کلید قطع اینترنت کیل سوییچ مالزی

کلید قطع اینترنت هم ساخته شد، اما نه برای فیلترینگ و سانسور

دولت مالزی به دنبال این است تا در آینده نزدیک کیل سوییچ یا کلید قطع اینترنت را به کار بگیرد؛ ولی دقیقاً چه دلیلی پشت این اقدام وجود دارد؟

اگر پیگیر اخبار تکنولوژی، خصوصاً اینترنت، امنیت و شبکه باشید، احتمالاً تاکنون درباره «کیل سوییچ» شنیده باشید؛ مکانیزمی برای قطع یکجای کل ترافیک اینترنت توسط یک مرجع با هدف حفاظت از شبکه و کاربران. کشور مالزی هم در مقطع کنونی مراحل قانونی راه‌اندازی کیل سوییچ یا کلید قطع اینترنت را دنبال می‌کند.

کلید قطع اینترنت، برنامه جدید دولت مازی

ازالینا عثمان سعید، وزیر قانون و اصلاحات نهادی مالزی اخیراً اعلام کرد که مشغول فرایند تصویب قانون برای کلید قطع اینترنت است. جزئیات زیادی درباره این قانون وجود ندارد؛ در واقع عثمان سعید اخیراً فقط توییتی به زبان مالایی در این باره منتشر کرد که به انگلیسی ترجمه شده است. با وجود این، به نظر می‌رسد مقامات مالزی هدف از این دارند که با این اقدام از خطرات احتمالی هرج‌ومرج‌طلبان و مخالفان تکنولوژی‌های جدید جلوگیری کند.

وزیر قانون و اصلاحات نهادی مالزی همچنین اظهار داشت که با راه‌اندازی کلید قطع اینترنت، روی شبکه‌های اجتماعی برای حفاظت از کاربران در برابر هر نوع سوء استفاده و همچنین انتشار محتوای خلاف قانون فشار می‌گذارند. او حتی به نوعی اشاره کرد که مالزی در پیروی از اقدامات مشابه از سوی کشورهای دیگر طی سال‌های اخیر، به دنبال جرم‌انگاری آزار رایانه‌ای یا همان سایبربولینگ (Cyberbullying) است.

کلید قطع اینترنت کیل سوییچ مالزی

مدتی قبل کمیسیون ارتباطات و چندرسانه‌ای مالزی هم از وضع «چهارچوب نظارتی جدید» برای ایجاد فضایی امن‌تر، خصوصاً برای خانواده‌ها و کودکان خبر داد. بر طبق آن، همه شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها با حداقل 8 میلیون کاربر باید برای فعالیت در این کشور مجوز دریافت کنند. این کمیسیون مدعی شد که عدم پیروی از این چهارچوب، «برخورد قانونی متناسب» را به دنبال دارد. هرچند صراحتاً ماهیت این برخورد شرح داده نشد، می‌توان حدس زد که به معنای قطع کامل دسترسی است. چهارچوب نظارتی مذکور امروز رسماً وضع شد و از 1 ژانویه سال 2025 مصادف با 12 دی 1403 اجرایی خواهد شد.

کشورهای مختلف به دلایل متفاوت و در سطوح متفاوت نسبت به کنترل اینترنت اقدام می‌کنند. اخیراً گزارشی منتشر شد مبنی بر این‌که دولت چین که به رویکرد کم‌نظیر خود نسبت به اینترنت در جهان مشهور است، قصد دارد استفاده از فضای مجازی برای همه کاربران را مشروط به دریافت نوعی شناسنامه کند. پیش از این در مقیاسی کوچک‌تر، برخی از شبکه‌های اجتماعی مشهور در چین نظیر ویبو در پی دستور دولت این کشور مدارک شناسایی کاربران را دریافت و راستی‌آزمایی می‌کردند.

در گجت نیوز بخوانید:
نماینده مجلس: در این مجلس فیلترینگ برچیده می‌شود سرچ جی پی تی معرفی شد؛ هوش مصنوعی در برابر گوگل عجیب ترین رازها و معماهای دنیای اینترنت که هرگز حل نشدند تیتر خبر مرتبط اینجا قرار داده شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*