سهند S یا تندر 90

سهند S یا تندر 90؛ برنده مقایسه کدام است؟

برنده رقابت سهند S یا تندر 90 کدام خودرو است؟ در ادامه به بررسی طراحی ظاهری، امکانات رفاهی و قوای محرکه دو سدان اقتصادی بازار می‌پردازیم.

خودروی تیبا از همان روزی که معرفی و راهی بازار شد تا به امروز که نسل‌های جدیدی از آن در بازار به فروش می‌رسد، مشکلات فنی و ظاهری زیادی داشت. سایپا نزدیک به یک دهه پیش تصمیم گرفت دست از سر پراید و مدل‌های مختلف آن مثل 131 و 111 بردارد و بدون وقفه زمانی زیادی، چهره جدیدی به آن ببخشد و نامش را تیبا بگذارد.

سهند S یا تندر 90

تیبا را می‌توان ترکیبی از پراید و ریو دانست و گرچه کم و کسری‌های زیادی دارد ولی مشتریان پراید را ترغیب به خرید کرده و تبدیل به گزینه‌ای محبوب شده است. به هر حال عمر تیبا هم مثل پراید چند سال پیش به سر آمد و گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت به سمت تولید نسخه‌های جدیدتر این خودرو از جمله ساینا و کوییک حرکت کند. امروز ساینا و کوییک هم به حاشیه رفته‌اند تا جا برای سهند و اطلس باز شود.

نقطه مقابل سهند را می‌توان تندر 90 دانست که از خودروهای باکیفیت و کم استهلاک داخلی است. تولید تندر 90 مدتی است متوقف شده اما نسخه‌های دست دوم آن همچنان با قدرت خرید و فروش می‌شوند و قرار شده نسخه ایرانیزه شده‌اش با نام کادیلا به سبد محصولات خودروسازان اضافه شود.

سهند S را در مطلبی جداگانه به طور مفصل بررسی کرده‌ایم اما از آنجایی که این خودرو تازه وارد محسوب می‌شود، اطلاعات چندانی از تجربه رانندگی با آن و میزان راحتی و رفاهش در دست نیست و خریدارانی که قصد انتخاب آن را دارند با سوالات بسیاری که برایشان به وجود آمده، گیج و سردرگم شده‌اند.

از آنجایی که احتمال می‌دهیم مشتریان سهند اس بین انتخاب این خودرو با تندر 90 کارکرده مردد مانده‌ باشند، تصمیم داریم به مقایسه هر دو بپردازیم و صفر تا صد هر یک را بررسی کنیم تا انتخاب آسان‌تری داشته باشید.

طراحی ظاهری

سهند مدل‌های مختلفی دارد و نسخه پایه و فول آپشن آن را به ترتیب با نام سهند S و G در بازار می‌شناسیم. پیش‌تر گفتیم که ساینا به عنوان فیس لیفت تیبا بوده و سهند هم فیس لیفتی از ساینا است. طراحان نارنجی پوش سایپا تلاش کرده‌اند بازنگری اساسی در ظاهر این سدان داشته باشند تا نمای جلو و عقب خودرو متفاوت شود.

البته کار طراحان در نمای عقب چندان خوب از آب درنیامده و شباهت زیاد با ساینا و تیبا مشهود است. در نمای جلو چراغ‌ها به طرفین کشیده شده و جلوپنجره نیز چندضلعی طراحی گردیده و از نسل‌های پیشین خود عملکرد ظاهری بهتری دارد. البته همچنان جا برای پیشرفت وجود دارد و سپر می‌توانست پخته‌تر از آب دربیاید.

سهند S یا تندر 90

در نمای عقب چراغ‌ها کشیده ولی ساده طراحی شده‌اند و سپر ساده‌تر از سپر جلو است. اگر در مقام مقایسه سهند اس با تیبا و ساینا باشیم، باید بگوییم که پیشرفت‌هایی حاصل شده اما قیاس این سدان با سایر ماشین‌های اقتصادی روز دنیا معقول نیست و هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

ما از سهند S انتظار بیشتری نسبت به تندر 90 متعلق به دو دهه پیش داریم چرا که محصولی تازه وارد از سایپا است حال آنکه رقیب آن یک خودروی سالمند با سابقه بیست سال به بالا در بازار خواهد بود. تندر 90 برای کشورهای در حال توسعه و کم درآمد طراحی شده و به همین خاطر نباید توقع بی‌جا از آن داشت.

سهند S یا تندر 90

سادگی یکی از ویژگی‌های بارز طراحی ظاهری تندر 90 بوده و این ویژگی بارز در چراغ‌های جلو و سپر ساده نمایان شده است. در نمای جانبی شاهد تعبیه پنجره‌های بزرگ و با ارتفاع زیاد هستیم که جلب توجه می‌کنند. در نمای عقب شاهد تعبیه چراغ‌های عمودی هستیم که چندان رضایت‌بخش نیستند و سپر هم همچنان ساده است.

