طراحی کاتالوگ در کورل

گام به گام آموزش طراحی کاتالوگ در کورل [۰تا ۱۰۰ آموزش جامع]

طراحی کاتالوگ و بروشور یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی و تبلیغات در دنیای کسب‌وکار امروز است. نرم‌افزار کورل دراو (CorelDRAW) با ابزارهای قدرتمند و انعطاف‌پذیر خود، گزینه‌ای عالی برای طراحی کاتالوگ‌ها و بروشورهای حرفه‌ای است. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک بروشور زیبا و حرفه‌ای با کورل دراو طراحی کنید. اصول و تکنیک‌هایی که برای طراحی بروشور دوره آموزش کورل آموزش داده می‌شوند، به‌راحتی قابل تعمیم به طراحی کاتالوگ هم هستند؛ بنابراین شما می‌توانید از آن برای آموزش طراحی کاتالوگ در کورل هم استفاده کنید.

گام‌به‌گام آموزش طراحی کاتالوگ در کورل

گام 1- تنظیم سند برای طراحی بروشور

بروشورها معمولاً بر اساس تعداد بخش‌ها یا صفحات ناشی از تاشدن طبقه‌بندی می‌شوند. در این آموزش، ما از یک طراحی بروشور سه لت که رایج‌ترین قالب استاندارد بروشور است، استفاده می‌کنیم.

نرم‌افزار کورل دراو را باز، یک فایل جدید ایجاد کنید (CTRL + N) و سپس به‌ترتیب زیر عمل کنید:

  1. تعداد صفحات را روی 2 تنظیم کنید، سپس A4 را به‌عنوان اندازه صفحه و افقی (landscape) را برای جهت انتخاب کنید. روی Ok کلیک کنید.

این نکته مهم است که توجه داشته باشید که صفحه‌ دو، پشت صفحه‌ یک خواهد بود. اگر در صفحه یک، جلد در سمت راست و بخش باریک‌تر در سمت چپ قرار دارد، بخش باریک‌تر در صفحه دو در سمت راست قرار خواهد گرفت.

برای تقسیم دو صفحه (که به‌عنوان رو و پشت بروشور شما عمل می‌کنند) به سه بخش، باید خطوط راهنما را قرار دهید.

  1. به منوی View بروید و مطمئن شوید که هر دو Rulers و Guidelines علامت‌گذاری شده‌اند تا قابل‌مشاهده باشند.
  2. تقاطع خط‌کش را به گوشه بالا سمت چپ صفحه بکشید تا نقطه صفر هر دو خط‌کش افقی و عمودی با گوشه صفحه منطبق شود.

طراحی کاتالوگ در کورل

توجه داشته باشید که از آنجا که تقسیمات صفحه برابر نیستند، نمی‌توانیم از Master Guides استفاده کنیم؛ زیرا آن‌ها در همه صفحات یکسان خواهند بود.

گام 2- افزودن خطوط راهنما

دو روش برای اضافه‌کردن خطوط راهنما به سند شما وجود دارد. ابتدا به Window > Dockers بروید و Objects docker (ویندوز) / Objects inspector (مک) و Guidelines docker/inspector را انتخاب کنید.

  1. روش اول این است که در Objects docker، لایه Guides را در صفحه یک انتخاب کنید. یک خط راهنما را از خط‌کش عمودی سمت چپ بکشید و آن را در موقعیت 97 میلی‌متری قرار دهید. برای تنظیم دقیق موقعیت در کادر Object Position روی Property Bar، نیازی به دقت نیست.
  2. روش 2 به این صورت است که می‌توانید خط راهنما را با استفاده از Guidelines docker/inspector هم تنظیم کنید:
  • Guideline Type را روی عمودی (vertical) تنظیم کنید.
  • در کادر Guideline Position عدد 97 میلی‌متر را وارد کنید.
  • روی Add کلیک کنید.
  1. خط راهنمای دوم را در 197 میلی‌متر اضافه کنید. اکنون باید یک بخش به اندازه 97 میلی‌متر و دو بخش 100 میلی‌متری داشته باشید.
  2. در صفحه دو، اولین خط راهنما را در 100 میلی‌متر و خط راهنمای دوم را در 200 میلی‌متر اضافه کنید. اکنون دو بخش 100 میلی‌متری و یک بخش 97 میلی‌متری خواهید داشت تا با روی بروشور مطابقت داشته باشد.

