مشکلات خرید آیفون کارکرده

چرا خرید آیفون کارکرده اشتباه محض است؟

دلایل مختلفی برای نخریدن آیفون کارکرده وجود دارد. از باتری هلث کم آن گرفته تا امکان تعویض قطعات داخلی با تقلبی و یا دزدی بودن، در اینجا هر آنچه لازم است بدانید را بررسی خواهیم کرد.

رویای آنباکسینگ یک آیفون نو بی‌شک وسوسه کننده است. اپل به خاطر ساخت محصولات محکم، قابل اعتماد و بادوام شهرتی جهانی دارد؛ به همین دلیل، خرید یک آیفون کارکرده می‌تواند انتخاب معقولانه‌ای باشد. اما آیا تا به حال به مشکلاتی که ممکن است با خرید یک آیفون دست دوم روبرو شوید فکر کرده‌اید؟

مهم نیست چند تا پست یا مقاله آنلاین در مورد اطمینان از اصل بودن یک گوشی دست دوم خوانده باشید؛ هیچ راه کاملا مطمئنی برای اینکه بفهمید آیفون کارکرده واقعا سالم است، وجود ندارد. جدا از معایب واضحی مثل فرسودگی ظاهری، مشکلاتی مانند آسیب داخلی، احتمال سرقت و دستکاری نرم‌افزاری مخرب هم می‌توانند خرید شما را به کابوس تبدیل کنند. تنها راه واقعی برای اجتناب از این مشکلات، خرید یک گوشی کاملا نو است!

به این دلایل، سمت خرید آیفون کارکرده نروید!

در زیر به بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که نشان می‌دهند چرا نباید حتی به خرید آیفون دست دوم فکر کنید.

۱. باتری هلث آن کم شده است

همه ما انتظارات متفاوتی از آیفون بعدی داریم، اما یک چیز همه را یک صدا کرده و آن باتری قوی است. بدون باتری خوب، هیچ آیفونی نمی‌تواند موفق شود. انتظار داشتن باتری 100 درصدی از یک آیفون دست دوم، مثل این است که از یک سگ بخواهید حرف بزند! شاید این خیلی جذاب به‌نظر برسد، شدنی نیست. این درحالیست که اگر یک آیفون نو بخرید، دستگاه شما سرحال و خوب خواهد بود. هر چقدر باتری هلث آیفون از ۱۰۰ درصد دورتر شود، احتمال خاموش شدن‌های ناگهانی، کاهش سرعت شارژ و افت عملکرد دستگاه بیشتر می‌شود.

تمامی آیفون‌ها به باتری‌های لیتیوم-یونی مجهز هستند که از همان لحظه تولید، فرآیند تخریب تدریجی آن‌ها آغاز می‌شود. هرچند این تخریب در ابتدای کار بسیار ناچیز است، اما عوامل متعددی مانند تعداد چرخه‌های شارژ، دمای محیط و قرارگیری در معرض نور خورشید، به طور چشمگیری بر سرعت این فرآیند تاثیرگذار هستند. به همین دلیل، شیوه استفاده کاربر از آیفون، نقش تعیین‌کننده‌ای در وضعیت باتری دستگاه داشته و پیش‌بینی آن در دستگاه‌های دست دوم، امری دشوار است.

مشکلات خرید آیفون کارکرده

تحقیقات نشان می‌دهد که علاوه بر موارد ذکر شده، نقص‌های تولید و کاربردهای با نرخ تخلیه بالاتر، به طور قابل توجهی در کاهش طول عمر باتری آیفون موثر هستند و به همین دلیل، آیفون‌ها به شهرت باتری ضعیف شناخته می‌شوند. در نتیجه، خرید یک آیفون دست دوم به منزله خرید مشکلات باتری فرد قبلی است. با این حال، روش‌های ساده‌ای برای بررسی سلامت باتری آیفون وجود دارد که می‌تواند به کاربران در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

۲. دارای نقایص ظاهری است

آن‌طور که می‌گویند، نباید کتاب را از روی جلدش قضاوت کرد. اما اگر جلد مورد نظر ترک بزرگی روی صفحه نمایش داشته باشد، یا قطعات شکسته آلومینیوم، رنگ پریده، فرورفتگی‌های کوچک یا خراش‌های بیشمار بر آن نقش بسته باشد، بدون شک آن را قضاوت خواهیم کرد. با این حال، فرسودگی طبیعی همراه همیشگی آیفون کارکرده است و تنها راه مقابله با آن، بررسی دقیق دستگاه برای اطمینان از حداقل آسیب است.

