علت رکود شدید در بازار موبایل ایران

علت رکود شدید در بازار موبایل ایران چیست؟

علت رکود شدید در بازار موبایل ایران چیست و چرا سیاست‌های دولت در راستای سازماندهی بازار به نتیجه نرسیده است؟ پاسخ را در ادامه بخوانید.

فشار اقتصادی سال‌های اخیر، امسال به اوج خود رسیده و سبد خرید مردم را کوچک تر از قبل کرده است. مردم اگر پولی داشته باشند ترجیح می‌دهند خرج مایحتاج منزل کنند و خرید گوشی و لپ تاپ جزو دغدغه‌هایشان نیست. هر کسی می‌تواند با همان گوشی سابق خود که از قضا قدیمی هم شده سر کند ولی آیا می‌توان شکم گرسنه را ماه‌ها بدون غذا خالی نگه داشت؟

علت رکود شدید در بازار موبایل ایران

رکود در تمام بازارهایی که کالاهای غیرضروری و تجملی می‌فروشند، دیده می‌شود اما بازار موبایل هم این روزها در رکود است و کسادی آن دلایل مختلفی دارد. البته عده‌ای معتقدند که خرید و فروش گوشی امروزه کالای ضروری است ولی گمان نمی‌کنیم بدون وجود گوشی هوشمند اتفاق مهمی رخ دهد و قرار دادن آن در فهرست کالاهای اساسی اشتباه است.

به هر حال این روزها رونق در بازار تعمیرات موبایل است چرا که مردم به جای تعویض گوشی خود به سمت تعمیر آن می‌روند تا مجبور به خرید تلفن همراه نشوند. هر از گاهی برخی بازارها با رکود و کسادی مواجه می‌شوند که موضوع تازه‌ای نیست و در مقاطع زمانی مختلفی برای خودرو و مسکن هم چنین اتفاقی رخ داده است.

علت رکود شدید در بازار موبایل ایران

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل، در شرایط فعلی به دلیل همخوانی نداشتن جیب مردم با قیمت موبایل، رکود به بازار موبایل سرایت کرده و فعلا تعمیرکاران در کانون توجه قرار دارند.

بازار موبایل و سیاست‌های سازماندهی

به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران، امروزه مشتریان گوشی‌های یک برند خاص به خاطر تغییر و افزایش قیمت سلیقه خود را تغییر نمی‌دهند و به همین خاطر اعمال تعرفه برای واردات موبایل لوکس، حرکت اصلاحی خوبی برای سازماندهی بازار بوده است. محمدرضا رمضان می‌گوید:

موبایل یک وسیله ضروری برای اغلب خانواده‌هاست و از نظر ما بهتر است دولت به گونه‌ای سیاست گذاری کند که عامه مردم قدرت خرید و استفاده از گوشی‌های نرمال و معمول بازار را پیدا کنند.

رمضان معتقد است که هم اینک تقاضا برای خرید موبایل به شدت کاهش پیدا کرده به طوری که در گذشته وقتی گوشی‌ها خراب می‌شد 80 درصد از کاربران موبایل جدید می‌خریدند و 20 درصد آنها روی به تعمیر می‌آوردند در حالی که امروز این نسبت کاملا برعکس شده است و تعمیر در اولویت خریداران است.

البته کارشناسان بر این باورند که شرایط فعلی دوام زیادی ندارد و به زودی دولت می‌بایست با متخصصان بازار موبایل مشورت کند تا نیاز عامه مردم را بتواند حل نماید.

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین گوشی های موبایل بازار ایران (خرداد ۱۴۰۳)

آیفون زدایی خوب بوده یا بد؟

علت رکود شدید در بازار موبایل ایران

از پاییز سال 1401 به بعد تا امروز، بازار موبایل محدود به آیفون 13 به پایین شده و آیفون 14 و بالاتر رجیستر نشده است. البته هم اکنون آیفون 14 و 15 رجیستر نشده به صورت قاچاق و غیرقانونی در فروشگاه‌های موبایل وجود دارد ولی عملا کاربرد چندانی برای کاربران ندارد.

متاسفانه به علت عدم واردات آیفون‌های جدید، قیمت آیفون 13 در تمامی مدل‌ها افزایش یافت و بدین ترتیب مسیر برای واردات آیفون‌های دست دوم و ریفرش شده با بسته‌بندی‌های جدید هموار شد. اگر از زاویه دید یک اقتصاددان به ماجرا نگاه کنیم، با ممنوعیت واردات آیفون در سال 1401، هزینه‌ای بالغ بر 530 میلیون دلار و در سال 1402 جمعا 500 میلیون دلار صرفه جویی ارزی رخ داد.

بیشتر بخوانید:

سونامی در بازار موبایل کشور؛ قیمت گوشی هایی که ارز نیمایی نمی‌گیرند سر به فلک کشید

وضعیت تعرفه تعمیر موبایل

طی دو سال اخیر حقوق ورودی گوشی‌های همراه اصلاح شد تا دولت بتواند واردات موبایل را کنترل کند. در راستای مدیریت و اصلاح قیمتی بازار، سود بازرگانی گوشی‌های هوشمند با ارزش کمتر از 150 دلار به میزان 6 درصد و با ارزش بالاتر از 600 دلار به مقدار 28 درصد تعیین شده است.

همان‌طور که می‌دانیم، قسمت عمده‌ای از جامعه قادر به خرید گوشی‌های برند اپل نیستند و ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون می‌تواند نوعی مالیات گرفتن از ثروتمندان باشد. با این حال رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل تهران پیشنهاد داده در کنار سیاست تنبیهی، تمهیداتی هم برای تأمین نیاز مردم به گوشی‌های معمول بازار انجام شود تا مردم بتوانند موبایل دلخواه خود را خریداری کنند.

همچنین بخوانید:
بازار موبایل ایران در رکود مطلق؛ مردم توان خرید ندارند علت دریافت کد ملی هنگام خرید گوشی موبایل چیست؟ سونامی در بازار موبایل کشور؛ قیمت گوشی هایی که ارز نیمایی نمی‌گیرند سر به فلک کشید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*