روش دیگری برای تنظیم ۳ پانل در هر صفحه وجود دارد که شامل ایجاد مستطیل برای هر بخش است. این روش به‌خصوص درصورتی‌که قصد استفاده از زمینه‌های مختلف را برای هر بخش دارید، مفید است.

  1. مطمئن شوید که Layer 1 در Objects docker انتخاب شده است و سپس در صفحه یک، روی ابزار Rectangle دوبار کلیک کنید تا یک مستطیل به اندازه صفحه ایجاد شود.
  2. در Property Bar، نقطه مرجع Object Origin را به سمت چپ تغییر دهید.
  3. همچنین در Property Bar، عرض را در Object size از 297 میلی‌متر به 97 میلی‌متر تغییر دهید (مطمئن شوید که Lock Ratio روی قفل‌نشده تنظیم شده است). ازآنجاکه نقطه مرجع تغییر کرده است، مستطیل تغییراندازه‌یافته در سمت چپ تراز باقی می‌ماند.

گام 3- Duplicate Distance

  1. Duplicate Distance را روی 0:0 تنظیم کنید و سپس از CTRL + D (یا Edit > Duplicate) استفاده کنید تا یک کپی از مستطیل در سمت راست مستطیل اصلی ایجاد کنید. عرض این کپی را به 100 میلی‌متر تغییر دهید. این روند را برای مستطیل دوم تکرار کنید تا یک مستطیل سوم هم داشته باشید.
  2. از ابزار انتخاب (Pick tool) استفاده کنید (یا مقدار X را در کادر موقعیت شیء (Object position) تغییر دهید) تا مستطیل دوم و سوم را در وسط و سمت راست طراحی بروشور قرار دهید.
  3. کلید Shift را نگه دارید، هرکدام از مستطیل‌ها را انتخاب کنید و با استفاده از CTRL + C آن‌ها را کپی کنید.
  4. به صفحه دو بروید و با استفاده از CTRL + V آن‌ها را جای‌گذاری کنید. از آنجا که اندازه‌گیری‌های 3 بخش در صفحه دو برعکس است، مستطیل‌ها نیاز به تنظیم دارند.
  5. نقطه مرجع شیء (Object Origin) را دوباره به مرکز تغییر دهید و سپس روی دکمه بازتاب افقی (Mirror horizontally) در نوار ابزار خصوصیات (Property Bar) کلیک کنید.

برای دنبال کردن بهتر این آموزش، هر مستطیل را با رنگ متفاوتی پُر کنید تا به‌راحتی از هم قابل تشخیص باشند. همچنین اضافه‌کردن شماره به هر بخش از بروشور به شما کمک می‌کند تا بقیه آموزش طراحی کاتالوگ در کورل را دنبال کنید.

گام 4- افزودن محتوا

در رابطه با مدیریت فونت‌ها در وب لرن 24 آمده است که :

یکی از ویژگی‌های اساسی کورل دراو که منجر به تفاوت کورل و ایلوستریتور گردیده، امکان مدیریت بهینه فونت‌هاست. با حضور این برنامه می‌توانید به همه فونت‌های موجود در اینترنت و سیستم دسترسی یافته و آنها را در پروژه‌های مختلف به کار گیرید.

امکانات برای گزینه‌های خلاقانه مانند رنگ‌ها، فونت‌ها و چیدمان بی‌پایان هستند؛ اما در این بخش ما برخی نکات طراحی بروشور را ارائه و شما را با برخی از ابزارهای مفید CorelDRAW آشنا می‌کنیم.

