علت دریافت کد ملی هنگام خرید گوشی موبایل

علت دریافت کد ملی هنگام خرید گوشی موبایل چیست؟

طی چند وقت اخیر از خریداران گوشی موبایل شماره ملی دریافت می‌شود. حالا یک مسئول در مورد علت دریافت کد ملی برای خرید گوشی شفاف‌سازی کرده است.

اخیراً اشخاصی که در نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ گوشی موبایل خریده‌اند، موظف به اعلام کد ملی خود هم شده‌اند. در حالی که علت لزوم دریافت کد ملی هنگام خرید گوشی برای خریداران سوال‌برانگیز بوده، بعضی از فروشندگان مدعی شده‌اند که خریداران با اعلام کد ملی خود مجبور به پرداخت مالیات در آینده می‌شوند. در نتیجه، به آنها پیشنهاد شده است که گوشی مورد نظر خود را با قیمت بیشتری بخرند، ولی در عوض کد ملی را اعلام نکنند تا در آخر مالیات گریبان‌گیر آن‌ها نشود. حالا رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران درباره این موضوع شفاف‌سازی کرده است.

چرا از خریداران گوشی موبایل کد ملی دریافت می‌شود؛ ثبت خرید کالا یا اخذ مالیات؟

علت دریافت کد ملی هنگام خرید گوشی موبایل

محمدرضا رمضان به‌عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران اظهار داشت که دریافت کد ملی از خریداران گوشی موبایل ارتباطی به مالیات ندارد. به‌گفته او، هدف از دریافت کد ملی اشخاص برای کالاهایی نظیر گوشی‌های هوشمند که کد رهگیری دارند، ثبت مسیر کالا در سامانه جامع تجارت است.

رمضان خاطرنشان کرد که خریدار آخرین حلقه زنجیره یک کالا در نظر گرفته می‌شود و مالیاتی را پرداخت نمی‌کند. او می‌گوید که از بیشتر از یک سال قبل این تکلیف مبتنی بر قانون تجارت برای فروشندگان تعیین شده است تا از خریدارانِ کالاهایی مانند تلفن همراه و تلویزیون کد ملی دریافت کنند. در وهله اول هم در فرایند تولید یا واردات، کد رهگیری روی برخی از کالاها درج می‌شود و همچنین باید در سامانه جامع تجارت مراحل فروش کالا به بنکدار، خرده‌فروش و… مشخص شود.

بنا به اعلام محمدرضا رمضان، طرحی تحت عنوان طرح افق (مخفف استانداردسازی فاکتور و قیمت کالا) را با هدف نظارت روی این مسیر در نظر گرفته‌اند. او در توضیح فرایند ثبت یک کالا هم گفت که در ابتدا واردکننده، تعداد و قیمت گوشی‌های موبایل وارداتی و قیمت فروش به بنکدار را اعلام می‌کند. پس از این، قیمت فروش به مصرف‌کننده و هویت فرد خریدار کالای تولیدی یا وارداتی مشخص می‌شود. در این پروسه نهایتاً در سامانه محل تولید یا واردات یک کالا و خریدار نهایی آن معین خواهد شد.

رمضان همچنین این نکته را ذکر کرد که واردکنندگان گوشی موبایل باید محصولات خود را به فروشندگان جوازدار بفروشند و فروشندگان هم هنگام فروش باید از خریدار کد ملی دریافت کنند. ضمناً چون علت دریافت کد ملی هنگام خرید گوشی صرفاً ثبت در سامانه جامع تجارت است، مغازه‌دارانی که در ازای عدم دریافت کد ملی محصول خود را با قیمت بیشتری به خریدار می‌فروشند، متخلف محسوب می‌شوند. طبق اعلام او، خریداران در صورت برخورد با چنین تخلفی می‌توانند به اتحادیه شکایت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*