واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته

پسته ایران را می‌دهند به ضرر، با پولش خودرو خارجی وارد می‌کنند با 300 درصد سود!

در شرایطی که مسئله واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته و دیگر محصولات کشاورزی پیش از این تکذیب شده بود، برخی گزارش‌های جدید وضعیتی متفاوت را نشان می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران اخیرا و طی اظهاراتی، از فروش پسته ایران زیر قیمت روز توسط واردکنندگان خودرو در بازارهای جهانی خبر داده و این موضوع را عامل ضررهای سنگین برای فروشندگان پسته ایران عنوان کرده است. این اظهارات در شرایطی مطرح شده که پیش از این، بانک مرکزی مسئله واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را رد کرده بود. در بررسی بیشتر این موضوع در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز ما را همراهی کنید.

واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته

محمد صالحی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته ایران با اشاره به ورود شرکت‌های واردکننده خودرو به حوزه صادرات پسته، مدعی شده که نحوه عمل این شرکت‌ها در بازار جهانی پسته به نحوی است که با فروش پسته با قیمت پایین، به تجار تخصصی پسته ایران ضربات مهلکی وارد شده است.

بنابر توضیحات آقای صالحی، واردکنندگان خودرو از آنجایی که امکان چانه زدن و جستجو برای یافتن مشتریان مناسب را ندارند، صرفا جهت دریافت سریعتر ارز خود و البته با انگیزه سود 200 تا 300 درصدی واردات خودرو، قید ضرر 5 تا 10 درصدی فروش پسته را می‌زنند و این محصول را ارزان‌تر به فروش می‌رسانند.

این اظهارات آقای صالحی در شرایطی مطرح شده که از شهریور ماه سال گذشته شایعاتی درباره احتمال تخصیص ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی از جمله پسته به واردات خودرو مطرح شده بود اما این موارد شدیدا تکذیب شد و بانک مرکزی نیز از آن زمان هرگز در خصوص نحوه تامین ارز واردات خودرو شفاف‌سازی نکرده است.

پسته

آقای صالحی می‌گوید در نتیجه این اقدام شرکت‌های واردکننده خودرو که صرفا به سود خود می‌اندیشند، تجار صادرکننده پسته ایران وضعیت بسیار بدی دارند و بازار پسته شدیدا تحت‌تاثیر قرار گرفته است. در واقع مشتریان خارجی پسته ایران وقتی می‌بینند امکان خرید پسته با قیمتی به مراتب ارزان‌تر وجود دارد، دیگر حاضر نیستند پسته را به قیمت روز از عرضه‌کنندگان تخصصی و عمده آن بخرند.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود از صادرات 80 تا 90 درصد پسته ایران توسط شرکت‌های خودرویی خبر داده و گفته دلیل این رانت را نمی‌داند، اما پیشنهادهای این انجمن برای صادرات پسته توسط تجار متخصص و ارائه ارز آن به واردکنندگان خودرو تاکنون توسط بانک مرکزی و وزارت صمت پذیرفته نشده است.

این صادرکننده همچنین افزوده که حالا در نتیجه اقدامات واردکنندگان خودرو، تجار ایرانی پسته امکان رقابت را از دست داده‌اند. این در حالی است که به گفته آقای صالحی، تجار پسته ارز حاصل از صادرات پسته را در سامانه نیما عرضه می‌کنند، ولی واردکنندگان خودرو با ارز خود ماشین وارد می‌کنند و دلاری برنمی‌گردانند.

با این وصف، باید دید محمدرضا فرزین و بانک مرکزی تحت هدایت او چه پاسخی برای این پنهان‌کاری در خصوص منشا تامین ارز واردات خودرو دارند.

بیشتر بخوانید:
دولت سیزدهم تمام تلاشش را کرد تا افزایش قیمت خودرو در دولت پزشکیان رقم بخورد واردات خودروهای کارکرده باید تعرفه کمتری از خودروهای نو داشته باشد شاهین پلاس در برابر فردا ۵۱۱؛ برنده مقایسه کدام است؟ ابلاغ آیین نامه جدید خودروهای فرسوده

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*