سیارک بزرگ

بازهم یک سیارک بزرگ و خطرناک زمین را هدف گرفته است

بر اساس اعلام آژانس فضایی اروپا (ESA)، در سال ۲۰۲۹ یک سیارک بزرگ به اندازه برج ایفل با عبور از مدار نزدیک به زمین می‌تواند خطر ساز شود.

طبق جدیدترین اخبار نجوم، موسسه ESA اروپا با بررسی وضعیت فعلی سیارک «آپوفیس ۹۹۹۴۲» تخمین می‌زنند که ابن سیارک در سال ۲۰۲۹ از کنار زمین عبور خواهد کرد. بنابراین آژانس فضایی اروپا بودجه ای برای مأموریتی با نام «رامسس» اختصاص داده است تا با کسب اطلاعات کافی از این سیارک بر بستر ماهواره های GPS، احتمال مخاطره آمیز بودن آن را بررسی نماید.

سیارک بزرگ و خطرناک آپوفیس در راه زمین

سیارک بزرگ

بر اساس اعلام دانشمندان این پروژه، در این مأموریت فضاپیمایی به سیارک ارسال خواهد شد تا اطلاعاتی در مورد اندازه، شکل، جرم و چرخش آن به دست آورد و همچنین ترکیب و ساختار داخلی Apophis را بررسی کند. این مأموریت به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از سیارک‌ها و خطرات احتمالی آن‌ها به دست آورند. این سیارک از فاصله 32 هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد. هدف محققان به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ترکیب و ساختار داخلی آپوفیس و همچنین جمع‌آوری اطلاعات در مورد مدار آن و بررسی چگونگی تغییر جهت آن است.

پروفسور مونیکا گریدی، یکی از محققان این حوزه می‌گوید:

سیارک‌هایی که از نزدیکی زمین عبور می‌کنند می‌توانند روزی با زمین برخورد کنند و فاجعه‌ای بزرگ به بار آورند.

طبق اعلام دکتر هولگر کراگ، مدیر دفتر برنامه امنیت فضایی ESA، تا چند هزار سال آینده هیچ سیارکی به اندازه آپوفیس نزدیک سیاره ما نخواهد شد و افزود که اگر آسمان صاف باشد، مردم می‌توانند آن را با چشم غیر مسلح نیز ببینند. همچنین عبور آن می‌تواند باعث رانش زمین در سطح سیارک و وقوع برخی اخلالات جوی شود.

اولین نشانه های مخاطره آمیز سیارک Apophis برای زمین

سیارک بزرگ

این سیارک در سال 2004 کشف شد و از آن لحظه دانشمندان را با احتمال برخورد با زمین در حین چرخش به دور خورشید هوشیار نگه داشت. با این حال، در سال 2021 کارشناسان قبلاً پیش‌بینی کرده بودند که در 100 سال آینده برخوردی وجود نخواهد داشت ، به خصوص که ناسا در سال‌های 2029 و 2036 آن را رد کرد .

آژانس‌های فضایی مختلفی در سطح جهان به بررسی امکان جلوگیری از نزدیک شدن هر سیارکی به زمین می‌پردازند. از جمله NASA که برنامه ائتلاف جهانی شبکه هشدار سیارک‌ها (IAWN)را راه اندازی کرده است. نمونه‌ای از آن مأموریت دارت ناسا است که در آن آژانس فضایی ایالات متحده آزمایش کرد که آیا امکان انحراف یک سنگ فضایی با کوبیدن یک فضاپیما به سیارک دیمورفوس وجود دارد یا خیر. به گفته آلن فیزیمونز، یکی از اعضای تیم مشاوره علمی، داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا پنجره زمانی را که طی آن می‌توانند برخوردهای احتمالی با آپوفیس را برای صدها سال دیگر پیش‌بینی کنند، گسترش دهند.

سیارک بزرگ

کراگ گفت که بودجه جدید برای این ماموریت به تیم اجازه می‌دهد تا اولین سخت‌افزار را برای این ماموریت خریداری کند، اگرچه تصمیم نهایی تا پایان سال آینده گرفته نخواهد شد . این تنها ماموریتی نیست که برای بررسی آن آماده می شود: پس از ماموریت موفقیت آمیز Osiris-Rex ناسا در سال گذشته، که تکه هایی از سنگ فضایی 4.6 میلیارد ساله را از سیارک بننو بازیابی کرد، همان فضاپیما با آپوفیس ملاقات خواهد کرد.

همچنین بخوانید:
ناسا می‌خواهد با این راکت فوق‌العاده سفر به مریخ را کاملا متحول کند این فضاپیما، سریع‌ترین ساخته بشر است برنامه ناسا برای حفاظت از زمین در مقابل برخورد سیارک ها

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*