تلاش عیسی زارع پور برای رفع فیلتر گوگل پلی و یوتیوب

زارع پور: هرکاری کردیم نشد یوتیوب و گوگل پلی را رفع فیلتر کنیم

در اوج زمزمه‌های رفع فیلتر در دولت جدید، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت قبلی از تلاش صورت‌گرفته برای رفع محدودیت یوتیوب و گوگل پلی گفت.

موج خبری این روزها درباره رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی بر هیچ‌کس‌ پوشیده نیست. در واقع فراهم شدن امکان دسترسی آزاد به پلتفرم‌ها یکی از نقاط تمرکز کارزار انتخاباتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران بود و رئیس دولت چهاردهم وعده داده بود که رایزنی‌ها با نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه جهت رفع محدودیت‌ها را در پیش بگیرد. در حالی که همه انتظار عملی‌شدن برنامه دولت جدید را دارند، اخیراً عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت قبلی هم درباره تلاش‌هایشان برای رفع فیلتر یوتیوب و گوگل پلی، دو پلتفرم کاربردی جهانی گفت.

تلاش برای رفع فیلتر گوگل پلی و یوتیوب به روایت عیسی زارع پور

فیلتر یوتیوب به دهه 80 می‌گردد، اما گوگل پلی زمستان سال 1401 در دوره مسئولیت دولت سیزدهم فیلتر شد. گوگل پلی بزرگ‌ترین پلتفرم دانلود اپلیکیشن برای گوشی‌های اندرویدی است که از همان ابتدا علت مسدود شدن دسترسی به آن محل بحث بود. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم تابستان سال گذشته اعلام کرد که با پیشنهاد رفع فیلتر گوگل پلی در کارگروه فیلترینگ مخالفت شده است.

زارع‌پور به‌تازگی طی گفتگویی باری دیگر اظهار داشت که حتی تا هفته قبل مشغول پیگیری رفع فیلتر گوگل پلی و یوتیوب بودند، اما به دلیل «ملاحظات دستگاه‌های دیگر» از دستیابی به این هدف باز ماندند. به گفته وی، گوگل پلی امکان «بازنگری و تجدید نظر» دارد و «در جایی که می‌توان گشایشی ایجاد کرد، باید این اتفاق را رقم زد». او در ادامه صحبت‌های خود روی این موضوع تاکید کرد که با مدیریت پلتفرم‌های خارجی، هدف از دفاع از حقوق مردم دارند.

باید منتظر ماند و دید با پیشروی کار دولت چهاردهم، چه قدمی در راستای رفع محدودیت پلتفرم‌های جهانی در ایران برداشته می‌شود. مدتی قبل روزنامه اعتماد در گزارشی، از مذاکره دکتر پزشکیان با مقامات ارشد جهت رفع فیلتر پلتفرم‌ها خبر داد.

در گجت نیوز بخوانید:
پزشکیان به قالیباف: برنامه‌هایی برای رفع فیلترینگ دارم آذری جهرمی: فیلترینگ راه حل نیست، رفع فیلتر باید در اولویت دولت جدید باشد مدیرعامل آپارات: اولین کار دولت باید رفع فیلتر یوتیوب باشد سخنگوی هیات رئیسه مجلس: رفع فیلترینگ به مجلس ربطی ندارد