به عنوان یک خودروی اقتصادی و مقرون به صرفه، تندر 90 طراحی قابل قبولی دارد و با اینکه متعلق به دو دهه پیش است، توانسته در مقایسه با سهند S خودنمایی کند. در نهایت گرچه طراحی این دو خودرو با معیارهای جهانی سال‌ها فاصله دارند اما سهند را به خاطر نمای جلوی زیبا می‌توان برنده این قسمت اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

سهند S در برابر ساینا S، مقایسه ارزان‌ترین سدان های ایران

طراحی داخلی

کابین داخلی سهند S نسبت به ساینا تغییرات زیادی پذیرفته و مجهزتر و شکیل‌تر شده است. داشبورد از نو طراحی شده و پشت آمپرها و ورودی‌های هوا نسبت به قبل متفاوت به نظر می‌رسند. با این حال غربیلک فرمان دی کات همچنان متعلق به ساینا بوده و نباید از متریال به کار رفته انتظار زیادی داشته باشید. همچنین فضای کابین مشابه ساینا است و تغییری نکرده.

و اما با ورود به کابین تندر 90 المان‌های ساده و به دور از تکلف دیده می‌شود که در نهایت سادگی و با کارایی بالا طراحی شده‌اند. البته اینکه ظریف کاری و زیبایی چندانی داخل کابین این خودرو به چشم نمی‌خورد، خیلی خوب نیست. متاسفانه پلاستیک خشک در تار و پود کابین نفوذ کرده و داشبورد طراحی دو دهه پیش را دارد.

گرچه جنس متریال به کار رفته در کابین از پلاستیک خشک بوده و تعریف چندانی ندارد ولی تجربه رانندگی با تندر 90 ثابت کرده در صورت نگهداری و مراقبت اصولی از آن می‌توان انتظار داشت که سروصدایی به داخل کابین نفوذ نکند. در نهایت باید اعتراف کرد که طراحی داخلی سهند اس نسبت به تندر 90 برتری دارد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

گفتیم که سهند S نسخه پایه این خودرو است و از تجهیزات ایمنی و رفاهی نظیر غربیلک فرمان دی کات، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، تریم داخلی دورنگ، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، حسگر دنده عقب، دی لایت، کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بهره می‌برد. نسخه فول آپشن نیز مجهز به نمایشگر لمسی، سانروف، رینگ آلیاژی، دوربین دید عقب و صندلی چرمی است.

سهند S یا تندر 90

در آن سوی میدان رقابت، تندر 90 را در سه تیپ E0، E1 و E2 داریم و نسخه E2 فول آپشن ترین مدل محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین امکانات تندر 90 می‌توان به چراغ داخلی صندوق عقب، بلندگوی درب‌های جلو، جای لیوان صندلی جلو، گرم کن شیشه عقب، بلندگوی طاقچه عقب، ریموت کنترل سوییچ، نمایشگر اطلاعات سفر، چراغ داخل داشبورد، آفتاب گیر سمت مسافر با آیینه، کف پوش، آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و دارای گرم کن و رینگ آلومینیومی اشاره کرد.

نیازی به گفتن نیست که امکانات تندر 90 ابتدایی و پیش پا افتاده است و سهند S برتری مسلمی دارد. طبیعی است که تندر 90 متعلق به دو دهه پیش امکانات رفاهی زیادی نداشته باشد و سهندی که هنوز به صورت انبوه راهی بازار نشده، پر از امکانات متنوع باشد.

بیشتر بخوانید:

دنا ، رانا و تندر ۹۰ ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

مشخصات فنی

شاید بتوان گفت در میدان قوای محرکه این تندر 90 است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و سهند باید تماشاگر باشد. سایپا برای سهند اس از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری ساینا بهره برده و می‌تواند حداکثر 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

سهند S یا تندر 90

تجربه رانندگی با ساینا نشان می‌دهد که برای رفت و آمدهای درون شهری و بین شهری سهند S خودرویی مطلوب به نظر می‌رسد اما وقتی دور موتور افزایش می‌یابد، سروصدای زیادی به گوش می‌رسد که آزاردهنده است. همچنین اگر قصد سفر دارید باید بدانید که در صورت تکمیل ظرفیت، نباید انتظار شتاب و سرعت بالایی داشته باشید.

