بهترین روش‌ها برای آرشیو اسناد در سازمان‌ های بزرگ

بهترین روش‌ها برای آرشیو اسناد در سازمان‌ های بزرگ

امروزه در اکثر سازمان‌ها و کسب‌وکارها، بایگانی یا آرشیو اسناد و مدارک به یک مسئله و چالش بسیار مهم تبدیل شده است. در واقع لازم است بدانید که، آرشیو یا بایگانی اسناد به فرآیند ذخیره‌سازی مدارک و مستنداتی اطلاق می گردد که در حال حاضر نیازی به آن‌ها نیست، اما ممکن است در آینده در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، حل و فصل اختلافات، اسناد قانونی، تحقیقات علمی و …. نیز ضروری باشد. در این میان، انتخاب بهترین روش برای بایگانی اسناد و مدارک در سازمان های بزرگ وکوچک نیز اهمیت بسزایی دارد.

یکی از بهترین روش های آرشیو اسناد در همین راستا، نمونه هایی از نرم ‌افزار مدیریت مستندات می باشند که به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا اسناد خود را به‌صورت منظم و امن ذخیره‌سازی و بازیابی کنند. انتخاب بهترین روش برای بایگانی اسناد در کسب وکار های بزرگ و کوچک مستلزم در نظر گرفتن عوامل متعددی همچون حجم اسناد، نوع اسناد، نیازها و بودجه سازمان، و اندازه سازمان است.

با برخورداری از بهترین روش های آرشیو اسناد، می‌توان به‌طور مؤثری فرآیندهای ذخیره سازی و امنیت اطلاعات و اسناد را نیز مدیریت کرد. همچنین لازم به ذکر است که بایگانی مستندات، علاوه بر فراهم کردن امنیت اطلاعات، امکان دسترسی سریع و آسان به اسناد را نیز فراهم می‌کنند و بدین ترتیب در تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد سازمان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

انواع روش های بایگانی اسناد در سازمان ها

آرشیو اسناد در سازمان ها به روش های مختلفی نیز صورت می گیرد که با توجه به عوامل متعددی در سازمان و کسب و کارتان می توانید در راستای انتخاب بهترین روش آرشیو اسناد نیز اقدام کنید.

برخی از روش های بایگانی یا آرشیو اسناد در سازمان نیز عبارت اند از:

روش سنتی

در روش سنتی آرشیومستندات، اساسا از کاغذ و شیوه های کاغذی نیز استفاده می گردد. در این روش تمام مدارک و اسناد ابتدا جمع آوری و طبقه می گردند و در انتها در یک مکان ایمن در داخل و یا خارج از سازمان نیز ذخیر می شود. این روش اصولا برای سازمان ها و اداری بزرگی که به مدارک کاغذی هم ممکن است نیاز پیدا کنند نیز کاربرد دارد.

روش دیجیتالی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از روش‌های بایگانی اسناد به صورت دیجیتالی به‌طور گسترده‌ای در سازمان‌ها رواج یافته است. در این روش، مستندات به صورت الکترونیکی یا دیجیتال مدیریت و آرشیو می‌شوند. به عنوان مثال، با استفاده از انواع نرم افزار های کاربردی برای کسب‌ و کار، می توان داده‌ها و اسناد را به ‌سادگی و با امنیت بالا ذخیره کرد. همچنین لازم به ذکر است که این روش امروزه مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفته است.

روش اسکن

روش آرشیو اسکن و یا ترکیبی از ذخیره سازی کاغذی و دیجیتالی، نوعی بایگانی است که در آن، ذخیره سازی به صورت کاغذی انجام می گردد اما در صورت تقاضا مدارک و مستندات کاغذ اسکن گردیده و از طریق نرم افزار آرشیو اسناد به بایگانی دیجیتالی تبدیل می شوند. این روش بیشتر مناسب سازمان های بزرگی است که، دارای حجم زیادی از اسناد کاغذی هستند و تمایل به ذخیره سازی اسناد بیرون از سازمان خود را دارند و ممکن است گاهی اوقات برخی از اسناد را نیاز داشته باشند. همچنین لازم به ذکر است که این نوع روش ذخیره سازی بسیار گران تر از روش های دیگر است.