شاید برایتان تعجب‌آور باشد که برخی از آیفون‌های نو نیز از همان ابتدا دارای نقص‌های ظاهری هستند، اما در این موارد می‌توان به راحتی دستگاه را برای اپل پس فرستاد، دستگاه را عوض کرد و ارزش پرداختی را باز پس گرفت؛ امکانی که در خرید آیفون‌های دست دوم وجود ندارد. اگر پس از خرید متوجه نقصی شدید که آزارتان می‌دهد، کار چندانی نمی‌توانید انجام دهید. همچنین اگر از وجود نقص ظاهری آگاه بودید اما بعدها متوجه شدید که این نقص عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار داده است، باز هم گزینه‌های محدودی پیش روی شماست. اعتماد به آیفونی که دارای آسیب ظاهری است، ریسک بزرگی را به همراه دارد.

۳. قطعات آن تقلبی است

بازار خرید و فروش گوشی‌های هوشمند دست دوم، به ویژه آیفون، با رشد قابل توجهی همراه بوده است. با این حال، این بازار با چالش‌های جدی از جمله وجود قطعات تقلبی روبرو است. متأسفانه، کلاهبرداری در این حوزه به شدت افزایش یافته و تشخیص دستگاه‌های تقلبی از دستگاه‌های اصلی را برای مصرف‌کنندگان دشوار کرده است.

مشکلات خرید آیفون کارکرده

فروشندگان سودجو به روش‌های مختلفی اقدام به فروش آیفون‌های دست دوم با قطعات تقلبی می‌کنند. این روش‌ها شامل ارائه اطلاعات نادرست درباره تاریخچه دستگاه، تعویض قطعات اصلی با قطعات تقلبی در ظاهر مشابه و حتی فروش دستگاه‌های بازسازی شده به عنوان دستگاه‌های نو است. این امر باعث می‌شود که خریداران با ریسک بالایی مواجه شوند و ممکن است پس از خرید متوجه شوند که دستگاهی با عملکرد پایین و عمر مفید کوتاه خریداری کرده‌اند.

چگونه می‌توان از خرید آیفون‌های دست دوم با قطعات تقلبی جلوگیری کرد؟

اگرچه تشخیص قطعات تقلبی در آیفون‌های کارکرده به تخصص و تجربه نیاز دارد، اما برخی نکات کلیدی می‌توانند به خریداران کمک کنند تا انتخاب بهتری داشته باشند:

  • بررسی ظاهری دستگاه: دقت به جزئیات ظاهری دستگاه، مانند کیفیت مونتاژ، یکپارچگی قطعات و وجود هرگونه برچسب یا مهر تایید می‌تواند به تشخیص دستگاه‌های تقلبی کمک کند.
  • بررسی تاریخچه دستگاه: بررسی دقیق تاریخچه تعمیرات و تعویض قطعات دستگاه می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد اصالت قطعات به دست دهد.
  • آزمایش عملکرد دستگاه: انجام تست‌های مختلف بر روی دستگاه، مانند تست باتری، دوربین و حسگرها، می‌تواند به تشخیص مشکلات احتمالی کمک کند. شما حتی آبخوردگی آیفون را هم می‌توانید با نشانه‌ای که در داخل اسلات سیم کارت ظاهر می‌شود، تشخیص دهید. در داخل اسلات سیم کارت نشانگری به‌نام LCI وجود دارد که اگر آیفون آبخورده باشد، رنگ آن از سفید یا نقره‌ای به قرمز تغییر خواهد کرد.
  • مشاوره با متخصص: در صورت امکان، از یک متخصص برای بررسی دستگاه کمک بگیرید.
  • خرید از فروشندگان معتبر: سعی کنید دستگاه را از فروشندگان معتبر و دارای سابقه قابل اعتماد خریداری کنید.

۴. قطعات داخلی آسیب دیده است

هنگام بررسی اجزای داخلی آیفون به این نکته توجه داشته باشید که تنها نباید بابت قطعات تعویض شده باشید. هرگونه آسیب داخلی ناشی از استفاده قبلی صاحب دستگاه می‌تواند به اندازه یک قطعه تقلبی به عملکرد و کارایی تلفن همراه شما آسیب برساند. ورود آب، آسیب به مادربرد، نقص در دوربین‌ها، جابه‌جایی قطعات به دلیل سقوط‌های متعدد و خراب شدن پورت شارژ از جمله این مشکلات هستند.

