قطعه ماشین چینی

چرا قطعه ماشین چینی ها در بازار پیدا نمی‌شود

کمبود قطعه و لوازم یدکی ماشین های چینی از یک سو و از سوی دیگر گران بودن این لوازم به یک چالش جدی برای مالکان این خودروها تبدیل شده است؛ اما دلیل آن چیست؟

در سال‌های اخیر و با وجود تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان شرکت‌های زیادی به تولید و مونتاژ خودروهای چینی روی آوردند. در حالی که خودروهای چینی حدود ۲۰ درصد بازار کشورمان را به سلطه خود در آورده است، اما کمبود قطعه و لوازم یدکی ماشین چینی ها به یک معظل جدی در این عرصه تبدیل شده است. حال طبق جدیدترین اخبار خودرو یکی از فعالان بازار لوازم یدکی خودرو علت کمبود قطعات این دسته از محصولات را عنوان کرده است.

عدم ترخیص کالا از گمرک، عامل کمبود قطعه ماشین های چینی

قطعه ماشین چینی

در حالیکه بسیاری از کارشناسان سال 1403 را سالی سخت برای تأمین قطعات یدکی خودروهای چینی می‌دانستند، این اتفاق رخ داده و کمبود قطعه و گران قیمت بودن آن باعث شده تا علاوه بر سردرگمی صاحبان خودروهای چینی و تعمیرکاران یک معظل بزرگ دیگر با نام بازار خرید و فروش قطعه تقلبی نیز شکل بگیرد. بدین ترتیب قطعات خودرویی که به واسطه ایمنی هر چه بیشتر و بنا به فرسودگی عوض می‌شوند، خود می‌توانند عاملی برای به خط انداختن جان انسان باشد

سید مهدی کاظمی، کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو علت کمبود قطعات علی‌الخصوص قطعات خودروهای چینی در بازار لوازم یدکی را عدم ترخیص قطعات از گمرک عنوان کرده و معتقد است تداوم واردات و ترخیص به موقع می‌تواند از ایجاد کمبود در بازار لوازم یدکی خودروهای چینی جلوگیری کند.

وی در این زمینه ابراز داشت که برای رفع مشکلاتی از این قبیل لازم است سازمان ملی استاندارد و گمرک با تسهیل فرآیند واردات به سهولت تامین قطعات در بازار کمک کنند. همچنین طبق گفته وی تامین ۸۰ درصد قطعات موجود در بازار لوازم یدکی از محل تولیدات داخلی است و سهم ۲۰ درصد باقیمانده از بازار قطعات یدکی از کشورهای چین، تایوان و ترکیه تامین و وارد می‌شود.

این کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو همچنین سهولت در تامین قطعات وارداتی را ناشی از سیاست‌های وزارت صمت، گمرک و سازمان ملی استاندارد دانست و معتقد بود دستگاه ها و سازمان های متولی در صورت کمبود قطعه در بازار می‌توانند از طریق مشورت با فعالان بازار و در صورت لزوم، دستور واردات قطعات را صادر کنند.

قطعه ماشین چینی

کاظمی با اشاره به اینکه در بازار خرده فروشی، قطعات یدکی خودرو با سود حدودی ۱۵ درصد عرضه می‌شود، تصریح کرد:

در بازار عمده فروشی قطعات با قیمت مناسب تری فروخته می شود بنابراین به لحاظ تامین و عرضه مشکلی در بازار لوازم یدکی وجود ندارد و اگر کمبودی نیز باشد مربوط به خودروهای با تیراژ پایین است که این دسته از قطعات نیز با پرداخت هزینه توسط مشتری، قابل سفارش است.

در نهایت وی هرگونه کمبود در بازار قطعه یدکی خودرو را با همکاری سازمان استاندارد، گمرک و همچنین فعالان بازار قابل حل شدن دانست تا بدین ترتیب خریداران در تامین قطعات با مشکلی مواجه نشوند. این فعال بازار لوازم یدکی در پایان قیمت و کیفیت را دو گزینه مهم در بازار فروش و عرضه قطعه یدکی ذکر کرد و با بیان این که فروشندگان لوازم یدکی همواره برای رفع دغدغه مردم نسبت به قیمت و کیفیت قطعات تلاش می‌کنند، خاطرنشان کرد که بهره گیری از افراد متخصص در این حوزه از ورود قطعات کم کیفیت و بی کیفیت به بازار قطعات یدکی جلوگیری خواهد کرد.

از جدیدترین خودروهای چینی مونتاژی و وارداتی بازار ایران می‌توان فونیکس آریزو 8، ام جی GT و جتا VS7 را نام برد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی و بررسی این محصولات جدید که توسط تیم خودرو گجت نیوز آماده شده را نیز مطالعه کنید.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
صحبت های جدید وزیر صمت، احتمال افزایش قیمت خودرو را چند برابر کرد کرمان موتور و مدیران خودرو از لیست فعالان مجاز گمرک حذف شدند از ۱۳۷ خودروساز چینی، تنها ۱۹ مورد از نابودی نجات پیدا خواهند کرد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*