بیگ بنگ 2

اخترشناسان نشانه های بیگ بنگ 2 را مشاهده کردند

بیگ بنگ یا مه مانگ افنجار فوق‌العاده بزرگی بود که در نتیجه آن جهان هستی به‌وجود آمد. اخیرا اخترشناسان نشانه هایی را مشاهده کرده‌اند که می‌توان آنها را به بیگ بنگ 2 ربط داد.

حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش انفجار عجیبی رخ داد که همه‌چیز را دگرگون کرد. در نتیجه این انفجار تا میلیون‌ها سال چیزی جز آشوب و آشفتگی در جهان مشاهده نمی‌شد. هرچند کم‌کم اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها شکل گرفتند تا جهان هستی امروزی به‌وجود آید. اخیرا اخترشناسان چینی ادعا کرده‌اند که توانسته‌اند نشانه‌ های بیگ بنگ 2 را مشاهده کنند. آيا جهان هستی دیگری به‌وجود آمده است؟

انفجار بیگ بنگ 2 سبب خلق یک جهان هستی دیگر نشده است

بیگ بنگ 2

بر اساس باور رایج در علم فیزیک ما فقط می‌توانیم وجود یک جهان هستی را اثبات کنیم. هرچند گروهی معتقد به وجود مولتی ورس یا جهان های موازی هستند. گروهی نیز تصور می‌کنند که در دل هر سیاه چاله بیگ بنگ 2 دیگری رخ می‌دهد و جهان دیگری ایجاد می‌شود. هرچند هیچکدام از این موارد تاکنون اثبات نشده‌اند. البته ادعای دانشمندان چینی مبتی بر مشاهده نشانه های بیگ بنگ 2 باعث شده که علاقه‌مندان به اخبار نجوم حسابی خوشحال شوند.

این دانشمندان ادعا می‌کنند که توانسته‌اند بزرگترین انفجار تاریخ را از زمان بیگ بنگ مشاهده کنند. هرچند لزوما نمی‌توان گفت که این انفجار به خلق جهان جدیدی ختم شده است. به‌گزارش تیمی از دانشمندان در آکادمی علوم چین این انفجار وحشتناک هنگام برخورد ماده و پادماده با سرعتی نزدیک به سرعت نور رخ داده است. در نتیجه این برخورد هر دو نابود شدند و انرژی زیادی در سطح جهان آزاد شد.

برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۲ بود که دانشمندان متوجه رخ دادن یک انفجار پرتو گاما بسیار پرقدرت شدند. در آن زمان هنوز ابعاد ماجرا مشخص نبود؛ اما حالا دانشمندان چینی پس از ۲ سال با قطعیت می‌گویند که با بزرگترین انفجار تاریخ مواجه هستیم و می‌توان حتی آن را بیگ بنگ 2 نامید. نامی که به‌نظر می‌رسد کمی کج‌سلیقگی و تلاشی برای جلب توجه به پیشرفت‌های علمی چین باشد.

بیگ بنگ 2

در هر صورت بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که در نتیجه این انفجار ۳۷ میلیون الکترون ولت (MeV) انرژی آزاد شده است. به‌ طورکلی قوی‌ترین و درخشان‌ترین انفجارهای جهان با نام انفجار پرتو گاما (GRB) شناخته می‌شوند. این انفجارها معمولا زمانی رخ می‌دهند که در مراحل پایانی عمر یک ستاره غول‌پیکر انفجاری بزرگ زمینه ایجاد سیاه چاله را فراهم کند. در واقع در تنها ۱۰ ثانیه آنقدر انرژی آزاد می‌شود که می‌توان آن را با انرژی آزاد شده از خورشید در طول میلیاردها سال مقایسه کرد.

در ۹ اکتبر ۲۰۲۲ بود که بسیاری از حسگرهای موجود در فضا و زمین متوجه یک انفجار پرتو گاما بسیار قدرتمند شدند. انفجاری که در آن زمان GRB 221009A نام گرفت و اکنون توسط چینی‌ها بیگ بنگ 2 نام گرفته است. در همان زمان نیز گروه‌های مختلفی از سرتاسر جهان تلاش کردند که متوجه منشاء این انفجار شوند. تلسکوپ‌های قدرتمند مختلف هم قدرت انفجار را اندازه‌گیری کردند.

