خاموش کردن کامپیوتر در شب

چرا باید کامپیوتر را شب‌ها از برق بکشیم؟

اغلب کاربران عادت دارند سیستم را در طول شب روشن بگذارند. در ادامه با 5 دلیل منطقی برای خاموش کردن کامپیوتر آشنا می‌شوید.

شاید گاهی ترجیح دهید کامپیوتر خود را روشن رها کنید یا آن را هم مانند خودتان روی وضعیت خواب بگذارید. از طرف دیگر، چند دلیل منطقی برای خاموش کردن کامپیوتر در طول شب وجود دارد. با گجت نیوز همراه شوید تا 5 دلیل منطقی برای خاموش کردن کامپیوتر در طول شب را برشماریم.

1. در مصرف انرژی صرفه جویی کنید

شاید فکر کنید کامپیوتر در حالت بیکار یا خواب، برق بسیار کمی مصرف می‌کند. این تصور کاملا درست است؛ اما به‌هرحال هیچ برقی مصرف نکردن به مصرف کم ارجحیت دارد. برای بررسی دقیق این مورد باید به کامپیوتر خودتان مراجعه کنید و میزان برق مصرفی آن را در نظر بگیرید. با حساب و کتاب سرانگشتی متوجه خواهید شد که روشن نگه داشتن کامپیوتر در طول شب چقدر می‌تواند هزینه برق ماهانه را افزایش دهد.

خاموش کردن کامپیوتر در شب

وقتی این هزینه را محاسبه کردید، می‌توانید با در نظر گرفتن هزینه سالانه این اقدام تصمیم گیری کنید که می‌خواهید به روند قبلی ادامه دهید یا خیر. همچنین باید به عوامل دیگر علاوه بر هزینه برق مصرفی فکر کنید. مصرف بی‌رویه برق صرف‌نظر از هزینه‌ای که شخصا بابت آن می‌پردازید، عواقب محیطی دیگری هم دارد. برای مثال به وضعیت فعلی کشور و آمار ترسناک توانیر توجه کنید که بالا رفتن مصرف انرژی چقدر می‌تواند زندگی روزمره را در این هوای گرم دشوارتر سازد. وزارت نیرو حتی به ارائه طرح تشویقی کاهش مصرف روی آورده تا از این طریق شهروندان را متقاعد کند در مصرف برق صرفه جویی کنند!

2. با خاموش کردن کامپیوتر از به روز رسانی ناخواسته پیشگیری کنید


هیچ چیز بدتر از این نیست که صبح از خواب بیدار شوید و ببینید کامپیوترتان به خاطر دانلود و نصب یک به روز رسانی جدید دچار مشکل شده است! برخی از این مشکلات به گزارش کاربران بسیار بزرگ هستند؛ اما حتی کوچک‌ترین باگ احتمالی هم می‌تواند بهره‌وری شما را در آن روز به شدت کاهش دهد.

اگر کامپیوتر را فقط وقتی روشن کنید که به آن نیاز دارید، به احتمال زیاد تا بالا آمدن سیستم عامل متوجه هشدار دریافت به روز رسانی می‌شوید و از آن پیشگیری خواهید کرد. حتی این احتمال وجود دارد که تا آن زمان، به روز رسانی مشکل‌دار از پاپ آپ خودکار برداشته شده باشد.

3. کامپیوتر روشن در معرض هک شدن قرار می‌گیرد


هیچ‌کس نمی‌تواند کامپیوتر خاموش را هک کند. اگر کامپیوتر را وقتی در حال استفاده نیستید خاموش کنید، احتمال دسترسی هکرها و سو استفاده گران را هم به آن کاهش می‌دهید. اگر وقتی پشت کامپیوترتان نشسته‌اید کسی تلاش کند به آن دسترسی یابد، متوجه رفتار عجیب سیستم خواهید شد. بدین ترتیب قادر خواهید بود پیش از آنکه هکر کارش را تمام کند، از اتفاقات ناخوشایند بعدی پیشگیری کنید.

خاموش کردن کامپیوتر در شب

4. با خاموش کردن کامپیوتر قطعات داخلی دیرتر خراب می‌شوند


قطعات داخلی کامپیوتر شما عمر مشخصی دارند و هر ساعتی که دستگاه را روشن نگه دارید، از عمر این قطعات سازنده می‌کاهید. این موضوع مخصوصا در گذشته اهمیت ویژه‌ای داشت که کامپیوترها از هارد درایو مکانیکی به عنوان درایو اصلی استفاده می‌کردند. کامپیوترهای امروزی از اس اس دی‌ها بهره می‌گیرند و نگرانی برای از بین رفتن قطعات مکانیکی قبلی کمتر شده است. درایوهای مکانیکی در گذشته عمر کوتاه‌تری داشتند.

در هر صورت اگر کامپیوتر شما از سیستم خنک کننده بهره می‌گیرد، پمپ‌ها یا فن‌های آن در اثر استفاده طولانی مدت از کار خواهند افتاد. قطعات الکترونیکی مانند مدارهای داخلی هم به دلیل جریان انرژی دائمی درونشان بعد از مدتی کهنه می‌شوند و از کار می‌افتند. برخی از این قطعات عمر طولانی دارند؛ اما برخی دیگر عمرشان کوتاه‌تر است و با استفاده دائمی از کامپیوتر روشن حتی کوتاه‌تر هم می‌شود.

5. کامپیوتر خاموش آلودگی صوتی ندارد


خاموش کردن کامپیوتر در شب

اغلب کاربران ترجیح می‌دهند کامپیوتر را در اتاق شخصی خود قرار دهند. بدین ترتیب آلودگی صوتی ایجاد شده در اثر روشن ماندن دستگاه باعث می‌شود کیفیت خواب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. البته شاید این صدای موسوم به نویز سفید به برخی کاربران کمک کند به خواب بروند؛ اما در اغلب موارد بدون آن هم می‌توانید خواب بهتری را تجربه کنید. مخصوصا اگر فن‌های کامپیوتر شما خیلی پر سر و صدا هستند، حتما باید به این مورد توجه ویژه نشان دهید.

حتی اگر کامپیوتر شما نزدیک محل استراحت‌تان نیست، باز هم باید به صدایی که ایجاد می‌کند حساسیت نشان دهید. این نویز حاصل از سیستم خنک کننده داخلی دستگاه در اغلب موارد صدای زیادی دارد آرامش محیط را از اطرافیان سلب می‌کند.

پس از برشمردن این 5 دلیل برای خاموش کردن کامپیوتر باید خاطر نشان کنیم که حتما دلایل منطقی دیگری برای روشن نگه داشتن سیستم وجود دارند. شاید تمایل داشتید یک گیم پر حجم را در طول شب دانلود کنید یا اصلا از کامپیوتر روشن به عنوان سرور بهره بگیرید. در آخر اگر هیچ کاری با کامپیوتر در طول شب نداشتید، توصیه می‌کنیم به خاموش کردن آن هم فکر کنید.

از دست ندهید:
اولین کامپیوتر دیجیتالی تاریخ، سال‌ها توسط انگلیسی ها مخفی نگه داشته شد + عکس چینی ها یک خنک کننده مایع شگفت‌انگیز را برای سیستم‌های گیمینگ ساختند اگر قصد خرید کامپیوتر دارید تا سال ۲۰۲۶ صبر کنید؛ تحولی بزرگ در راه است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*