بودجه دفاعی آمریکا در سال 2025

نگاهی به بودجه دفاعی سرسام آور آمریکا در سال 2025

مجلس سنای ایالات متحده بودجه دفاعی آمریکا در سال 2025 را تصویب کردند. در ادامه نگاهی به سرمایه گذاری سرسام آور غرب در حوزه دفاعی می‌اندازیم.

ایالات متحده آمریکا طی سال‌های اخیر نسبت به افزایش بودجه نظامی و دفاعی خود حساس بوده و هر ساله مبلغ آن را نسبت به سال مالی قبل افزایش داده است. اهمیت بودجه دفاعی کمتر از تخصیص بودجه نظامی برای آمریکا نبوده و نیست چرا که این کشور تهدیدات بالقوه مهمی مثل چین و روسیه پیش روی خود دارد.

بودجه دفاعی آمریکا در سال 2025

کمیته تخصیص بودجه دفاعی سنای آمریکا در نخستین روز از آگوست 2024، تصمیم گرفت بودجه دفاعی سال آینده را تصویب کند که شامل حمایت از نیروهای مسلح ایالات متحده به منظور حراست و مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و جهانی، پشتیبانی از نیروهای نظامی و خانواده‌های ایشان و تقویب بنیه دفاعی می‌شود.

بودجه دفاعی آمریکا در سال 2025

مبلغ بودجه دفاعی که سنای آمریکا تصویب کرده، 851.7 میلیارد دلار به صورت اختیاری بوده که حدود 3.3 درصد از بودجه دفاعی سال 2024 بیشتر است. همچنین مبلغ مذکور 2.3 درصد بیشتر از آن چیزی است که ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن درخواست کرده است.

به گفته نائب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات و عضو رتبه‌بندی کمیته فرعی دفاع، هدف اصلی از تخصیص چنین بودجه دفاعی، افزایش قابلیت‌ها و توان نظامی در هوا، زمین، دریا و فضای سایبری است. علاوه بر این آمریکا می‌خواهد از پرسنل خود حمایت ویژه به عمل آورد و قاچاقچیان مواد مخدر مقابله کند.

بیشتر بخوانید:

این جدیدترین عکس سامانه پدافندی اس ۵۰۰ روسیه است

ریز جزئیات بودجه دفاعی آمریکا در 2025

بودجه‌ای که ایالات متحده در سال جاری برای پرسنل نیروهای نظامی در نظر گرفته، 176 میلیارد دلار بوده حال آنکه مبلغ این بودجه در سال آینده به 180.7 میلیارد دلار رسیده و 4.4 میلیارد دلار افزایش داشته است. با این اوصاف حقوق پرسنل باسابقه به میزان 4.5 درصد اضافه شده و مقدار حقوق پرسنل تازه وارد به ارتش 5.5 درصد افزایش یافته است.

همچنین برای نوسازی پادگان تفنگداران دریایی حدود یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده که نزدیک به 349 میلیون دلار بیشتر از بودجه‌ای است که بایدن برای این پادگان درخواست کرده. در مجموع لایحه‌ای که به تصویب رسیده، 135 میلیارد دلار بیشتر از آن چیزی بوده که رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد.

بودجه دفاعی آمریکا در سال 2025

لایحه بودجه دفاعی آمریکا برای عملیات، تسلیحات، آموزش و فعالیت‌های آمادگی رزم، 300 میلیارد دلار در نظر گرفته که 3.4 میلیارد دلار از چیزی که بایدن درخواست داده بیشتر است. برای تعمیر و نگهداری و جلوگیری از زمین‌گیر شدن تعداد 221 هواپیمای نیروی هوایی، بودجه جداگانه‌ای در نظر گرفته شده و 14.5 میلیارد دلار هم به نیروی دریایی به منظور تعمیر کشتی‌ها اختصاص داده‌اند.

آمریکا به تحقیق و توسعه سامانه‌های جدیدی که قرار است در آینده به کارگیری شوند، 175.2 میلیارد دلار اختصاص داده و برای آزمایش پلتفرم‌های جدید هم 145.1 میلیارد دلار در نظر گرفته که جمعا 320.3 میلیارد دلار می‌شود. همچنین برای قابلیت‌های ضد پهپاد مثل 1200 سامانه ضد پهپادی، 350 میلیون دلار برآورد بودجه شده است.