چیدمان صفحه (Page Layout)

در قسمت بیرونی (صفحه یک)، هر وجه به‌طور جداگانه دیده می‌شود؛ در حالی که در داخل هر سه وجه با هم دیده می‌شوند (صفحه دو)؛ بنابراین در صفحه دو، داشتن یک طراحی که در کل سه پنل امتداد می‌یابد، باعث می‌شود طراحی بروشور شما یک‌دست به نظر برسد.

در این مورد خوب است که طرح ادامه یابد و هر سه بخش را پوشش دهد؛ اما اگر تصمیم دارید ظاهر پنل‌ها را جدا از هم نگه دارید، مطمئن شوید که تفکیک آن‌ها واضح باشد، به‌طوری‌که عمدی به نظر برسد و یک اشتباه تلقی نشود.

بخشی که تاخورده است (بخش سه در صفحه یک) ممکن است حاوی اطلاعات مهمی‌ باشد؛ اما همیشه از بقیه جدا خواهد بود. به‌همین‌دلیل نیازی به گسترش طراحی داخلی به این پنل نیست.

به‌طور کلی، صفحه روی جلد (بخش یک از صفحه یک) باید شامل عنوان و پیام اصلی باشد. اطلاعات دقیق باید برای صفحه دو (پنل‌های چهار، پنج و شش) رزرو شود. بخش سه، مکان مناسبی برای قراردادن اطلاعات شاخص است و پشت صفحه (بخش دو) به‌طور کلی شامل اطلاعات تماس، آدرس وب و… می‌شود.

ملاحظات مربوط به برند (Branding Considerations)

صرف‌نظر از اینکه طراحی بروشور برای خودتان یا برای یک مشتری است، قبل از شروع کار مطمئن شوید که تمام اطلاعات و دارایی‌های طراحی لازم شامل موارد زیر را در اختیار دارید:

  • دستورالعمل‌های برند، مانند رنگ‌ها و فونت‌های سازمانی؛
  • دارایی‌های تصویر مانند لوگوهای شرکت، تصاویر محصول و غیره؛
  • نمونه‌هایی از سایر ابزارهای بازاریابی، مانند بروشورها، صفحات وب و غیره، اگر طراحی بروشور شما نیاز به مطابقت با شخصیت برند یک شرکت دارد.

ابزارهای کورل دراو برای طراحی بروشور

اگرچه ابزارهای مختلف زیادی در کورل دراو وجود دارد، چند مورد از ابزارهای مفید برای طراحی بروشور شامل موارد زیر هستند:

  1. اگر مطمئن نیستید که طراحی بروشور را از کجا شروع کنید، می‌توانید با یک تمپلیت (template) یا قالب پیش‌ساخته شروع کنید.
  • به File > New from Template بروید و سپس Brochures را از لیست کشویی Filter Content انتخاب کنید. برای بازکردن الگو، روی یک تصویر بندانگشتی دوبار کلیک کنید.

طراحی کاتالوگ در کورل

  • با شروع با یک لایوت تمپلیت، اکنون می‌توانید تمام عناصر مانند فونت‌ها، رنگ‌ها، موقعیت و اندازه تصاویر، پس‌زمینه‌ها و جعبه‌های متن و غیره را تغییر دهید.
  • حتی می‌توانید تمپلیت اصلاح‌شده خود را به‌عنوان یک الگوی جدید برای استفاده مجدد ذخیره کنید.
  1. نوار ابزار چیدمان یا لایوت (Layout) حاوی دستورات تبدیل اشیاء به فریم‌های PowerClip و فریم‌های متن، نمایش خطوط راهنمای تراز (alignment guides) و همچنین تنظیم ستون‌ها و حاشیه‌ها (margins) است.
  • برای نمایش نوار ابزار چیدمان به Window > Toolbars > Layout بروید.
  1. ایجاد فریم‌های PowerClip خالی یا فریم‌های Text زمانی مفید است که می‌خواهید قبل از اضافه کردن محتوا، چیدمان سند خود را تعریف کنید. یک فریم PowerClip را به‌عنوان متن جایگزین (placeholder) برای یک تصویر اضافه کنید.
  2. اگر می‌خواهید قبل‌از اضافه‌کردن محتوای نهایی، چیدمان سند خود را ببینید، می‌توانید فریم‌های متن را با متن جایگزین موقت پُر کنید.
  • با انتخاب یک فریم متن، به Text > Paragraph Text Frame > Insert Placeholder Text بروید.

