افزایش کیفیت صدا گوشی اندروید

ترفندهایی ساده برای افزایش کیفیت صدا در گوشی های اندرویدی

افت شدت و کیفیت صدای گوشی مشکلی است که احتمالا شما هم با آن روبرو شده‌اید. اگر دنبال افزایش کیفیت صدا در گوشی اندرویدی خود هستید اینجا راهکارهایی کاربردی را به شما آموزش خواهیم داد.

اگر یک گوشی اندرویدی میان رده یا اقتصادی خریده‌اید احتمالا نمی‌توانید انتظار کیفیت صدای چندان درخشانی از آن داشته باشید. با این وجود اگر حس می‌کنید خروجی اسپیکرهای گوشی شما مثل قبل بلند و باکیفیت نیست راهکارهایی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید کیفیت صدا در گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید. در ادامه به معرفی تعدادی از این روش‌های ساده و سرراست خواهیم پرداخت.

روش‌های افزایش کیفیت صدا در گوشی های اندرویدی

در ادامه راهکارهای مختلفی که می‌توانید از طریق آن‌ها کیفیت صدا در گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید را آموزش خواهیم داد. برخی از این روش‌ها روی تمامی گوشی های اندرویدی قابل دسترسی هستند؛ درحالیکه برخی دیگر نیازمند قابلیت‌ها و تنظیمات اضافی خواهند بود.

از تنظیم‌کننده (اکولایزر) گوشی خود استفاده کنید

اگر قصد دارید صدای خروجی اسپیکر یا هدفون‌های خود را مطابق سلیقه‌تان تنظیم کنید، بهترین راهکار استفاده از اکولایزرهای نرم افزاری است. این اکولایزرها بعضا به‌صورت پیش‌فرض در بخش تنظیمات صدای گوشی اندرویدی قابل دسترسی بوده یا توسط اپلیکیشن‌های استریم موزیک مانند اسپاتیفای، آمازون موزیک و اپلیکیشن‌های اختصاصی هدفون‌ها در اختیارتان قرار می‌گیرد.

اکولایزر صدا

به کمک این اکولایزها می‌توانید نت‌های مختلف موزیک خروجی را کنترل کرده و با دستکاری شدت آن کیفیت صدای ایده‌آل برای گوش خود را پیدا کنید.

با استفاده از «تنظیمات توسعه‌دهندگان» کنترل بیشتری روی صدای خروجی داشته باشید

افرادی که قصد دارند کنترل حرفه‌ای‌تری روی صدای خروجی گوشی اندرویدی خود داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات توسعه‌دهندگان (Developer Options) به گزینه‌های اضافی و پیشرفته تنظیم صدا دسترسی داشته باشند. برای دسترسی به این بخش لازم است به بخش تنظیمات گوشی وارد شده و در قسمت About، چندین بار روی Build Number گوشی ضربه بزنند تا بخش تنظیمات توسعه‌دهنده نمایش داده شود.

افزایش کیفیت صدا گوشی اندروید

در این بخش تنظیمات گسترده‌تری برای علاقمندان به موزیک قابل مشاهده است. برای مثال می‌توانید کدک‌های مختلف بلوتوثی را تنظیم و دستکاری کنید یا اگر گوشی پیکسل داشته باشید به‌جای کدک‌‌های SBC از AAC استفاده کنید. همچنین کاربران هدفون‌های سونی نیز می‌توانند در این بخش کدک‌های LDAC را برای دسترسی به بالاترین کیفیت انتخاب کنند.

در بخش تنظیمات توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانید با فعال کردن صدای HD کیفیت بصری را به‌طور قابل توجهی افزایش دهید و حتی نرخ Sample Rate پخش موزیک، عمق صدا یا مد کانال آن را نیز تنظیم نمایید.

از اکولایزر خودکار یا تنظیم اتوماتیک حجم صدا استفاده کنید

اگر از کیفیت صدا در گوشی اندرویدی خود راضی نیستید و از طرفی تمایلی هم به تنظیم دستی صدا ندارید می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های هوشمند گوشی یا ایرباد مدرن خود تجربه صوتی‌تان را به‌طور خودکار تنظیم کنید.

تنظیم صدای خودکار

به‌عنوان مثال برخی گوشی‌ها یا ایربادهای پیکسل از قابلیت «صدای تطبیقی» بهره برده و قادرند با استفاده از میکروفون‌های تعبیه شده در دستگاه صدای محیط اطراف را آنالیز کرده و بسته به میزان شلوغی محیط صدای خروجی را تنظیم کنند. همچنین برخی برندهای دیگر سازنده ادوات صوتی نیز قابلیت‌های منحصربفرد و جذابی در دستگاه‌های‌شان تعبیه می‌کنند تا صدای خروجی مناسب‌ترین کیفیت و حجم را داشته باشد.

منبع صوتی خود را ارتقا دهید

اگر دنبال دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن در پخش صدا در گوشی‌تان هستید توصیه می‌کنیم از فرمت‌های بهینه‌تر و فایل‌های ورودی با صدای باکیفیت‌تر استفاده کنید. مسلما فایل‌های صوتی mp3 پراستفاده‌ترین و سرراست‌ترین فرمت‌های صوتی در دنیا هستند. با این وجود فایل‌های mp3 عموما بخش عمده‌ای از کیفیت صدا را فدای کاهش حجم فایل می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از فرمت‌هایی مثل FLAC در گوشی خود استفاده کنید که صدایی غنی‌تر و دامنه دینامیک عریض‌تری ارائه می‌کنند.

