آیین نامه اجرایی قانون واردات خودروهای کارکرده

سرانجام هیئت وزیران به همراه وزارت صمت و با همکاری بانک مرکزی و جمع دیگری از مسئولین، آیین نامه اجرایی قانون واردات خودروهای کارکرده را منتشر کردند.

به نظر می‌رسد که داستان واردات خودروهای کارکرده و دسته دوم بالاخره به سر و سامان رسیده است. طبق آخرین اخبار منتشر شده از وزارت صمت و با پیگیری‌های گجت نیوز، سرانجام موفق شدیم تا نگاهی به آیین نامه اجرایی قانون واردات خودروهای کارکرده داشته باشیم و موارد و متن این نامه‌ها را با شما عزیزان در آخرین مطلب از سرویس خودرو گجت نیوز مطالعه خواهیم کرد.

متن آیین نامه اجرایی قانون واردات خودروهای کارکرده و ساماندهی صنعت خودرو

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۱۳ به پیشنهاد وزارت صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ،ایران سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد (ایران و به استناد تبصره (۲) ماده (۱۱) الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ،۱۴۰۲ آیین نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون ساماندهی صنعت خودرو

ماده ۱

در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

  1. وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت
  2. سازمان: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان
  3. خودرو: انواع خودروی سواری از جمله (ون ،وانت مینی ،بوس اتوبوس کامیون کامیونت و کشنده تریلر

ماده ۲

  1. به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید ،داخل کارگروهی متشکل از وزارت وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور، بنا به ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور به صورت سالانه سقف تعداد و ارزش واردات خودروهای کارکرده را تعیین میکند
  • تبصره: کارگروه یادشده موظف است در خصوص رده خودروهایی که بازار آنها توسط شورای رقابت انحصاری تشخیص داده شده است و خودروهای عمومی درون شهری و برون شهری به ترتیب از شورای رقابت وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی نظر خواهی نماید.

ماده ۳

  1. منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.
  • تبصره ۱: ثبت سفارش یا ثبت آماری صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
  • تبصره ۲: تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش یا ثبت آماری در گمرکات کشور ممنوع است در صورت تخلیه خودرو ظرف یک ماه مرجوع میشود.

ماده ۴

ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر میباشد:

  1. سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع مدل سال خودرو در شماره شناسایی خودرو وی آیان) در زمان ورود به کشور بیشتر از سه سال و کمتر از پنج سال باشد.
  2. رعایت استانداردهای ایمنی براساس انطباق با استانداردهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و دارا بودن یکی از شرایط زیر:
  • مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.
  • خودرو دارای تایید نوع کلی خودرو دبلیووی تیای مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
  • خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (سیاسی)
  • خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جی سی سی از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اس))
  • خودرو از ویژند (برندهای معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی
  1.  رعایت استانداردهای آلایندگی براساس انطباق با استانداردهای مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست به شرح جدول ذیل:
  • خودروهای سبک سواری بنزینی دوگانه سوزه هیبرید و ): یورو ۵ و بالاتر
  • خودروهای دیزلی: یورو ۵ و بالاتر یورو ۵ به همراه فیلتر جاذب ذرات و یورو ۶ و بالاتر

ثبت سفارش یا ثبت آماری خودروهای موضوع این آئین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارایه خدمات پس از فروش از وزارت میباشند.

کلیه مسئولیتهای حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی به عهده وارد کننده میباشد. ج واردات خودروی سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سیسی ممنوع است.

  • تبصره: موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدا محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل های مرتبط سازمان ملی استاندارد ،ایران جایگزین استانداردهای ملی مرتبط می گردند.

واردات خودروهای فرمان راست ممنوع است.

  • تبصره: به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان وزارت موظف است نسبت به اعلام فهرست نامهای تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول با در نظر گرفتن مصرف سوخت و همچنین سهولت در دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش اقدام نماید

ماده ۵

  1. اشخاص زیر میتوانند در چهارچوب این آیین نامه و ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام میگردد و منوط به اخذ گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور مبدا اقدام به واردات خودرو نمایند. الف شرکتهای واردکننده شرکتهایی که دارای تأییدیه خدمات پس از فروش مورد تأیید وزارت میباشند به شرط ارایه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی میتوانند نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند.
  2. شرکتهای حمل و نقل شرکتهای مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل (جاده ای و وزارت کشور سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، صرفاً به منظور تأمین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی کشور درون شهری و برون شهری می توانند از محل ارز حاصل از صادرات خدمات نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند.
  3. اشخاص حقیقی اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا پنج سال میتوانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام نمایند.
  • تبصره 1: خودروهایی که از این طریق وارد میشوند تا ده سال قابلیت تعویض پلاک به خودروی شخصی را ندارند.

ماده ۶

  1. مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس اصلاحیه تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱ موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب (۱۴۰۲ میباشد.
  • تبصره ۱: پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودروهای کار کرده وارداتی توسط کمیته موضوع ماده (۱) آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات بعدی به هیشت ،وزیران به نحوی خواهد بود که ضمن کاهش قیمت خودروهای یادشده از شکل گیری هر گونه امتیاز ویژه اقتصادی برای وارد کنندگان جلوگیری نماید.
  • تبصره ۲: سود بازرگانی خودروهای حمل و نقل عمومی به میزان پنجاه درصد (۵۰) مقرر خواهد بود.

ماده ۷

  1. ترخیص خودرو منوط به ارایه گواهی اسقاط موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی میباشد. ماده ۸ واردات خودروهای موضوع این آیین نامه در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و ضوابط این آئین نامه بلامانع است. ماده -۹ خودروهای وارداتی موجود در مناطق آزاد تجاری – صنعتی که تا پیش از ابلاغ این آیین نامه طبق مقررات موجود به طریق قانونی از مبادی گمرکی با تاریخ ساخت کمتر از پنج سال وارد کشور گردیده بود و در حال حاضر مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی هستند مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهیهای مربوط و حقوق ورودی مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب و سایر ضوابط و مقررات مرتبط مجاز به پلاک گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی با ثبت آماری میباشند خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۴۰۰۲/۱۰/۱۴۳۰ مورخ ۱۴۰۰/۳/۱۰ مشمول حکم این ماده نمی باشند.
  • تبصره: مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی موضوع این ماده بر اساس تشریفات مقرر در ماده (۶) این آئین نامه خواد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*