گام 5- آماده‌سازی برای چاپ

در رابطه با آماده سازی برای چاپ در وبسایت چاپ آقا آمده است که :

فایل‌های گرافیکی می‌توانند در حالت‌های (مودهای رنگی) مختلفی ایجاد و تهیه شوند. معروف‌ترین آنها RGB و CMYK هستند. فایل‌های RGB مناسب انواع نمایشگر و فایل‌هایی با مود رنگی CMYK مناسب چاپ هستند. از آنجا که سیستم تولید و بازنمایی این دو سیستم رنگی کاملا با هم متفاوت است، چاپ آن‌ها نیز با هم متفاوت خواهد بود. بنابراین انتخاب رنگ صحیح طرح در چاپ اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

بهترین راه برای تحویل فایل به چاپگر، خروجی گرفتن به‌صورت PDF است.

در CorelDRAW 2019، File > Publish to PDF را انتخاب کنید. PDF/X-4 را از لیست کشویی PDF Preset انتخاب کنید. اگر از نسخه قدیمی‌تری استفاده می‌کنید، می‌توانید از PDF/X-3 استفاده کنید و Compatibility را به Acrobat 8.0 یا بالاتر در کادر گفتگوی PDF Settings تغییر دهید.

اگر قصد دارید بروشور خود را به‌صورت حرفه‌ای چاپ کنید، بهتر است bleed اضافه کنید تا زمانی که بروشور بریده می‌شود، رنگ مستقیماً به لبه برگه برسد. اشیایی که به لبه برگه (پس زمینه، تصاویر و غیره) می‌رسند، باید حداقل 3 یا 4 میلی‌متر از طراحی شما فراتر بروند.

هنگام انتشار به PDF، باید گزینه Bleed را در تب PrePress فعال کنید. همچنین می‌توانید Crop Marks را فعال کنید.

قراردادن علامت‌های تا شدن راحت است؛ زیرا آن‌ها را به‌صورت دستی انجام داده‌ایم. برای تمایز آن‌ها از علائم برش که خطوط پیوسته هستند، از خطوط نقطه‌چین استفاده کنید.

اکنون بروشور شما آماده چاپ است.

با ذخیره این سند به‌عنوان یک قالب می‌توانید به‌سرعت و در عرض چند دقیقه یک بروشور جدید با ویژگی‌های دلخواه ایجاد کنید. برای انجام این کار همان‌طور که در سایت kb.corel.com توضیح داده شده است، File > Save As را انتخاب کنید و در منوی کشویی “Save As type”، گزینه  CDT – CorelDRAW Template را انتخاب کنید و قالب را در پوشه MyDocuments خود ذخیره کنید تا گزینه New from Template بتواند فایل را پیدا کند. روی ذخیره (Save) کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی جامع فرآیند طراحی بروشور در نرم‌افزار کورل دراو پرداختیم. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اصول و تکنیک‌هایی که برای طراحی بروشور آموزش داده شد، به‌راحتی قابل تعمیم به طراحی کاتالوگ هم هستند. آموزش طراحی کاتالوگ در کورل، در واقع بسط و گسترش همین مفاهیم و تکنیک‌هاست. چه در زمینه طراحی بروشور و چه در طراحی کاتالوگ، هدف نهایی خلق محتوایی جذاب، اطلاع‌رسان و تأثیرگذار است که پیام برند را به بهترین‌شکل ممکن به مخاطبان منتقل کند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*