سوخو S-70، پهپاد نسل ششم جدید روسیه

نگاهی به سوخو S-70 اخوتنیک-بی، پهپاد نسل ششم جدید روسیه

پهپاد نسل ششم اس-۷۰ اخوتنیک-بی روسیه با قابلیت حمل انبوه تسلیحات، رادارگریزی و همکاری با جنگنده‌های Su-57، معادلات نبرد هوایی را به نفع مسکو تغییر خواهد داد.

در حالی که جنگ هوایی در حال تحول است و وابستگی به پهپادها افزایش یافته، روسیه از سال ۲۰۱۷ پهپاد غول پیکر بدون سرنشین خود به نام «اس-۷۰ اخوتنیک-بی» را به رخ جهانیان می‌کشد. این پهپاد که توسط سوخو و شرکت هواپیمایی متحد روسیه (میگ) به طور مشترک توسعه یافته، یک پلتفرم نسل ششم محسوب می‌شود و جهشی قابل توجه در زمینه توانایی‌های رزمی پهپادها به شمار می‌رود. تولید این پهپاد که جدیدترین اخبار نظامی جهان را به خودش معطوف کرده، قرار بود از امسال تولید شود.

شکارچی جدید روس‌ها با طیف وسیعی از تسلیحات به میدان می‌رود!

اس-۷۰ برای حمل انواع سلاح از جمله بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ کیلویی، بمب‌های هدایت‌شونده و غیرهدایت‌شونده تا ۱۰۰۰ کیلوگرم و همچنین موشک‌های هوا به سطح و هوا به هوای مختلف مجهز شده است.

سوخو S-70، پهپاد نسل ششم جدید روسیه

اولین نمایش پهپاد اس-۷۰ اخوتنیک-بی در سال ۲۰۱۷ انجام شد و توسعه آن دست‌کم از سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود. این پهپاد رزمی سنگین بر اساس اصول طراحی میگ اسکات و با ادغام فناوری از جنگنده نسل پنجم سوخو Su-57 ساخته شده است. اخوتنیک برای همکاری با Su-57 طراحی شده و توانایی رادار و تعیین هدف را برای استفاده از سلاح‌های دوربرد فراتر از پدافند هوایی دشمن افزایش می‌دهد.

پس از انجام یک سری آزمایش‌های زمینی و تاکسی‌رَوی در انجمن هواپیماسازی نووسیبیرسک، اخوتنیک در آگوست ۲۰۱۹ اولین پرواز خود را انجام داد. این رویداد مهم در ارتفاع ۶۰۰ متری بالاتر از مرکز آزمایش دولتی پرواز چكالوف در آختوبینسک انجام شد. متعاقباً، در سپتامبر همان سال، وزارت دفاع روسیه تصاویری را منتشر کرد که پرواز اخوتنیک در کنار یک Su-57 را نشان می‌داد و بر هم‌افزایی عملیاتی آن با هواپیماهای سرنشین‌دار تأکید می‌کرد.

سوخو S-70، پهپاد نسل ششم جدید روسیه

توانایی‌های چشمگیر پهپاد نسل ششم روسیه

قابلیت‌های اخوتنیک بسیار چشمگیر است. این پهپاد توان حمل انواع سلاح از جمله بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ کیلویی، بمب‌های هدایت‌شونده و غیرهدایت‌شونده تا ۱۰۰۰ کیلوگرم و همچنین موشک‌های هوا به سطح و هوا به هوای مختلف را دارد. برد عملیاتی آن با موتور جت AL-31 که همان موتور به کار رفته در جنگنده Su-27 است، تقویت شده و به آن امکان می‌دهد به سرعتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت و بردی حدود ۶۰۰۰ کیلومتر دست یابد. این پهپاد می‌تواند به طور مستقل ماموریت‌های پیچیده از جمله برخاست و فرود را انجام دهد و به همین دلیل، به یک دارایی قدرتمند در جنگ‌های مدرن تبدیل شده است.

قابلیت حمل انواع مهمات، از بمب‌های نقطه‌زن تا موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح، بر انعطاف‌پذیری آن در میدان نبرد می‌افزاید. همچنین، این پهپاد از فناوری‌های پنهان‌کاری از جمله طراحی نازل تخت که باعث بهبود رادارگریزی آن می‌شود، بهره می‌برد که عامل مهمی در اثربخشی‌اش به شمار می‌رود.

سوخو S-70، پهپاد نسل ششم جدید روسیه

توسعه این پهپاد نشان‌دهنده چرخش راهبردی روسیه در جنگ پهپادی است که با درگیری‌های نظامی در حال انجام در اوکراین اهمیت بیشتری یافته است. انتظار می‌رود اس-۷۰ در سناریوهای جنگی آینده نقش مهمی ایفا کند و با استفاده از قابلیت‌های پنهان‌کاری، سرعت بالا و ظرفیت حمل بار قابل توجه خود، طیف وسیعی از ماموریت‌ها را انجام دهد. با توجه به استفاده گسترده از پهپادها توسط نیروهای اوکراینی و استراتژی‌های به کار رفته، روسیه برنامه‌های پهپاد خود را سرعت بخشیده است که شامل مشارکت با ایران برای تولید پهپادهای شاهد در خاک خود نیز می‌شود.

با گذر از الگوهای سنتی نبرد هوایی و وابستگی روزافزون به پهپادها، جهان شاهد تغییر رویکردهای نظامی به سمت ادغام سامانه‌های بدون سرنشین در کنار هواپیماهای سرنشین‌دار است. اس-۷۰ اخوتنیک-بی نماد عزم جدی روسیه برای حفظ برتری رقابتی خود در عرصه فناوری هوافضا و نبردهای هوایی است. هرچند به‌کارگیری کامل این پهپادها برای امسال برنامه‌ریزی شده بود، اما شرایط ژئوپلتیک کنونی و تحریم‌ها می‌توانند بر سرعت و وسعت ورود آن‌ها به خدمت تأثیر بگذارند.

در گجت نیوز بخوانید:
غول دفاعی آمریکا از اولین پهپاد هیبریدی خود رونمایی کرد + عکس پهپاد مرموز جدید چینی ها شبیه شمشیر است! بزرگترین پهپاد ایرانی رونمایی شد پهپاد انتحاری و مرموز اوکراین معرفی شد؛ رقیب جدید شاهد؟ خودرو زرهی جدید روسیه، شبیه یک غول آفرودی است + عکس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*