مشکلات خرید آیفون کارکرده

در صورت وجود این مشکلات، چندین سناریو ممکن است رخ دهد. اولین و واضح‌ترین سناریو این است که به شما یک آیفون آسیب‌دیده فروخته می‌شود که در بررسی اولیه کاملا سالم به نظر می‌رسد، اما با گذشت زمان دچار مشکل می‌شود. سناریوی دوم زمانی اتفاق می‌افتد که صاحب اصلی دستگاه تلاش می‌کند تا خود آن را تعمیر کند. اپل اشاره می‌کند که این کار توسط افراد غیر متخصص می‌تواند باعث ایجاد مشکلات ایمنی و عملکردی شود، به این معنی که دستگاه تعمیر شده نیز کاملاً قابل اعتماد نیست. همان‌طور که می‌گویند، ظاهر فریبنده است.

۵. اگر قدیمی باشد، آپدیت‌های iOS را دریافت نمی‌کند.

اپل پس از گذشت ۵ تا ۷ سال از توقف تولید، برچسب قدیمی و سپس منسوخ را روی محصولاتش می‌زند. این بدان معناست که گوشی‌های آیفون پس از این مدت، دیگر به‌روزرسانی‌های سیستم عامل iOS را دریافت نخواهند کرد.

یک آیفون نو معمولا ۵ تا ۶ سال از به‌روزرسانی‌های iOS بهره‌مند می‌شود، اما این مدت برای کارکرده کوتاه‌تر است. ویژگی‌های جدیدی مانند Live Activities، Dynamic Island، StandBy و اپلیکیشن Journal تنها بخشی از قابلیت‌های جذاب ارائه شده در به‌روزرسانی‌های اخیر iOS هستند.

استفاده از آیفون بدون بهره‌مندی از آخرین ویژگی‌ها، جذابیت دستگاه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، عدم دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی می‌تواند دستگاه را در معرض تهدیدات سایبری قرار دهد. خوشبختانه، اپل برای مدت طولانی‌تری به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای دستگاه‌های قدیمی و منسوخ ارائه می‌دهد.

۶. ارزش گوشی کارکرده برای فروش مجدد بسیار کمتر می‌شود

آیفون همیشه به‌خاطر ارزش بالاتری که نسبت به گوشی‌های اندرویدی دارد، به عنوان سرمایه‌گذاری کوچک شناخته می‌شود. بسیاری از افراد به دلیل امکان فروش مجدد با قیمت مناسب، با سرمایه خود اقدام به خرید آیفون می‌کنند. فروش یک آیفون نو پس از چند سال استفاده می‌تواند سود قابل توجهی را برای مالک به همراه داشته باشد. اما این در مورد آیفون‌های دست دوم صدق نمی‌کند.

مشکلات خرید آیفون کارکرده

خریداران آیفون‌های دست دوم با ریسک‌های مختلفی مواجه هستند. در بدترین حالت، ممکن است دستگاه پس از مدتی کوتاه دچار مشکلات جدی شود و هزینه‌های تعمیر یا فروش مجدد آن مقرون به صرفه نباشد. در بهترین حالت، دستگاه تا زمان تبدیل شدن به مدل قدیمی یا منسوخ به خوبی کار می‌کند، اما فروش مجدد آن با کاهش شدید قیمت همراه خواهد بود.

در هر دو حالت، خریداران آیفون‌های دست دوم از امنیت و سودآوری فروش مجدد یک آیفون نو محروم هستند.

۷. احتمال دزدی بودن آن وجود دارد

سرقت گوشی‌های هوشمند، به ویژه آیفون، به یک معضل جهانی تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهند که تعداد قابل توجهی از آیفون‌ها هر ساله به سرقت می‌روند. بسیاری از این دستگاه‌های سرقتی در بازار سیاه به فروش می‌رسند و در نهایت به دست مصرف‌کنندگان عادی می‌افتند.

خرید آیفون از منابع غیرقابل اعتماد می‌تواند منجر به خرید دستگاه سرقتی شود. در این صورت، خریدار نه تنها قادر به استفاده از دستگاه نخواهد بود، بلکه ممکن است با مشکلات قانونی نیز مواجه شود.

اپل برای مقابله با این مشکل، ویژگی محافظت از دستگاه سرقتی را در iOS 17.3 معرفی کرده است. آگاهی از این ویژگی برای همه کاربران آیفون، صرف نظر از اینکه دستگاه جدید یا دست دوم خریداری کرده‌اند، ضروری است.

در گجت نیوز بخوانید:
۴ روش آسان برای دور زدن و باز کردن قفل آیفون اپل به کمک این ترفندهای جدید، عمر باتری آیفون خود را افزایش دهید اگر تازه آیفون خریده‌اید این ۵ کار را خیلی سریع انجام دهید رویای اپل نافرجام ماند؛ کاربران آیفون علاقه‌ای به بازی های کنسولی روی این گوشی ندارند هوش مصنوعی جدید اپل فقط در این گوشی های آیفون کار می‌کند