زیر کاپوت تندر 90 یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری تعبیه شده که می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه از طریق یک گیربکس 5 سرعته به محور جلو انتقال می‌یابد و پیشرانه و جعبه دنده در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل می‌کنند. متاسفانه صدای موتور به داخل کابین نفوذ می‌کند ولی نقطه قوت آن شتاب‌گیری و مصرف سوخت است. در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی هر دو خودرو را مشاهده کنید:

سهند S یا تندر 90

سهند Sتندر 90
پیشرانه4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی
قدرت/گشتاور137/90140/105
تعداد سوپاپ816
سیستم انتقال قدرت5 دنده دستی5 دنده دستی
شتاب صفر تا 1001310.2
حداکثر سرعت170175
مصرف سوخت ترکیبی77
طول/عرض/ارتفاع1485/1677/42151525/1740/4250
فاصله بین محورها24102630
وزن خالص11001115
ظرفیت باک4150
حجم صندوق عقب370510

کیفیت سواری و هندلینگ

تجربه رانندگی سهند S مشابه دو خودروی ساینا و تیبا است چرا که نسخه ارتقا یافته آنها محسوب می‌شود. در صورتی که از سهند برای نیازهای شهری خود بهره ببرید، شتاب‌گیری مطلوبی برایتان خواهد داشت اما اگر انتظار داشته باشید با ظرفیت کامل در جاده‌های بین شهری شتاب بگیرد و بتوانید از سایر خودروها سبقت بگیرید، ناامیدتان خواهد کرد.

سیستم تعلیق محصول تازه وارد سایپا پاسخگوی دست اندازهای کوچک خواهد بود اما نباید انتظار داشته باشید از روی چاله‌های بزرگ مثل یک پیکاپ برایتان عمل کند. از آنجایی که سایپا سیستم کنترل پایداری برای سهند در نظر گرفته می‌توان امیدوار بود که هندلینگ آن بهبود یافته باشد ولی محض احتیاط نباید پیچ‌ها را با سرعت بالا رد کنید.

سهند S یا تندر 90

هماهنگی پیشرانه و جعبه دنده تندر 90 باعث شده این خودروی باسابقه بازار کشورمان شتاب و سرعت قابل قبولی داشته باشد. خوشبختانه سیستم تعلیق این خودرو توانایی عبور از اغلب دست اندازها را دارد و یکی از مهمترین چالش‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوید، عدم پایداری در سرعت‌های بالا است.

هنگام عبور از پیچ‌ها باید بیشتر مراقب تندر 90 باشید چرا که این سدان قدیمی و سالخورده مجهز به سیستم کنترل پایداری و کشش نیست. به غیر از موارد فوق می‌توان اعتراف کرد که همه چیز در تندر 90 هماهنگ و به قدر کفایت است و فضای کابین و بار آن برتری کاملی نسبت به سهند پارس خودرو دارد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه ال 90 با رنو ساندرو ؛ تفاوت تندر نود و ساندرو چیست؟

قیمت

نخستین سری سهند S طی روزهای گذشته با حضور مدیرعامل سایپا در شرکت پارس خودرو تحویل مشتریان داده شد. قیمت این خودرو در حال حاضر 459 میلیون تومان اعلام شده که ممکن است تا زمان عرضه انبوه افزایش یا کاهش یابد. همچنین قیمت این خودرو به احتمال زیاد در بازار آزاد به 500 تا 600 میلیون تومان خواهد رسید.

متاسفانه نمی‌توانید در بازار خودروی کشور تندر 90 صفرکیلومتر پیدا کنید چرا که این خودرو متعلق به دو دهه پیش است. مدل‌های کارکرده این سدان سالخورده بسته به وضعیت بدنه، موتور و کارکردی که دارد بین 400 تا 700 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود. اگر بودجه‌ای 500 میلیون تومانی داشته باشید، امکان خرید مدل‌های 90 تا 93 وجود خواهد داشت.

سهند S یا تندر 90

سخن پایانی

حقیقت این است که نه سهند S تولید پارس خودرو محصول اقتصادی قابل قبولی برای مشتری است و نه تندر 90 دو دهه پیش! هر یک از این خودروها فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارند و می‌توان با پول آنها در کشورهای دیگر ماشین‌های ایمن و زیباتری خرید.

متاسفانه علیرغم اینکه سهند و تندر 90 محصولات دندان‌گیر و مطلوبی نیستند، باز هم مشتریان قادر به خریدشان نیستند. با این حال چاره‌ای جز خرید سهند اس و تندر 90 برای مشتریان ایرانی نیست و برای کسانی که از تیبا و ساینا خسته شده‌اند، گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که خودروی کارکرده به کارتان نمی‌آید، سهند بخرید چرا که تمامی نسخه‌های آن صفرکیلومتر هستند. ظاهر سهند مناسب سفرهای درون شهری است و پیشرانه آن بیشتر برای کاربری روزمره مناسب خواهد بود.

اگر دنبال خرید خودرویی ایمن، قدرتمند و جادار و باکیفیت هستید که سال‌ها بدون مشکل برایتان کار کند، تندر 90 کارکرده بخرید. البته این خودرو نسبت به سهند از امکانات کمتری برخوردار است ولی کیفیت ساخت بهتری دارد. نظر شما درباره مقایسه سهند و تندر 90 چیست؟

در گجت نیوز بخوانید:
تیونینگ کی ام سی T9 با 1 میلیارد تجهیزات آفرودی گالری تصاویر ریرا منتشر شد تیگو 8 پرو مکس موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه ANCAP شد انتشار اولین تصاویر از خودرو اقتصادی K112 جتکو ایران خودرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*