شبکه مجازی اشتراک

5 مورد که هرگز نباید در شبکه های مجازی به اشتراک بگذارید

اگر هریک از موارد مورد اشاره در این متن را در شبکه های مجازی به اشتراک بگذارید به امنیت سایبری و آرامش خود و اطرافیانتان آسیب بزرگی خواهید زد.

امروزه قدرت رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی بیش از همیشه شده و هر فرد با به اشتراک گذاشتن اتفاقات روزمره در اینستاگرام، انتشار جزئیات کاری و حرفه‌ای در لینکدین و یا بحث و مکالمه با دیگران در اپلیکیشن X اطلاعات زیادی از خود و بستگانش را با سایرین به اشتراک می‌گذارد. با این وجود افراط در این کار خطراتی مثل سرقت هویت، کلاهبرداری و حملات سایبری را برای شما و اطرافیانتان در پی خواهد داشت.

اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مختلف به صورت مادام‌العمر روی آن‌ها قرار خواهند داشت و در مواقعی حتی در صورت پاک شدن نیز قابل بازیابی و استناد خواهند بود. بنابراین دید مثبت و توام با اعتماد به همه کاربران فضای مجازی  بسیار ساده‌لوحانه بوده و می‌تواند به شما آسیب زیادی بزند.

چه چیزهایی را نباید در شبکه های مجاز به اشتراک گذاشت؟

بر اساس آنچه گفته شد هر فرد باید در خصوص محتوایی که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد محتاط باشد و هر نوع اطلاعاتی را در اختیار سایرین قرار ندهد. در ادامه تعدادی از چیزهایی که هرگز نباید در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشت را معرفی خواهیم کرد.

اطلاعات شخصی و مالی

امروزه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند در رسانه های اجتماعی حضور ندارد؛ زیرا با استفاده از برنامه‌هایی مثل مسیریاب و بانک اطلاعات شخصی کاربران به‌طور گسترده در شبکه‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. در این شرایط منطقی است که تا جایی که می‌توانیم مشخصات شخصی، اطلاعات بانکی و دیگر جزئیات فردی خود را با شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف به اشتراک نگذاریم.

اطلاعات شخصی کاربران

کلاهبرداران اینترنتی همواره در کمین کاربران اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشسته‌اند و با استفاده از این دسته اطلاعات انواع و اقسام حملات سایبری مانند خالی کردن حساب کاربری، فیشینگ و سایر موارد را روی کاربران پیاده می‌کنند. برای جلوگیری از بروز این اتفاقات تا جای ممکن از انتشار اطلاعات شخصی نظیر تاریخ تولد، شهر محل تولد و سکونت، سال فارغ‌التحصیلی، شماره سریال شناسنامه و کارت ملی، خودداری کنید. همچنین اگر در زمینه درز اطلاعاتتان احساس خطر کردید، سریعا سوالات امنیتی که قبلا برای حساب‌های آنلاین خود تعریف کرده بودید را تغییر دهید.

برنامه‌های سفر

اکثر مردم علاقه دارند که شور و حال سفر خود را در فضای مجازی با دیگران به اشتراک بگذارند. اما باید توجه داشت که به اشتراک گذاشتن پست‌هایی درباره کارت پرواز یا بلیط، تصاویر و اتفاقات سفر یا ورود و خروج از فرودگاه، مخصوصا اگر صفحه شما در شبکه ‌های مجازی عمومی (پابلیک) باشد، شما را در معرض خطرات زیادی قرار خواهد داد.

شبکه مجازی اشتراک

از جمله اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد باید به خاموش کردن موقعیت‌یابی آنی اشاره کرد که خطر سرقت منزل‌تان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ زیرا کسی متوجه عدم حضور شما در خانه نخواهد شد. همچنین اشتراک گذاری عکس کارت پرواز یا اطلاعاتی مثل نام کامل، بارکدها و کدهای QR به مجرمین سایبری اجازه می‌دهد که اطلاعات محل سکونت، ایمیل، برنامه سفر، شماره تلفن و تماس اضطراری‌تان را جستجو کنند.

