ربات انسان نما

چرا دانشمندان در حال یاد دادن رقص به این ربات‌ انسان نما هستند

این ربات انسان نما می‌تواند برقصد و دست بدهد. مهندسان می‌خواهند ربات‌هایی با قابلیت تقلید رفتار انسان بسازند.


اگر اخبار علمی را دنبال می‌کنید، احتمالا ربات‌های مدرن امروزی را هم دیده‌اید که تلاش می‌کنند حرکات انسانی را تقلید کنند. مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو آمریکا به جدیدترین ربات انسان نما خود تعدادی حرکات موزون شبیه رقص یاد داده‌اند. این ربات حالا می‌تواند حرکات متنوعی از رقص ساده تا ژست‌های حرکتی از جمله دست تکان دادن و بغل کردن را ضمن حفظ تعادل کلی خود روی زمین‌های مختلف انجام دهد.

ربات‌ها و آینده

شاید در آینده چنین ربات انسان نمایی در زمینه‌های مختلف مانند خطوط مونتاژ کارخانه‌ها حضور فعال پیدا کند یا در بیمارستان‌ها و خانه‌های شخصی به کمک انسان‌ها بیاید. همچنین ممکن است این تکنولوژی مدرن در شرایط خطرناک مانند آزمایشگاه‌ها یا مناطق دچار بحران به طور کلی جایگزین انسان شود. به همین خاطر میزان پیشرفته بودن ربات انسان نما در جزئیات و صحت حرکات و همین‌طور چابکی و مهارت آن در اجرا و حفظ تعادل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ربات پیشرفته می‌تواند مسیر پیش رو را در بهبود تعامل انسان با ربات امروزی هموارتر سازد.

ربات انسان نما

سازندگان ربات رقصنده چه می‌گویند؟

شیالونگ وانگ، یکی از اساتید دانشکده مهندسی کامپیوتر و برق در دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت:

ما به کمک ژست‌های گویا و حرکت‌های انسان گونه قصد داریم اعتماد بیشتری جلب کنیم و توانمندی بالقوه این نوع همزیستی انسان در کنار ربات را به نمایش بگذاریم. کمک می‌کنیم تا برداشت‌های عمومی افراد را در مقابل تصوری که از ربات انسان نما و فیلم ترمیناتور دارند، به مفهوم دوستی و همکاری تغییر دهیم.

وانگ و همکارانش ماه گذشته این ربات انسان نما جالب توجه را در نمایشگاه رباتیک هلند هم به نمایش گذاشتند. آنچه ربات آمریکایی تازه را جالب توجه می‌کند، برنامه ریزی آن برای اجرای ژست‌های حرکتی متنوع است. این ربات انسان نما همچنین می‌تواند برخی الگوهای حرکتی را از انسان مقابل خود تشخیص دهد و آن‌ها را بازنمایی کند. سازندگان این محصول امیدوارند خلقتشان بتواند به کمک برقراری ارتباط با انسان‌ها، اعتماد آن‌ها را هم جلب کند.

تیم مهندسان سازنده این محصول در روند توسعه آن از ویدیوهای رقص آنلاین و مجموعه‌ای از حرکات موزون مختلف کمک گرفته‌اند تا بتوانند نتیجه فعلی را به دست آورند. تکنیک آن‌ها شامل آموزش حرکات بالاتنه و پایین تنه به صورت مجزا بوده تا هماهنگی ربات حفظ شود.

برای مثال، حرکت دست تکان دادن به صورت جداگانه به بالاتنه آموخته شده و حرکت راه رفتن برای پایین تنه برنامه ریزی شده است تا ربات انسان نما هر کدام را جداگانه پردازش کند. هدف اصلی سازندگان از بکارگیری این رویکرد، تلاش برای حفظ تعادل ربات در حال رقصیدن، راه رفتن و در جا زدن بیان شده است.

البته وانگ هدف عمده را نمایش توانمندی‌های این ربات رقصنده در انجام حرکات مختلف در عین حفظ تعادل عنوان کرده. به نظر می‌رسد این مهندسان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا ضمن توسعه توانایی‌های این ربات مدرن، همچنین به ارتباط آن با انسان واقعی بپردازند. هدف نهایی سازندگان ارائه چنین محصولی در آینده است تا انسان‌ها بتوانند با اعتماد کامل وظایف مختلف را به ماشین‌های مدرن بسپارند.

ربات انسان نما

آینده ربات انسان نما چگونه خواهد بود؟

همان‌طور که گفتیم، ربات رقصنده برنامه ریزی حرکتی مجزا برای بالاتنه و پایین تنه خود دارد. از طرفی همه این حرکات تحت برنامه یکپارچه و سیاست واحد هماهنگ می‌شوند و به اجرا در می‌آیند. این سیاست هماهنگ اطمینان حاصل می‌کند که ربات بتواند ضمن راه رفتن هم حرکات پیچیده را در بالاتنه خود به اجرا درآورد. نکته جالب توجه دیگر اینکه ربات انسان نما می‌تواند روی سطوح مختلف از زمین صاف تا خاکی، چوبی، چمن و مسیرهای بتنی نه چندان هموار تعادل خود را حفظ کند.

سازندگان ابتدا برنامه حرکتی را روی ربات مجازی شبیه سازی کردند و پس از موفقیت آمیز بودن، آن را به ربات اصلی انتقال دادند. ربات انسان نما توانست هر دو نوع برنامه از پیش تعیین شده و آموزش در دنیای واقعی را به خوبی اجرا کند.

در حال حاضر یک اپراتور انسانی با استفاده از کنترلر بازی، ربات رقصنده را به حرکت در می‌آورد. برنامه کنترل همچنین می‌تواند سرعت، مسیر و برخی حرکات مشخص را در این ربات تغییر دهد. مهندسان در نظر دارند نسخه بعدی را مجهز به دوربین بسازند تا خودش بتواند وظایف و حرکت در محیط را به طور خودکار انجام دهد.

گروه مهندسان دانشگاه کالیفرنیا فعلا تمرکز خود را بر مرتفع ساختن مشکلات طراحی در این نسخه گذاشته‌اند تا همچنین توانمندی‌های حرکتی ربات رقصنده را گسترش دهند. وانگ وعده داده در آینده شاهد معرفی حرکات جالب بیشتری از این ربات انسان نما خواهیم بود. آنچه به طور قطع می‌دانیم، پیشرفت چشمگیر مهندسان در علم رباتیک و هوش مصنوعی است و هر روز منتظر خبرهای تازه‌تری در این زمینه هستیم.

در گجت نیوز بخوانید:
ربات‌ها جای سربازان را در ارتش آمریکا می‌گیرند این ربات عجیب می‌تواند خودش را جراحی کند + ویدیو شاهکار جدید بوستان داینامیکس به روی صحنه آمد + ویدیو عجیب ترین ربات سگ جهان با توانایی خارق‌العاده معرفی شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*