چه می‌شود اگر به تمام مردم جهان ماهیانه هزار دلار پول رایگان داده شود؟

چه می‌شود اگر به تمام مردم جهان ماهیانه هزار دلار پول رایگان داده شود؟

در پژوهشی که توسط OpenResearch انجام گرفته، ماهیانه هزار دلار پول رایگان به افراد پرداخت شده تا نتیجه آن در زندگی آن‌ها بررسی شود.

ایده پرداخت درآمد پایه همگانی (UBI)، از سال 2019 و طی پژوهشی مشترک بین سازمان OpenResearch و سم آلتمن مورد آزمایش قرار گرفته است. حالا نتایج این آزمایش که طی آن به گروهی از افراد ماهیانه هزار دلار پول رایگان پرداخت شده، اعلام شده است.

پرداخت ماهیانه هزار دلار پول رایگان به افراد، ایده‌ای برای آینده

گفته شده که برای انجام این پژوهش مبلغی در حدود 60 میلیون دلار سرمایه جذب شده که 14 میلیون آن سرمایه شخصی آقای آلتمن بوده است.

هدف اصلی پژوهش مورد بحث، پاسخ به یک سوال به ظاهر ساده و البته جذاب برای عموم است. اینکه اگر همه مردم دنیا، ماهانه و به شکل منظم، بدون نیاز به انجام کاری، درآمد رایگان قابل توجه داشته باشند چه رخ خواهد داد؟

در واقع این پژوهش با هدف بررسی مزایا و معایب احتمالی ایده درآمد پایه همگانی انجام شده و ارتباط آن با سم آلتمن نیز این است که در عصر گسترش هوش مصنوعی، افراد زیادی نگران از دست دادن شغل خود هستند. پس احتمال اجرای ایده درآمد پایه همگانی می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

پرداخت پول رایگان

این پژوهش همان‌طور که گفتیم در سال 2019 آغاز شد و در آن از همکاری 3000 نفر از ساکنان ایالات ایلینوی و تگزاس استفاده شده است. این افراد که همگی درآمد زیر 28 هزار دلار در سال داشتند از مناطق مختلف شهری، حومه و روستایی این ایالات برگزیده شده بودند.

از ابتدای کار، یک سوم این افراد ماهانه 1000 دلار دریافت کردند، در حالی که به دیگران (گروه کنترل)، ماهانه 50 دلار اختصاص یافت.

حالا نتایج این بررسی حاکی از این است که گروه دریافت کننده ماهانه 1000 دلار، به طور میانگین در حدود 310 دلار در هزینه‌های ماهانه خود افزایش اعمال کرده‌اند. این افزایش البته بیشتر صرف غذا، اجاره و حمل‌ونقل شده است. همچنین افراد این گروه در قیاس با گروه کنترل کمک مالی بیشتری به نیازمندان اهدا کرده‌اند.

البته به گفته محققان، هیچ ارتباط مستقیمی بین سطح دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی یا بهبود سلامت جسمی و روانی افراد با افزایش درآمدشان در این پژوهش مشخص نشده است.

پژوهشگران می‌گویند نشانه‌هایی مانند استرس، پریشانی روانی یا ناامنی غذایی که در سال اول برنامه مشاهده شده بود، به تدریج در طول سال‌های دوم و سوم از بین رفت، اما پول نقد نمی‌تواند مستقیما و به تنهایی مواردی مانند شرایط بهداشتی بد، عدم مراقبت از کودکان یا هزینه بالای مسکن را رفع کند.

از دیگر نتایج پژوهش مورد بحث اینکه افرادی با درآمد ماهانه 1000 دلاری، پس‌انداز خود را در شرایطی تا 25 درصد افزایش دادند که 22 دلار بیشتر از قبل برای دیگران خرج می‌کردند. این رقم همچنین 26 درصد بیشتر از خرجی است که گروه کنترل برای دیگران می‌کردند.

درآمد پایه همگانی

همچنین و گرچه تاثیر مستقیمی بین دریافت ماهانه 1000 و مالکیت بر خانه و خودرو رویت نشده، اما دریافت‌کنندگان هزار دلار به مراتب بیشتر از گروه کنترل محل سکونت خود را تغییر داده‌اند.

همان‌طور که گفتیم ایده درآمد پایه همگانی مختص OpenResearch و سم آلتمن نیست و پیش از این‌ها نیز چهره‌هایی مانند جک دورسی، ایلان ماسک و جفری هینتون از آن به عنوان روش مناسبی برای رفع چالش‌های ناشی از گسترش روزافزون هوش مصنوعی و نابودی مشاغل حمایت کرده بودند.

گفتنی است، سم آلتمن در اوایل سال جاری میلادی با طرح ایده رایانش پایه همگانی، از امکان دسترسی همه افراد به بخشی از منابع رایانشی مدل‌های هوش مصنوعی آینده مانند GPT-7 گفته بود.

بیشتر بخوانید:
سرچ جی پی تی معرفی شد؛ هوش مصنوعی در برابر گوگل شورش هوش مصنوعی آغاز شد؛ دسترسی هوش مصنوعی جمینای به اطلاعات گوگل درایو بدون اجازه کاربران ربات‌ها جای سربازان را در ارتش آمریکا می‌گیرند به کمک این هوش مصنوعی، با نسخه‌ای از خود در آینده صحبت کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*