تجمع اعتراضی خریداران چانگان

تجمع اعتراضی خریداران چانگان، مقابل غرفه سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو

در شرایطی که فرآیند تحویل خودروهای چانگان به مشتریان سایپا به درازا انجامیده، شاهد برگزاری تجمع اعتراضی توسط خریداران چانگان هستیم.

در جریان برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو، خریداران خودروهای وارداتی چانگان سایپا، با حضور در غرفه این شرکت یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.

برگزاری تجمع اعتراضی خریداران چانگان در نمایشگاه تحول صنعت خودرو

در مدت اخیر مسئله تاخیر در تحویل خودروهای وارداتی و همزمان، افزایش قیمت برخی از آن‌ها همواره بخش مهمی از اخبار خودرو را به خود اختصاص داده است.

در این بین، سایپا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای داخلی که در دور جدید واردات، برنامه واردات و عرضه خودروهای چانگان را در دستور کار قرار داده نیز با مشکلاتی مواجه شده که به افزایش نارضایتی مشتریانش انجامیده است. این در حالی است که اخیرا مونتاژ 2 خودرو وارداتی چانگان توسط سایپا در ایران نیز به طور رسمی تایید شده است.

اعتراض مشتریان سایپا

به نظر می‌رسد این شرکت در حال حاضر با مشکلات زیادی در زمینه واردات، ترخیص و عرضه این خودروها مواجه شده و تداوم این وضعیت همزمان با افزایش قیمت خودروهای چانگان، منجر به نارضایتی و برگزاری تجمع اعتراضی توسط خریداران خودروهای چانگان شده است.

این در حالی است که استقبال کم از عرضه خودروهای چینی در سامانه وارداتی‌ها، منجر به این شد که سایپا شمار قابل توجهی از محصولات چانگان را در قالب عرضه مازاد در سامانه مذکور عرضه کند.

در نتیجه این اقدام، متقاضیان زیادی با بلوکه کردن وجه اعلامی در حساب‌های وکالتی، چانگان‌های سایپا و خصوصا مدل چانگان CS55 پلاس را در اولویت خود قرار دادند.

این استقبال از خودروهای وارداتی چانگان اما به نظر سایپا را غافلگیر کرده، چراکه حالا و با وجود گذشت چند ماه از فروش این خودروها، مشتریان این محصولات همچنان با پیام «ارسال به خودروساز» در سامانه عرضه خودروهای وارداتی مواجه هستند و شرکت سایپا نیز هیچ پاسخ مشخص و دقیقی درباره زمان عرضه خودروها ارائه نکرده است.

از طرفی، بررسی‌ها حاکی از این است که شمار قابل توجهی از خودروهای وارداتی چانگان از جمله محصولات عرضه مازاد در حال حاضر در صف ترخیص از گمرک هستند. به نظر می‌رسد دلیل تاخیر در تحویل این خودروها به مشتریان نیز ناشی از طولانی شدن فرآیند ترخیص، بازرسی‌های استاندارد و موارد مشابه باشد.

چانگان CS55 پلاس

با وجود این، عدم اطلاع‌رسانی سایپا در این مورد، نگرانی و دلخوری مشتریان و خریداران این خودروها را به دنبال داشته به نحوی که تاکنون چندین بار شاهد تجمع اعتراضی خریداران چانگان بوده‌ایم.

علاوه بر مسئله تاخیر در تحویل خودروها، موضوع افزایش قیمت خودروهای چانگان که مانند دیگر خودروهای وارداتی رخ داده نیز نارضایتی مشتریان را چندین برابر کرده است. در واقع، اخیرا و در نتیجه نوسانات ارز و تغییر در هزینه‌های واردات، این خودروساز از مشتریانی که پیشتر خودروی خودرو را خریداری کرده‌اند، مطالبه وجه بیشتر از قبل را کرده است.

سایپا می‌گوید این افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش مواردی مانند بیمه و مالیات بر ارزش افزوده است و مشتریان می‌گویند خودرو خود را در اسفند ماه با قیمت قطعی اعلام شده توسط شرکت خریداری کرده‌اند و تمام مبلغ را نیز پرداخته‌اند.

گرچه به نظر می‌رسد سایپا قصد کوتاه آمدن در قبال هزینه‌های جدید را ندارد، اما در صورتی که قرارداد ارائه شده توسط سایپا برای مشتریان چانگان با قیمت قطعی بوده باشد، در هر حال حق با متقاضیان خواهد بود.

حالا به نظر می‌رسد سایپا برای مهار این بحران چاره‌ای جز اتخاذ یک استراتژی شفاف و روشنگرانه نداشته باشد. در همین رابطه این خودروساز می‌تواند درجه نخست با اطلاع‌رسانی درباره وضعیت خودروها، زمان احتمالی تحویل و یا تغییرات قیمتی، اندکی نگرانی‌های مشتریان خود را برطرف کند.

تجمع اعتراضی خریداران چانگان

در نهایت نیز باید گفت که وضعیت فعلی بیش از هرچیز حاکی از چالش‌های جدی فرآیند واردات خودرو در کشور است که نیاز به بازنگری‌هایی کلی در سیاست‌ها و رویه‌های پیشین را ایجاب می‌کند.

تسریع فرآیندهای مربوط به ترخیص در گمرک، تسهیل تامین مالی و افزایش شفافیت درخصوص روند واردات و تحویل خودروها از جمله مهمترین مواردی است که می‌تواند به بهبود وضعیت فعلی واردات خودرو کمک کند.

از جمله دیگر محصولات چانگان که در برنامه واردات خودرو سایپا قرار دارند می‌توان به چانگان ای استار و چانگان دیپال SL03 اشاره کرد.

ویدیو مرتبط:
همچنین بخوانید:
نگاهی به غرفه ماموت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۳ ادعای وزارت صمت مبنی بر عدم وجود مشکل در ثبت سفارش خودروها تکذیب شد همزمان با وعده واردات خودرو کارکرده، قیمت شاهین و ریرا میلیاردی شد ثبت سفارش واردات خودرو متوقف نشده؛ واردات خودروهای برقی و هیبریدی با سرعت در حال انجام است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*