برای اطمینان از لو نرفتن اطلاعات توصیه می‌کنیم اشتراک گذاری خاطرات سفرتان در شبکه های مجازی را به پس از بازگشت از سفر موکول کنید.

عکس و اطلاعات مرتبط با کودکان

افراد زیادی هستند که عکس و اطلاعات مربوط به کودکان و فرزندان خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و کامنت و لایک‌های زیادی هم دریافت می‌کنند. اما این کار بنا به دلایلی که در ادامه اشاره خواهیم کرد خطرات زیادی در پی خواهد داشت.

تصاویر کودکان

دلیل اول عدم کنترل شما بر نوع استفاده دیگران از این اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی است. علاوه بر این، ممکن است فرزندان شما سال‌ها بعد، به خاطر انتشار محتوایی در خصوص کودکی‌شان ناراحت شده یا با مشکلات اجتماعی متعدد روبرو شوند.

علاوه بر این، دسترسی یک مجرم سایبری به پستی که اطلاعات فرزند شما را لو می دهد او را معرض خطر سرقت قرار می دهد؛ به‌طور خاص اگر فراداده (متادیتا) مرتبط با تصویر ثبت‌شده از فرزند خود را پاک نکنیم (کاری که بسیاری از ما انجام نمی‌دهیم)، مجرمان قادر به ردیابی اطلاعات کودک شده و می‌توانند خود او یا هویتش را بربایند.

مدیریت سطح اطلاعات قابل اشتراک‌گذاری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در این حوزه می‌توان انجام داد. با این حال حتی با تغییر در حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک شاید بتوان سطح اطلاعات منتشر شده را محدود کرد؛ اما ردیابی این که عکس فرزندتان از کجا سر در آورده عملا غیرممکن است.

اطلاعات مربوط به سلیقه و علایق

هیچوقت اطلاعات مربوط به فعالیت‌های روزمره، مکان‌های مورد علاقه، سلیقه غذایی و پوشش و موارد این‌چنینی را در شبکه های مجازی به اشتراک نگذارید؛ زیرا با این کار بزرگترین هدیه ممکن را به تعقیب‌کنندگان (Trackers) و سرویس‌های تبلیغاتی داده‌اید!

امنیت سایبری

با به اشتراک گذاشتن آنلاین سلیقه، آیتم‌های جدید خریداری شده یا غذاهایی که دوست دارید تبلیغ‌کنندگان قادرند به‌سادگی با استفاده از این اطلاعات حجم فراوانی از پست‌ها، آگهی‌ها، پیام‌های تبلیغاتی و موارد دیگر را برای شما ارسال کرده و آرامش‌تان را سلب کنند.

اخبار جعلی

یکی از مهم‌ترین بحران‌های شبکه‌های مجازی مدرن پخش سریع اخبار جعلی است که کلاهبرداران سایبری ماهرانه طبق الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی تنظیم کرده‌اند؛ به‌طوری که تشخیص آن‌ها از اخبار واقعی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

شبکه مجازی اشتراک

دقت به چند نکته ساده، شما را از خطرات مرتبط با پست‌های مشکوک دور می کند. اگر به یک پست بیش از حد هیجان‌انگیز و دراماتیک برخورد کردید، ابتدا با مراجعه به خبرگزاری‌های موثق از صحت آن مطمئن شده و سپس آن را در شبکه های مجازی به اشتراک بگذارید. با انجام این کار نه تنها از پخش خبرهای غلط جلوگیری می‌کنید؛ بلکه شانس کلاهبرداری از سایر کاربران توسط رسانه‌های منتشرکننده این خبرهای دروغین را نیز به حداقل خواهید رساند.

در گجت نیوز بخوانید:
فکر می‌کنید محبوب‌ترین شبکه اجتماعی حال حاضر ایران کدام باشد؟ اگر به امنیت داده های شخصی خود اهمیت می دهید گوشی های ارزان قیمت نخرید! ذخیره کردن پسورد در مرورگرهای اینترنت یک اشتباه امنیتی بزرگ است. اما چرا؟

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*