ادعای جدید وزارت ارتباطات: سرعت اینترنت ایران 20 درصد افزایش یافته است

ادعای جدید وزارت ارتباطات: سرعت اینترنت ایران 20 درصد افزایش یافته است

امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استناد به آمارهای جهانی از افزایش 20 درصدی سرعت اینترنت ایران خبر داده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید از نیمه دوم آذر ماه سال 1402 تا نیمه اول خرداد 1403 شاهد افزایش 20 درصدی سرعت اینترنت ایران بوده‌ایم. به گفته آقای لاجوردی، با توسعه پروژه فیبر نوری و افزایش تعداد سایت‌های نسل پنج در سال جاری نیز تحولات بزرگی در زمینه سرعت و دسترسی به اینترنت رقم خواهد خورد.

سرعت اینترنت همراه 20 درصد افزایش یافته است

به گفته امیر لاجوردی، سازمان تنظیم مقررات به عنوان رگولاتور حوزه اینترنت همواره به بررسی و رصد مسئله سرعت اینترنت می‌پردازد و نتایج بررسی‌های خود را نیز از طریق سایت نت‌سنج پلاس در دسترس عموم مردم قرار می‌دهد.

قائم مقام وزیر ارتباطات در همین خصوص و با اتکا به نتایج این بررسی‌ها می‌گوید که میانگین سرعت اینترنت همراه اول از 11.42 مگابیت بر ثانیه در اواسط آذر 1402 به 13.84 مگابیت بر ثانیه در نیمه نخست خرداد 1403 رسیده است. آقای لاجوری این ارقام را برای اپراتور ایرانسل به ترتیب 10.95 و 12.64 مگابیت بر ثانیه اعلام کرده و گفته، با این وصف، سرعت اینترنت همراه اول 21.3 و ایرانسل 15.4 درصد تا تا 15 خرداد 1403 رشد کرده است.

سرعت اینترنت همراه 20 درصد افزایش یافته است

او گواه افزایش 20 درصدی سرعت اینترنت ایران را آمارهای مجموعه اکلا به عنوان یک مرجع بین‌المللی سنجش سرعت اینترنت در سایت اسپید تست عنوان کرد و گفت این میزان افزایش از دی ماه 1402 تا خرداد 1403 رقم خورده است.

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میانگین سرعت اینترنت همراه ایران در این مرجع در نیمه دوم آذر 1402 برابر با 31.29 مگابیت بر ثانیه ثبت شده بود و حالا در نیمه نخست خرداد 1403 به 37.36 مگابیت بر ثانیه رسیده که حاکی از رشد 19.4 درصدی است.

سرعت اینترنت ثابت چقدر افزایش یافته است؟

لاجوری در ادامه و درباره اینترنت ثابت گفت، مجموعه اکلا میانگین سرعت اینترنت ثابت در نیمه دوم آذر 1402 را 12.62 مگابیت بر ثانیه اعلام کرده بود و این رقم برای خرداد 1403 به 15.28 مگابیت بر ثانیه رسیده که نشانگر رشد 21 درصدی است.

وی همچنین با اشاره به تعهد اپراتورها در دی ماه 1402 جهت افزایش 30 درصدی سرعت اینترنت تا تیر ماه 1403 گفت، انتظار می‌رود با شیب فعلی افزایش سرعت اینترنت، تا زمان‌بندی مقرر شده شاهد عمل اپراتورها به تعهدشان باشیم.

قائم مقام وزیر ارتباطات همچنین در اشاره به توسعه نسل پنجم اینترنت همراه در دولت سیزدهم گفت، با توجه به برنامه‌هایی که برای توسعه نسل پنجم در حال اجراست، انتظار می‌رود سرعت اینترنت در آینده نزدیک افزایش قابل توجهی داشته باشد.

افزایش 21 درصدی سرعت اینترنت ثابت

بنابر توضیحات این مقام مسئول، تعداد سایت‌های نسل پنج در طول فعالیت دولت سیزدهم از 10 مورد به 2 هزار سایت رسیده که افزایشی 200 برابری را نشان می‌دهد. آقای لاجوری همچنین از افزایش شمار سایت‌های نسل پنج به 5 هزار مورد تا پایان سال جاری خبر داد.

لاجوری در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه افزایش سرعت اینترنت ثابت نیز به طور خاص به پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت، در دوران فعالیت دولت سیزدهم با اعطای پروانه به 10 اپراتور و برنامه‌ریزی دقیق، 8 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود این رقم تا پایان 1403 به 14 میلیون خانوار برسد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه شبکه فیبر نوری، تکمیل این پروژه را گامی مهم در تحول ارتباطات ثابت کشور با اثرات مثبت بسیار در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید:
زارع پور به پزشکیان: علت کندی سرعت اینترنت در ایران فیلترشکن‌‌ها هستند آخرین گزارش اسپید تست باز هم خبر از کاهش سرعت اینترنت در ایران می‌دهد این افراد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم را انتخاب می‌کنند فکر می‌کنید محبوب‌ترین شبکه اجتماعی حال حاضر ایران کدام باشد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*