بیگ بنگ 2

در نهایت مشخص شد انفجار بیگ بنگ 2 حتی نسبت به بزرگترین انفجار فضایی پیشین مشاهده شده توسط بشر ۷۰ برابر قوی‌تر بوده است. دانشمندان همچنین داده‌های مربوط به این انفجار را با ۷۰۰۰ انفجار پرتو گاما ثبت شده توسط ناسا مقایسه کردند. هرچند تمامی بررسی‌ها تایید می‌کردند که ما با بزرگترین افنجار فضایی تاریخ مواجه هستیم.

در گام بعدی گروه‌های مختلف اخترشناسی بر آن شدند تا منشاء این انفجار بزرگ را پیدا کنند. این روزها قهرمان اصلی رخدادهای فضایی تلسکوپ جیمز وب است. در این مورد نیز غول فضایی ناسا مسئله را حل کرد. ظاهرا بیگ بنگ 2 در نتیجه یک ابرنواختر شدید رخ داده است. انفجاری که در پایان عمر ستاره‌ای غول‌پیکر ایجاد شده و به حدود ۲.۴ میلیارد سال پیش مربوط می‌شود.

آزاد شدن ۳۷ میلیون الکترون ولت انرژی

پژوهشگران چینی بر این باور هستند که بزرگترین انفجار تاریخ شامل ذرات با انرژی بالا مختلف همچون الکترون و پوزیترون بوده است. نابودی آنها نیز احتمالا باعث ایجاد تولید فوتون‌های پرتو گاما شده باشد. دانشمندان معتقد هستند که یافته‌های آنها می‌تواند اطلاعات ارزشمند و منحصربه‌فردی را در رابطه با مکانیزم‌های انفجارهای پرتو گاما ارائه دهند.

همچنین گفته می‌شود که انرژی فوق‌العاده زیاد آزاد شده در نتیجه بیگ بنگ 2 قابل مقایسه با هیچ انفجار یا جرمی در جهان هستی نیست. مخصوصا اینکه به‌نظر می‌رسد پرتابه‌های انفجار با ۹۹.۹۸ درصد سرعت نور حرکت کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند این انفجار در صورت فلکی پیکان رخ داده است و اکنون می‌توان نشانه‌های وجود یک سیاه چاله را در آن منطقه مشاهده کرد.

بزرگترین انفجار تاریخ

در گذشته رصدخانه Large High Altitude Air Shower چین موفق شده بود فوتون‌های پرتو گاما با انرژی فراتر از ۱۰ ترا الکترون را نیز مشاهده کند. هرچند مسئله مشاهده تعدادی فوتون‌ تنها با یک خط طیف نوری منسجم بسیار متفاوت است. ایجاد یک خط طیف نوری به میزان قابل توجهی فوتون با انرژی مشخص نیاز دارد. همچنین مسئله از آنجایی اهمیت دارد که با توجه به مکانیزم‌های شناخته شده فعلی، تولید این سطح از انرژی بسیار چالش‌برانگیز است.

در پایان باید تاکید کرد که قدمت جهان هستی کنونی به ۱۳.۸ میلیارد سال پیش باز می‌گردد و انسان تنها توانسته در یک قرن اخیر به دانش مورد نیاز برای بررسی فضا دست یابد. تجهیزات پیشرفته‌تر مثل تلسکوپ‌ها و حسگرهای گوناگون نیز قدمتی بسیار کمتر دارند. به همین‌خاطر شاید استفاده از عنوان بزرگترین انفجار جهان و یا حتی بزرگترین انفجار تاریخ بشر برای بیگ بنگ 2 چندان درست نباشد. در بهترین حالت بهتر است از عنوان بزرگترین انفجار مشاهده شده توسط انسان استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:
تعداد کهکشان های جهان هستی هوش از سر شما می‌برد دانشمندان می‌خواهند با تغییر ژنتیک و ساخت ابرانسان سفرهای فضایی بین ستاره ای را ممکن کنند ستاره های مرده پس از مدتی مجدد می‌درخشند؛ بازگشت از مرگ در سطحی بالاتر؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*