تشکیل حیات روی زمین

علت تشکیل حیات روی زمین بسیار متفاوت با آنچه تاکنون فکر می‌کردیم است

دانشمندان یک دانشگاه معتبر به تازگی شواهد جدیدی از علت ایجاد اولین عوامل ضروری تشکیل حیات بر روی زمین را پیدا کرده‌اند.

منشأ و علت پیدایش حیات، همواره یکی بزرگترین سوالات بشر برای کسب اطلاعات دقیق و کامل بر نحوه خلقت جهان آفرینش است. تا پیش از این بسیاری از دانشمندان و محققان بر این باور بودند که سیارک‌ها یا دنباله‌دارها عامل تشکیل حیات بر روی زمین بوده است. اما حال طبق جدیدترین اخبار نجوم، تیمی از دانشمندان دانشگاه معتبر «هاروارد» آمریکا به شواهد جدیدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد احتمالا صاعقه عامل ایجاد اولین تدارکات آغاز حیات بر روی کره زمین بوده است.

برخورد یک صاعقه به زمین، اولین محرک تشکیل حیات روی زمین

تشکیل حیات روی زمین

بر اساس گفته این دانشمندان که تیم بزرگی از شیمیدانان در دانشگاه هاروارد بودند، احتمالا این برخورد صاعقه از ابرها به زمین بوده که به تولید برخی از نخستین آجرهای ساختمان حیات و آغاز آن کمک کرده است. در گذشته صاعقه ابر به ابر به عنوان منبع بالقوه ای برای تشکیل حیات شناسایی شده بود و اعلام شده بود که حیات ممکن است از برخورد دنباله‌دارها یا مواد سیارکی بر روی زمین سرچشمه گرفته باشد. اما حال صاعقه به عامل شماره یک تشکیل حیات روی زمین بدل شده است.

دانشمندان با بررسی و مطالعه نظریه‌ها یافتند که برخورد اجرام آسمانی با زمین پس از تشکیل این کره خاکی نادر شد و مشخص شد که برخورد صاعقه بین ابرها نیز در تولید مواد مفید ناکارآمد است. آنها در این مطالعه سناریوی بسیار محتمل‌تری را پیشنهاد می‌کنند و آن، برخورد صاعقه از ابر به زمین است. این تیم تحقیقاتی برای نشان دادن اینکه رعد و برق از ابر به زمین می‌تواند در ایجاد عوامل ضروری برای تشکیل حیات بر روی زمین نقش داشته باشد، یک زیست‌کره آزمایشگاهی برای شبیه‌سازی شرایط موجود در زمین اولیه ایجاد کردند.

کربن و نیتروژن، بلوک‌های سازنده حیات

تشکیل حیات روی زمین

دانشمندان هاروارد برخورد صاعقه را در هوا، به آب و زمین در محیط کنترل شده شبیه‌سازی کردند. در مرحله بعد، آنها محصولات حاصل از این برخوردها را به ویژه آنهایی که به آب برخورد می‌کردند، بررسی کردند. این تیم پس از انجام آزمایش‌ها کشف کرد که کربن و نیتروژن به مولکول‌هایی تبدیل می‌شوند که‌ می‌توانند بخشی از آجرهای اولیه سازنده حیات باشند.

برای مثال کربن به مونوکسید کربن و اسید فرمیک و نیتروژن به نیتریت، نیترات و آمونیوم تبدیل شد. محققان مواد معدنی مشابه آنچه در سنگ‌های اولیه زمین یافت می‌شوند را به محیط آزمایشگاهی خود اضافه کردند. آنها سپس صاعقه‌های شبیه‌سازی شده و آزمایش‌های بعدی را تکرار کردند. آنها در نهایت کشف کردند که مواد معدنی سولفیدی، مشابه با آنهایی که اغلب در نزدیکی فوران‌های آتشفشانی یافت می‌شوند، تشکیل شده است.

محققان همچنین افزایش تولید آمونیاک را برای حیات روی زمین امری حیاتی دانستند. پژوهشگران می‌گویند که یافته‌هایشان نشان می‌دهد صاعقه‌های ابر به زمین بیشتر از ستاره‌های دنباله‌دار، سیارک‌ها یا صاعقه ابر به ابر، عوامل تشکیل دهنده حیات روی زمین را ایجاد کرده‌اند.

نظریه‌ منشاء حیات

تشکیل حیات روی زمین

طبق شواهد، زندگی روی زمین تقریباً از ۳.۷ میلیارد سال پیش آغاز شده است، اما مکانیسم‌های مولکولی پیدایش آن تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. دانشمندان نظریه‌های متعددی را برای توضیح منشاء حیات ارائه کرده‌اند که دو مورد از آنها موسوم به «نظریه سوپ اولیه» و «فرضیه جهان RNA» مشهور است. هر دوی این نظریه‌ها با تلاش برای تعیین دقیق یک مولکول یا دسته‌ای از مولکول‌هایی که در توسعه حیات روی زمین نقش داشته‌اند، رویکردی خطی دارند.

با این حال، یکی از چالش‌های اصلی در تفکر خطی، عدم قطعیت در مورد این است که کدام مولکول خاص یا دسته‌ای از مولکول‌ها برای اولین بار ظاهر شده‌اند. این به این دلیل است که بعید است شبکه‌های شیمیایی پیچیده‌ای که از حیات پشتیبانی می‌کنند از چند مولکول بسیار پیچیده سرچشمه گرفته باشند.

این گروه مقاله‌ای را در این باره در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر کرده است که در آن آزمایش انجام شده در آزمایشگاه را شرح می‌دهد. این آزمایش با هدف تکرار شرایط در زمین اولیه و مطالعه واکنش‌های شیمیایی ناشی از اصابت صاعقه شبیه‌سازی شد.

همچنین بخوانید:
بازهم یک سیارک بزرگ و خطرناک زمین را هدف گرفته است دانشمندان می‌خواهند با تغییر ژنتیک و ساخت ابرانسان سفرهای فضایی بین ستاره ای را ممکن کنند ناسا با سرقت تکنولوژی روسها موفق به فرستادن انسان به ماه شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*