فیلتر شدن فیلترشکن و وی پی ان در ترکیه بعد از اینستاگرام

ترکیه حتی فیلترشکن ها را هم فیلتر کرده است!

پس از مسدود شدن اینستاگرام در ترکیه، حالا برنامه‌های وی پی ان یا همان فیلترشکن هم در این کشور فیلتر و دسترسی به آن‌ها قطع شده است.

چهار روز قبل فیلتر اینستاگرام در ترکیه از سوی دولت این کشور اطلاع‌رسانی شد. زمزمه‌هایی شنیده می‌شد مبنی بر این‌که دولت ترکیه در پی حذف و محدودسازی پست‌های تسلیت شهادت اسماعیل هنیه، یکی از رهبران حماس توسط اینستاگرام، این شبکه اجتماعی را فیلتر کرد. حالا آخرین اخبار اینترنت، امنیت و شبکه حکایت از این دارند که ترکیه در موجی جدید برنامه‌های وی پی ان یا همان فیلترشکن را هم فیلتر کرده است.

مسدود شدن برنامه‌های فیلترشکن در ترکیه

همان‌طور که انتظار می‌رفت، به‌دنبال مسدودسازی اینستاگرام در ترکیه، مردم این کشور برای دسترسی به این شبکه اجتماعی به وی پی ان‌ها هجوم آوردند. به‌عنوان مثال، برنامه پروتون وی پی ان افزایش چشمگیر 4500 درصدی در تعداد حساب‌های کاربری جدید ایجاد شده را تجربه کرد. با این حال، دولت ترکیه علاوه بر اینستاگرام، خیلی از برنامه‌های وی پی ان و تغییر آی‌پی را هم مسدود کرد که دسترسی مردم به این پلتفرم را هرچه دشوارتر از قبل می‌کند.

به گزارش انجمن آزادی بیان در استانبول یا به اختصار IFÖD، از زمان فیلتر اینستاگرام در ترکیه تاکنون 27 مورد از پرکاربرترین اپلیکیشن‌های فیلترشکن مسدود شده‌اند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به سرف شارک، پروتون وی پی ان، اکسپرس وی پی ان، نورد وی پی ان، سایبرگوست، هاید.می، آی پی ونیش و پی آی ای اشاره کرد.

فیلتر شکن های مسدود شده در ترکیه

لیست برنامه‌های وی‌پی‌ان مسدودشده در ترکیه در پی فیلترینگ اینستاگرام به گزارش IFÖD

البته «دیوید پیترسون» (David Peterson)، مدیر پروتون وی پی ان می‌گوید که این وی پی ان تحت تاثیر قرار نگرفته است و کاربران هنوز توانایی اتصال به آن را دارند. سخن‌گوی نورد وی پی ان هم اعلام کرد که هرچند متوجه شده‌اند بخشی از کاربران نمی‌توانند به وی پی ان آن‌ها متصل شوند، اختلال گسترده‌ای دست کم تاکنون مشاهده نشده است. این شرکت همچنین ذکر کرد که هیچ پیامی از سوی مقامات ترکیه یا انجمن آزادی بیان در استانبول دریافت نکرده است.

دولت ترکیه که چهار روز قبل اقدام به مسدودسازی اینستاگرام کرد، هیچ جزئیاتی را درباره علت اتخاد این تصمیم یا ابعاد آن ارائه نداد. در نتیجه به‌جز این‌که علت این اقدام دولت ترکیه شفاف‌سازی نشد، مشخص نیست که فیلترینگ این شبکه اجتماعی در این کشور تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:
تیک تاک و اسپاتیفای رفع فیلتر شدند افزایش شدید استفاده از فیلترشکن ها در ونزوئلا به‌دنبال ناآرامی‌های پس از انتخابات کلید قطع اینترنت هم ساخته شد، اما نه برای فیلترینگ و سانسور طرح جدید چین برای ادامه دیکتاتوری و کنترل شهروندان: صدور شناسه فضای مجازی برای تمام افراد