برای تولید حداکثری هشت مهمات حیاتی از قبیل موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت، موشک‌های کروز تاماهاوک، موشک‌های ضد کشتی دوربرد و موشک ضربه دقیق 5.9 میلیارد دلار بودجه به شرکت معروف لاکهید مارتین اختصاص داده شده است. البته سنای آمریکا تصمیم گرفته 989 میلیون دلار بودجه اضافی به این قسمت تخصیص دهد که برای توسعه تولید مهماتی از جمله 182 موشک دفاع هوایی استینگر و 24 موشک ضد بالستیک است.

بودجه دفاعی آمریکا در سال 2025

قسمتی از لایحه بودجه دفاعی 2025  که 181 میلیون دلار می‌شود به حفاظت از سیستم دفاعی جزیره گوام و 123 میلیون دلار به منظور تقویت قابلیت‌های جنگی فرماندهی ارتش آمریکا در شبه قاره هند تخصیص داده شده و برای توسعه موشک‌های هایپرسونیک 3.2 میلیارد دلار و برای تهیه و آماده سازی 68 جنگنده اف 35 بودجه‌ای 12.3 میلیارد دلاری در نظر گرفته‌اند.

سهم نیروی دریایی برای تدارکات 81.2 میلیارد دلار و برای تحقیق و توسعه 26.2 میلیارد دلار است. از مجموع بودجه نیروی دریایی حدود 37 میلیارد برای ساخت کشتی و تأمین مالی هفت کشتی جنگی جدید استفاده می‌شود. از دیگر سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه ایالات متحده آمریکا می‌توان به اختصاص 1.5 میلیارد دلار برای سه ناوشکن کلاس ارلی برگ، 695 میلیون دلار برای خرید چهار کشتی آبی-خاکی، 417 میلیون دلار برای خرید سه هاورکرافت و 6 میلیارد دلار برای خرید 2 زیر دریایی اتمی کلاس ویرجینیا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

معرفی سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان

سهم نیروی زمینی، هوایی و فضایی از بودجه دفاعی 2025

نیروی زمینی آمریکا به منظور تدارکات 25.8 میلیارد دلار و برای تحقیق و توسعه 14.5 میلیارد دلار اعتبار دریافت کرده است. 1.2 میلیارد دلار از این بودجه برای برنامه بالگرد تهاجمی ترابری آینده بوده و به جایگزین‌های بلک هاوک می‌پردازد. 850 میلیون دلار دیگر به نیروی زمینی اختصاص داده شده تا 45 تانک آبرامز خریداری شود.

بودجه دفاعی آمریکا در سال 2025

مجموع بودجه‌ای که نیروی هوایی این کشور دریافت می‌کند به تفکیک عبارتنداز: 56.4 میلیارد دلار برای خرید تجهیزات، 46.8 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه، 2.7 میلیارد دلار برای توسعه برتری نیروی هوایی، 2.4 میلیارد دلار برای خرید تعدادی بمب‌افکن‌های B-21 و 2.4 میلیارد دلار دیگر برای خرید 24 فروند اف 15 ای ایکس ایگل، 402 میلیون دلار برای توسعه بیشتر آواکس ساخت بوئینگ و 2.9 میلیارد دلار برای خرید 15 هواپیمای سوخت‌رسان.

نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا برای تدارکات فضایی خود 4.1 میلیارد دلار و برای تحقیق و توسعه این حوزه 19.8 میلیارد دلار بودجه دفاعی در نظر گرفته است. و در پایان باید به کمک 500 میلیون دلاری آمریکا به اسرائیل اشاره کرد که شامل تجهیز بیشتر برنامه‌های دفاع موشکی منجنیق داوود، گنبد آهنین و پیکان می‌شود.

همچنین بخوانید:
دو موشک کروز قدیر و نصیر به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد موشک جدید ژاپنی‌ها، کشتی و ناوها را به اعماق اقیانوس‌ها می‌فرستد بمب افکن رادارگریز روسیه در راه است + جزئیات پهپاد انتحاری جدید چین با برد ۲۵۰۰ کیلومتری معرفی شد