واردات خودروهای کارکرده

اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو: واردات خودروهای کارکرده متوقف نشده

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با اشاره به شیوه نامه ارزی واردات خودروهای کارکرده، از عدم توقف این طرح در کشور خبر داد.

اگر از مخاطبان اخبار خودرو سایت گجت نیوز باشید، به دفعات حواشی پیرامون طرح آزاد‌سازی واردات خودروهای کارکرده که توسط رسانه ما پوشش داده شده را دنبال کرده‌اید. این طرح در روزهای گذشته با خبر توقف طرح واردات خودروهای کارکرده به نقل محافل خبری و رسانه‌ای تبدیل شده بود. حال بنا به اعلام نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو کشور، واردات خودروهای کارکرده متوقف نشده و بانک مرکزی و سایر نهادهای دخیل موظف به انجام مصوبه واردات انواع خودروهای کارکرده هستند.

لزوم اجرای مصوبه واردات خودروهای کارکرده

واردات خودروهای کارکرده

روابط عمومی بانک مرکزی اخیراً از طریق اطلاعیه‌ای به اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه کرده بود تا قبل از تنظیم آیین‌نامه و نهایی شدن قوانین و ضوابط طرح واردات خودروهای کارکرده، اقدام به واردات خودرو نکنند. بر همین اساس بایستی ابتدا شیوه‌نامه ارز واردات خودرو کارکرده تدوین و بر مبنای آن صرفا افراد حقیقی اقدام کنند.

طبق اعلام سازمان توسعه و تجارت از دو روز پیش، ثبت آماری واردات انواع خودرو کارکرده که برای افراد حقیقی باز شده بود، پس از ابلاغِ نامه‌ بانک مرکزی، به صورت موقت، متوقف شده است. این اقدام بانک مرکزی منجر شد برخی اعلام کنند که بانک مرکزی مانع اجرای واردات این قبیل خودروها شده است؛ پیش از این نیز برخی با استناد به این بندها که منشا ارز واردات این دسته از ماشین‌ها باید مشخص باشد یا اینکه افراد واردکننده بایستی حساب ارزی داشته باشند، عملا بانک مرکزی را مانع اجرای این مصوبه می‌دانستند.

با توجه به اینکه، خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی خودروهای خارجی شد، برخی از همان زمان شروع به خبرسازی پیرامون دلایل عدم اجرای این مصوبه کردند که پس از آن هم، با انتشار نامه‌ بانک مرکزی درباره ضرورت تدوین شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده پیش از واردات خودرو، باعث شد که سناریو چیده شده توسط این افراد، کامل شود.

به همین منظور علی خسروانی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ضمن اشاره به این نامه‌ بانک مرکزی در خصوص شیوه‌نامه ارز واردات انواع ماشین کارکرده، اعلام کرد که این مصوبه توسط بانک مرکزی تدوین نشده و مکلف به اجرای آن است؛ وی همچنین این شیوه‌نامه را مطابق با آیین نامه اعلامی دانسته که واردات مطابق آن، منجر به ترخیص سریع‌تر خودرو از گمرک می‌شود.

ضوابط ورود انواع ماشین کارکرده از مبادی گمرکی به کشور

واردات خودروهای کارکرده

خسروانی در ادامه افزود: مطابق این آیین‌نامه، افرادی که قصد واردات خودروهای کارکرده دارند، بایستی پول را وارد حساب ارزی کنند. همچنین ایرانی‌های مقیم خارج از کشور نیز باید ارز را به تایید بانک مرکزی برسانند.

طبق اعلام نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، آن دسته از خودروهای کارکرده‌ای که وارد گمرک می‌شوند، ظرف مدت یک ماه باید به مرحله ترخیص برسند،. از این‌رو ابتدا باید دستورالعمل ارزی واردات خودرو توسط بانک مرکزی تعیین شود تا بر مبنای آن شرایط ترخیص خودرو از گمرک تسهیل شود.

طبق اعلام این کارشناس بازار خودرو، سازمان توسعه و تجارت خبر داده که به زودی نخستین گروه، با استفاده از ارز خارجی، واردات خودرو کارکرده را انجام می‌دهند؛ از همین روی، صحبت‌هایی که برخی در جهت توقف واردات خودرو کارکرده مطرح می‌کنند، مربوط به افرادی است که از گرانی خودرو سود می‌برند.

حواشی مربوط به واردات ماشین های کارکرده تمامی ندارد؛ تا جایی فعالان و کارشناسان بازار خودرو کشور معتقدند با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر بازار خودرو در نتیجه خبر آزادسازی واردات خودرو کارکرده راکد شده و شاهد کاهش قیمت ماشین های کارکرده بوده‌ایم، این موضوع قطعا بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین با توجه به وضعیت کنونی بازار، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها در بازار تعدیل شود. اما در مقابل مافیای خودرو ساکت نخواهند شد و شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده را مانع بزرگی برای واردات خودرو جلوه دهد.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
نگاهی به قیمت خودروهای دست دوم در امارات؛ سانتافه ۲۰۲۱ فقط ۹۶۰ میلیون خط و نشان شورای رقابت برای خودروسازان؛ غیر قانونی گران کنید، برخورد می‌کنیم ثبت سفارش خودروهای وارداتی دوباره فعال شد