شما می توانید برای

انواع روش های بایگانی اسناد در سازمان ها

بایگانی اسناد بر اساس روش طبقه بندی

پیش تر نیز انواع روش های بایگانی اسناد را معرفی نمودیم، حال با این تفاسیر نیز با انواع مختلفی از طبقه بندی آرشیو مستندات یک سازمان روبه رو هستیم که هر سازمان مطابق با نیاز و حجم مدارک بایگانی خود می تواند برگزیند.

برخی از اصلی ترین روش های طبقه بندی اسناد در سازمان های نیز به شرح زیر است:

روش الفبایی ساده و مرکب

در این روش مدارک و مستندات طبق حروف الفبا نیز طبقه بندی می گردند که در منابع انسانی و بایگانی نامه نگاری کاربرد بیشتری دارد.

روش شماره گذاری متوالی

در این روش مدارک و مستندات به ترتیب نیز شماره گذاری و طبقه بندی می شوند و در یک فهرست مخصوص ثبت می گردند. سپس اسناد و مدارک در قفسه ها طبق فهرست و شماره گذاری ها چیده می شوند، و در نهایت جهت دسترسی به مدارک باید به قفسه ها نیز مراجعه کرد.

روش جغرافیایی

در این روش طبقه بندی مستندات و مدارک نیز بر اساس محل جغرافیایی در بایگانی ها طبقه بندی می شوند. همچنین لازم است بدانید، این شیوه بیشتر مناسب سازمان های بزرگی است که دارای شعب متعددی است که ارتباط زیادی باهم دارند، زیرا این روش دسترسی به مدارک را برایشان آسان تر می کند.

روش شماره گذاری موضوعی یا مرکب

در این نوع طبقه بندی تمام مستندات به صورت موضوعی طبقه می شوند. از مهم ترین مزایای این نوع دسته بندی می توان به کامل بودن، محدود کننده، تخصصی و دقیق بودن نیز اشاره کرد.

روش شماره گذاری تاریخی

در این نوع روش تمام مدارک دریافت، پیگیری، ارسال و… بر اساس تاریخ، روز، ماه و سال نیز طبقه می گردند.

روش شماره گذاری تلفیقی

این روش طبقه بندی اسناد و مدارک آرشیو شده ترکیبی از روش ها قبلی است.

بایگانی اسناد بر اساس روش طبقه بندی

نکات مهم آرشیو اسناد در سازمان ها

در زمان اقدام به آرشیو اسناد یک سازمان، نکاتی وجود دارد که با رعایت نمودن هر یک از آن ها می توانید بهترین فرایند آرشیو مستندات را پشت سر بگذارید.

برخی از این نکات عبارت اند از:

  • در زمان انتخاب روش طبقه بندی اسناد، باید دقت شود که با افزایش حجم اسناد و بایگانی ها، دسترسی به مدارک را نیز سخت نکند.
  • اطمینان حاصل کنید که اسناد و مدارک آرشیو شده، چه به روش دیجیتالی و چه به روش سنتی، از امنیت بالایی برخوردار باشند. همچنین، به فضای نگهداری اسناد کاغذی توجه کنید تا از تأثیرات مخرب گرما و رطوبت در امان باشند.
  • باید یک چرخه حیات شامل تعیین مدت نگهداری اسناد بر اساس الزامات قانونی و سیاست های سازمانی نیز تعیین کنید.
  • با ارزیابی مرتب سیستم آرشیو مستندات سازمان، نیاز ها و بازخوردهای کاربران و فرایند ها را نیز بهبود ببخشید.
  • کارکنان باید آموزش های لازم را در حوزه سیاست ها، روش ها و سیستم های مدیریت اسناد را دریافت کنند تا به درستی از آن نیز استفاده کنند.

چرا بایگانی اسناد در سازمان ها اهمیت دارد؟

برخی از دلایل اهمیت آرشیو مستندات در سازمان ها نیز عبارت اند از:

  • برآورده شدن الزامات نظارتی
  • کاهش هزینه ها و صرفه جویی در فضا و زمان
  • بهبود عملکرد وگردش کار
  • امینت و حفاظت از سرقت هویت
  • و…

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*