قرعه کشی خودروهای وارداتی

تعداد برندگان قرعه کشی خودروهای وارداتی انگشت‌شمار است

نتایج قرعه کشی ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد و واجدان شرایط، پنج روز برای واریز وجه فرصت دارند؛ اما تعداد برندگان قرعه کشی همچنان بسیار محدود است.

سرانجام نتایج قرعه کشی ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد. طبق جدیدترین اخبار خودرو، مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها در روز گذشته اعلام کرد نتایج قرعه کشی هفدهمین مرحله از عرضه خودروهای وارداتی مشخص و در سایت سامانه یکپارچه بارگذاری شده است.

نحوه اطلاع از نتایج قرعه کشی خودروهای وارداتی

به‌گفته مهدی تقدسی، ثبت نام کنندگان که طی موعد مقرر، پنج اولویت از 36 مدل خودروی عرضه شده در این مرحله را به نام خود ثبت کرده بودند، می‌توانند به سایت سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به نشانی اینترنتی saleauto.ir مراجعه و نتیجه تخصیص یا عدم تخصیص خودرو را مشاهده کنند. همچنین متقاضیان واجد شرایط تخصیص خودرو بعد از دریافت پیامک واریز وجه از سوی شرکت واردکننده، به مدت پنج روز برای واریز وجه فرصت خواهند داشت.

قرعه کشی خودروهای وارداتی

مدیر سامانه یکپارچه خاطرنشان کرد اگر طی این پنج روز، متقاضی واجد شرایط فرایند تکمیل وجه را انجام دهند، از لیست تخصیص خودرو حذف می‌شود و در مراحل آتی نیز باید از ابتدا با تعریف حساب وکالتی برای ثبت نام اقدام کند. این مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، آخرین فرصت برای ثبت درخواست متقاضیان ثبت نامی و اولویت‌دارهای مرحله اول بوده و این افراد نسبت به متقاضیان جدید در اولویت بودند؛ اما اگر این افراد ثبت درخواست خودرو را انجام نداده باشند، نوبت‌هایشان از بین می‌رود و برای ثبت نام در مراحل بعدی نیز باید از ابتدا اقدام به ثبت نام کنند.

در این مرحله از ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، تنوع محصولات نسبت به مراحل قبلی بیشتر شده بود؛ اما بیشتر خودروهای عرضه شده از برندهای چینی بودند. خودروهایی از برندهای تویوتا، هوندا، هونگچی، سوزوکی، نیسان، هاوال، سانگ یانگ و… در این مرحله امکان انتخاب داشتند و خودروهای جدیدی مثل هوندا HR-V، بایک بیجینگ X55، ام جی 4،‌ ام جی GT و ام جی 5 نیز به این مرحله راه پیدا کرده بودند.

همچنان خبری از عرضه انبوه نیست!

با توجه به تعداد بسیار زیاد ثبت نام کنندگان در این مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، قابل پیش‌بینی بود که بسیاری از آنها با گزینه عدم تخصیص مواجه شوند و فقط تعداد محدودی از متقاضیان بتوانند در صف تخصیص خودرو قرار بگیرند. حالا با انجام قرعه کشی و اعلام نتایج نیز مشخص شده تعداد برندگان این مرحله بسیار انگشت‌شمار بوده و طبق گزارش‌های به‌دست آمده، بیشتر متقاضیان، گزینه عدم تخصیص را در جلوی اسم خود مشاهده می‌کنند. این اتفاق فقط محدود به خودروهای اروپایی یا برندهای ژاپنی نبوده و حتی متقاضیان خودروهای چینی نیز با گزینه عدم تخصیص روبه‌رو شده‌اند.

قرعه کشی خودروهای وارداتی

با وجود وعده‌های رنگارنگ مسئولان در خصوص عرضه گسترده خودروهای خارجی به بازار ایران، همچنان خبری از عرضه انبوه نیست و وارداتی‌ها به‌صورت قطره‌چکانی به بازار کشورمان تزریق می‌شوند. ظاهرا این روش لاتاری قرار نیست برچیده شود و برنده شدن در این قرعه‌کشی‌ها نیز برای خیلی‌ها به یک امر محال و غیر ممکن تبدیل شده است. همین عرضه محدود باعث شده اندک متقاضیانی که بخت و اقبال به آنها رو می‌کند و واجد شرایط دریافت خودرو می‌شوند، با هدف کسب سودهای کلان، خودرو دریافتی را با قیمت‌های نجومی در بازار آزاد عرضه کنند و این‌گونه می‌شود که نقش دلالان همیشه پررنگ‌تر از مصرف‌کنندگان واقعی است.

پیش از این نیز در یک مطلب جداگانه به این موضوع اشاره کرده بودیم که صدها هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی ثبت نام می‌کنند و هر یک از آنها مبالغ چند صد میلیون تومانی را در حساب وکالتی خود بلوکه می‌کنند که مجموع این مبالغ به عدد بسیار هنگفتی می‌رسد. به‌نظر می‌رسد در این دو سالی که از آزادسازی واردات خودرو گذشته، هدف از عرضه خودروهای خارجی فقط دریافت نقدینگی بوده و به هیچ وجه خبری از حل شدن مشکلات بازار خودرو نیست. امیدواریم دولت جدید که طی روزهای آینده، کار خود را به‌صورت رسمی آغاز می‌کند، رویه متفاوتی را در پیش بگیرد و به این وضعیت عجیب و اسف‌بار بازار خودرو پایان دهد و دیگر عرضه خودروهای وارداتی به بازار، یک سراب نباشد.

همچنین بخوانید:
ثبت سفارش واردات خودرو متوقف نشده؛ واردات خودروهای برقی و هیبریدی با سرعت در حال انجام است یک اقتصاددان: واردات خودروهای کارکرده نمایشی است توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ شرایط و ضوابط واردات خودرو کارکرده به زبان ساده

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*