فضانوردان با پوشیدن این لباس، مجبور به خوردن ادرار خود می‌شوند

فضانوردان با پوشیدن این لباس، مجبور به خوردن ادرار خود می‌شوند

گروهی از محققان یک لباس فضانوردی جدید با الهام از فیلم Dune طراحی کرده‌اند که می‌تواند ادرار فضانوردان را به آب تبدیل کند.

دانشمندان با الهام از لباس‌های Stillsuits که در فیلم علمی‌تخیلی Dune استفاده می‌شدند، یک لباس فضانوردی جدید طراحی کرده‌اند که قادر به تصفیه ادرار فضانوردان در زمانی کوتاه و تبدیل آن به آب است. در صورت استفاده از این لباس‌ها، فضانوردان می‌توانند مدت زمان به مراتب بیشتری به پیاده‌روی فضایی بپردازند.

طراحی لباسی برای تبدیل ادرار فضانوردان به آب

لباس جدید از یک فنجان سیلیکونی قالب‌گیری‌شده در ابعاد و اشکال مختلف برای زنان و مردان برخوردار است که اطراف اندام تناسلی را برای جذب ادرار می‌پوشاند. این فنجان به یک پمپ خلا فعال با رطوبت وصل است که به طور خودکار با دریافت ادرار فضانوردان، آن را ظرف مدل 5 دقیقه به آب بدل می‌کند و از طریق یک لوله به فضانورد می‌رساند.

به گفته دانشمندان، این دستگاه قادر است در حدود 500 میلی‌لیتر ادرار را ظرف مدت 5 دقیقه با راندمان 87 درصدی به آب بدل کند. این سیستم مجموعا 8 کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آن نیز 38 در 23 در 23 سانتی‌متر است. البته وزن بالا برای یک لباس فضانوردی چندان مسئله دردسرسازی نیست.

لباس فضانوردی برای تصفیه ادرار

گفتنی است که تیم توسعه این لباس امیدوارند قبل از ماموریت آرتمیس ناسا برای پیاده کردن فضانوردان در ماه، بتوانند لباس خود را در اختیار فضانوردها قرار دهند.

در حال حاضر ناسا در حال برنامه‌ریزی برای اجرای ماموریت آرتمیس 3 در سال 2026 است و هدف این ماموریت نیز فرود و پیاده کردن فضانوردان در قطب جنوب ماه اعلام شده است.

بد نیست بدانید در حال حاضر و در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، ادرار و عرق فضانوردان تصفیه شده و به عنوان آب استفاده می‌شود. اما وجود یک سیستم برای سفرها و پیاده‌روی‌های فضایی نیز ضروری به نظر می‌رسد.

سیستم تصفیه ادرار فضانوردان

از طرفی، در حال حاضر هر فضانورد قادر است نهایتا تا یک لیتر آب در کیسه‌های نوشیدنی خود حمل کند و این مقدار برای پیاده‌روی‌های فضایی طولانی که می‌توانند بین 10 تا 24 ساعت به طول بینجامند هرگز کافی نیست.

البته در حال حاضر انتقاداتی به رویکرد فعلی برای تصفیه ادرار و عرق فضانوردان وجود دارد که بیشتر به نگرانی‌های بهداشتی و عفونت‌های ادراری ناشی از آن تمرکز دارند.

بیشتر بخوانید:
چین می‌خواهد یک بزرگراه فضایی بین زمین و ماه ایجاد کند اخترشناسان برای اولین بار اجرام مخفی اطراف ستاره های درخشان را رویت کردند ناسا تصاویر خارق‌العاده ای را از فضا منتشر کرد که تاکنون هیچ‌کس ندیده است ناسا با سرقت تکنولوژی روسها موفق به فرستادن انسان به ماه شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*