گرم ترین روز جهان

رکورد گرم ترین روز جهان در تاریخ شکسته شد

طبق اسناد و گزارشات اتحادیه اروپا روز یکشنبه این هفته گرم ترین روز تاریخ جهان بوده است. رکورد قبلی متعلق به بازه زمانی مشابه در سال گذشته بوده است.

طبق گزارش اولیه‌ای که دیده‌بان اقلیم اتحادیه اروپا منتشر کرده، یکشنبه 21 جولای 2024، معادل 31 تیر ماه 1403 گرم ترین روز جهان تا به امروز بوده است. به گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اروپا، میانگین دمای هوا در سرتاسر دنیا در این روز برابر با 17.09 درجه سانتیگراد بوده که از شروع به کار این سرویس از سال 1940 تا به امروز بی‌سابقه بوده است.

این گرمای بی‌سابقه هوا باعث شکل‌گیری موج‌های مختلف حرارتی و دمایی در نقاط مختلفی از اروپا، آمریکا و سایر مناطق شده و تاثیر فراوانی بر زندگی بسیاری افراد گذاشته است.

یکشنبه گذشته گرم ترین روز جهان بود

کارلو بوئونتمپو، مدیر اجرایی سرویس کوپرنیک با اعلام این که روز یکشنبه گذشته، گرم ترین روز در تاریخ جهان بوده، اشاره کرد که این دما در مقایسه با رکورد پیشین که در تاریخ 6 جولای 2023 ثبت شده بود، 0.01 درجه سانتیگراد بیشتر است. علیرغم این که این افزایش دما در مقایسه با رکورد پیشین بسیار ناچیز به نظر می‌رسد اما روند افزایش حرارت کره زمین طی یک سال گذشته بسیار نگران‌کننده بوده؛ به‌طوری که گزارش شده از ماه ژوئن سال 2023 تا کنون، تمامی ماه‌های سال گذشته و امسال رکورد دمای متوسط بالاتری در مقایسه با سال پیش از خود ثبت کرده‌اند.

کره زمین گرم

موسسه کوپرنیک البته اعلام کرده که انتظار این افزایش دمای کره زمین را داشته و همچنین پیش‌بینی نموده که در ادامه تابستان امسال شاهد نوسانات دمایی بیشتری در مناطق مختلف کره زمین خواهیم بود.

علاوه بر گرمای طاقت‌فرسای حاصل از این افزایش دمای چشمگیر کره زمین، تغییرات اقلیمی اخیر همچنین باعث رخ دادن پدیده‌های ناخوشایند طبیعی در مناطق مختلف دنیا شده‌اند. برای مثال طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر موج گرمای سوزان در آمریکای شمالی، مکزیک، هند و تایلند تلفات فراوانی داشته و سیل‌های بنیان‌کن نیز نواحی گسترده‌ای از شرق آفریقا، چین و برزیل را در بر گرفته بود. دیگر اثر این افزایش دمای باورنکردنی نیز آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده‌ای بوده که در جنوب و شرق اروپا، کانادا و ایالات متحده به‌دفعات مشاهده شده است.

گرم ترین روز جهان

استفاده از سوخت‌های فسیلی و اثرات گلخانه‌ای از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که باعث گرمای بی‌سابقه کره زمین شده‌اند. علیرغم تلاش‌های فراوان دولت‌های پیشرو دنیا در به حداقل رساندن میزان مصرف سوخت‌های فسیلی و گرایش به منابع پاک انتظار می‌رود روند افزایش دمای کره زمین همچنان ادامه داشته باشد و رکورد گرم ترین روز جهان در سال 2025 نیز شکسته شود.

در گجت نیوز بخوانید:
آمار ترسناک مدیرعامل توانیر از وضعیت گرمای هوا در تابستان امسال ایران گرمای تابستان امسال عادی نیست؛ شما بخش کوچکی از جهنم تغییرات اقلیمی را احساس می‌کنید

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*