از ابتدای سال تا امروز، صنعت خودرو کشور 2 میلیارد دلار ارز نیمایی گرفته است

آمار مربوط به تامین ارز در کشور حاکی از آن است که در ۵ ماه ابتدایی سال جاری، حدود ۲ میلیارد دلار ارز نیمایی به صنعت خودرو کشور تزریق شده است.

با اجرای جدی واردات خودرو به کشور، افزایش تولید خودروهای داخلی و مونتاژی و در کنار همه این موارد تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده، در ماه‌های اخیر شاهد رشد صنعت خودرو کشور چه در بخش تولید و واردات بوده‌ایم. طبق آخرین اخبار خودرو، تامین ارز در کشور نیز این موضوع را تصدیق می‌کند؛ این آمار نشان می‌دهد که از اول فروردین ماه تا ۱۷ مرداد ماه امسال، صنایع حمل و نقل و خودرو 1 میلیارد و 987 میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده است.

تخصیص 2 میلیارد دلار ارز نیمایی برای توسعه صنعت خودرو کشور

صنعت خودرو کشور

بررسی جزئیات تأمین ارز بخش صنایع نیز حاکی از آن است از ابتدای امسال تا ۱۷ مردادماه تأمین ارز نیمایی برای صنایع حمل و نقل و خودرو معادل 1 میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار بوده است. این موضوع تا حدودی می‌تواند نشان دهنده عزم راسخ حاکمیت برای کنترل بازار خودرو تلقی شود. البته رقم اعلام شده تنها برای خودروهای شخصی نبوده و ناوگان حمل و نقل عمومی مسافربری نیز شامل این تخصیص ارز می‌شوند.

بر همین مبنا در مدت یاد شده میزان ارز تأمین شده واردات در مقابل صادرات برای صنایع حمل و نقل و خودرو 1 میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار بوده که با توجه به 1 میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار ارز نیمایی تأمین شده برای این بخش در مجموع صنایع حمل و نقل و خودرو ۳ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار ارز دریافت کرده است.

صنعت خودرو کشور

همچنین در 5 ماه ابتدایی سال 1403، صنایع معدنی معادل 1 میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار، ماشین آلات و تجهیزات تولید معادل 1 میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، صنایع تجهیزات برق و الکترونیک معادل 1 میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار و منسوجات و پوشاک معادل ۷۰۲ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده‌اند.

بخش مربوط به سایر کالاها نیز در بخش صنایع ۶ میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده است. بر این اساس در مجموع میزان ارز نیمایی تأمین شده برای صنایع ۱۳ میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار بوده است.

بخش ماشین آلات و تجهیزات تولید نیز ۸۸۴ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که در مجموع ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون دلار ارز نیمایی و ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده است. سایر بخش‌های صنعت نیز در مدت یاد شده ۲ میلیارد و ۲۰۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند که در مجموع تأمین ارز این بخش به ۹ میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار رسیده است.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
منتظر گران شدن خودرو باشیم یا ارزانی؟ خودروسازان در انتظار تایید دولت چهاردهم برای افزایش قیمت ایران بنزین را لیتری ۳۸ هزار تومان به کشور وارد می‌کند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*