کدک صوتی

برای دسترسی به فایل‌های FLAC یا باید از پایگاه‌های مخصوص ارائه این فرمت‌ها به دانلود محتوای مدنظرتان بپردازید و یا از سرویس‌های استریم مثل اپل موزیک که این فرمت را ارائه می‌کنند استفاده کنید.

از ابزارهای ارتقای صوتی گوگل استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های کاربردی افزایش کیفیت صدا در گوشی های اندرویدی هم استفاده از اپلیکیشن Sound Amplifier گوگل است که به‌طور پیش‌فرض روی بسیاری گوشی‌های جدید اندرویدی نصب است.

افزایش کیفیت صدا گوشی اندروید

این اپلیکیشن قادر است از طریق الگوریتم‌های پیشرفته خود نویز پس‌زمینه را کاهش داده و حتی برخی نت‌های خاص را نیز قوی‌تر کرده و تشدید نماید. علاوه بر این، تنظیم شدت و حجم صدا برای هریک از گوش‌های کاربر نیز دیگر قابلیت منحصربفرد اپلیکیشن ارتقای صوت گوگل است.

با استفاده از دالبی اتموس صدای عمیق‌تری را تجربه کنید

اگر دستگاه شما از استاندارد دالبی اتموس (Dolby Atmos) پشتیبانی می‌کند می‌توانید صدایی محیطی و سینمایی را از طریق هدفون خود تجربه کنید که نمونه‌اش را هرگز مشاهده نکرده‌اید.

برای فعال‌سازی دالبی اتموس در گوشی گلکسی سامسونگ خود لازم است وارد بخش تنظیمات و سپس Sound quality and effects شوید و در نهایت این قابلیت را فعال کنید.

به‌جای هدفون‌های بیسیم از نمونه‌های سیمی استفاده کنید

علیرغم این که استفاده از هدفون‌های بیسیم به‌مراتب راحت‌تر از نمونه‌های سیمی است، اما هدفون‌های سیمی کیفیت بالاتری ارائه می‌دهند. فناوری‌های بلوتوث عموما باعث تاخیر در پخش صدا و افت کیفیت می‌شود؛ ضمن آن‌که فاکتورهایی دیگر مثل تداخل امواج وای فای نیز می‌تواند روی کیفیت صدای خروجی تاثیر منفی داشته باشد.

افزایش کیفیت صدا گوشی اندروید

اگر از کیفیت صدای هدفون‌های بیسیم خود ناراضی هستید، توصیه می‌کنیم آن‌ها را با مدل‌های سیمی جایگزین کنید تا از اختلاف کیفیت چشمگیر آن‌ها شگفت‌زده شوید.

خروجی اسپیکر یا هدفون خود را تمیز کنید

تجمیع گرد و غبار در خروجی هدفون‌ها و اسپیکرها می‌تواند باعث افت کیفیت و مبهم به نظر رسیدن صدا شود. بنابراین همیشه سعی کنید دستگاه‌های صوتی خود را کاملا تمیز نگه دارید.

برای تمیز کردن هدفون یا ایرباد خود می‌توانید یک گوش پاک‌کن را به الکل آغشته کرده و روی سطوح مدنظرتان بکشید. استفاده از یک دستمال میکروفایبر گزینه‌ای بسیار بهتر برای تمیز کردن ادوات صوتی است.

سایر توصیه‌های تکمیلی برای افزایش کیفیت صدا در گوشی های اندرویدی

به‌جز موارد گفته‌شده راهکارهای زیر نیز می‌توانند کیفیت صدای بهتری را برای گوشی اندرویدی شما به ارمغان آورده و تجربه صوتی شما را به‌طور قابل توجهی ارتقا دهند.

ایرباد سیمی

  • از خرید ایربادها، اسپیکرها و ادوات صوتی بیش از حد ارزان‌قیمت بپرهیزید.
  • مطمئن شوید که گوشی اندرویدی، ایرباد و نرم افزارهای مربوط به استریم یا پخش صدا کاملا به‌روز باشند.
  • از اجرای همزمان اپلیکیشن‌های سنگین روی گوشی خودداری کنید؛ زیرا این کار ضمن تاثیر بر عملکرد کلی دستگاه می‌تواند روی کیفیت صوتی نیز اثرگذار باشد.
  • از فرمت‌های صوتی مختلف مثل FLAC یا WAV استفاده نموده و مناسب‌ترین گزینه برای گوش خود را انتخاب کنید.
  • برای افزایش بلندی و کیفیت صدای خروجی اسپیکر گوشی اندرویدی خود نیز می‌توانید خرید باند یا آمپلیفایرهای اکسترنال را بررسی کنید.
در گجت نیوز بخوانید:
با هدفون جدید آدیوتکنیکا بدون نیاز به شارژر، ۹۰ ساعت موزیک گوش کنید! بهترین هدفون های بلوتوث سال ۲۰۲۴ که از خریدشان پشیمان نخواهید شد اولین هدفون بی سیم مجهز به هوش مصنوعی رونمایی شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*