بزرگراه فضایی چین

چین می‌خواهد یک بزرگراه فضایی بین زمین و ماه ایجاد کند

بر کسی پوشیده نیست که چین برنامه‌های بزرگی برای کاوش‌های فضایی دارد. اخیرا نیز جزئیات عجیبی از برنامه خاص چین برای ایجاد یک بزرگراه فضایی بین زمین و ماه منتشر شده است.

در دوران جنگ سرد رقابت شدید بین آمریکا و شوروی باعث شده بود که هر دو کشور به‌صورت دیوانه‌وار فقط در تلاش برای رسیدن به ماه باشند. رهبران آمریکا و شوروی فقط می‌خواستند سطح ماه را لمس کنند و به‌حضور دائمی در آن فکر نمی‌کردند. هرچند که حالا پس از گذشت چنیدن دهه مسئله حضور در ماه به‌صورت متفاوتی مطرح شده است.

اینبار انسان می‌خواهد پایگاه دائمی در ماه بسازد و از آنجا سیاره‌های دیگر را هدف قرار دهد. در این میان چین نیز قصد دارد با ساخت یک بزرگراه فضایی بین زمین و ماه عصر جدیدی را در زمینه کاوش‌های فضایی آغاز کند.

ساخت بزرگراه فضایی بین زمین و ماه باعث پیشتازی چین در این عرصه خواهد شد

بزرگراه فضایی چین

با مرور اخبار علمی می‌توان خیلی راحت متوجه شد که سفرهای فضایی هیجان‌انگیز به‌زودی آغاز می‌شود. هرچند که اینبار به‌جای شوروی چین قصد دارد با آمریکا در این زمینه رقابت کند. هر دو کشور به‌شدت در تلاش هستند تا پیش از پایان دهه ۲۰۲۰ فضانوردان خود را راهی ماه کنند. کمی بعد نیز پروژه ساخت پایگاه دائمی در قمر زمین را پیش بگیرند.

اخیرا جزئیات برنامه دانشمندان چینی برای مستعمره کردن ماه منتشر شده است. دولت چین قصد دارد یک بزرگراه فضایی بزرگ را بین زمین و ماه ایجاد کند. این بزرگراه شامل سه ایستگاه زمینی و ۳۰ ماهواره می‌شود و باید سفر به ماه را آسان‌تر کند. هدف از این پروژه نیز امکان ارائه خدمات، مکان‌یابی و ارتباطات لحظه‌ای برای تمامی علاقه‌مندان است.

در واقع پس از ایجاد این بزرگراه ۲۰ مسافر فضایی می‌توانند به‌صورت همزمان از طریق صوت، تصویر و ویدیو با زمین ارتباط برقرار کنند. همچنین این شبکه پیشرفته مي‌تواند امکان مکان‌یابی و زمان‌بندی دقیق فضاپیما را در فراهم کند. علاوه بر اینها می‌توان امکان نظارت بیشتری بر عملیات‌های انجام شده در سطح ماه داشت.

بزرگراه فضایی چین به ماه

دانشمندان چینی تاکید دارند که بزرگراه فضایی آنها می‌تواند هر جرم سرگردان در فضای بین ماه و زمین را با دقت بالا ردیابی کند. جرم مورد نظر حتی می‌تواند تنها یک متر طول داشته باشد. دانشمندان چینی تاکید دارند که فضای بین ماه و زمین مرز جدید فعالیت‌های فضایی در دهه پیش رو خواهد بود و رقابت شدیدی در این منطقه شکل خواهد گرفت. در واقع رقابت بر سر فرکانس‌های رادیویی و مدارها همین الان نیز آغاز شده است و در آینده فقط بدتر خواهد شد.

به‌‌همین‌خاطر مقامات چینی تصور می‌کنند که ساخت زیرساخت‌های لازم در این منطقه امری ضروری است. این برنامه‌ها به‌خوبی نشان می‌دهند که چین قصد دارد به یک بازیگر جدی در زمینه کاوش‌های فضایی تبدیل شود و ابدا هم نمی‌خواهد به آزمایش‌های علمی محدود در زمینه فضا قناعت کند. سازمان فضایی چین در تلاش است پس از ساخت بزرگراه فضایی بین ماه و زمین یک ایستگاه پژوهشی بین‌المللی را نیز در ماه بسازد. پس از آن نیز نوبت به کاوش در مناطق بیرونی منظومه شمسی می‌رسد.

البته چین تنها کشوری نیست که می‌خواهد در زمینه سفرهای فضایی جاه‌طلبی کند. آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن نیز برنامه‌های خاص خود را در این زمینه دارند. هرچند که برنامه‌های هیچکدام هنوز اجرایی نشده است. به‌نظر شما کدام کشور در سفر به ماه و ساخت پایگاه موفق‌تر ظاهر می‌شود؟

بیشتر بخوانید:
خانه های بادی بر روی ماه ؛ طرحی جاه طلبانه برای زندگی در قمر زمین در رقابت شدید برای سفر به مریخ کدام پیروز می‌شود: اسپیس ایکس، ناسا یا سازمان فضایی چین؟ چینی ها موفق به انتقال خاک ماه به زمین شدند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*