تاکسی‌های برقی

عدم استقبال از تاکسی‌های برقی؛ رانندگان تمایلی به خرید دارند

با توجه به لزوم گسترش تاکسی‌های برقی در ناوگان حمل و نقل کشور، اما آن‌طور که باید از این خودروها استقبالی صورت نگرفته است.

با گذشت حدود یکسال از زمزمه های استفاده از تاکسی های برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، این مهم در بهار سال جاری عملی شد و اولین بار محصولاتی نظیر کی ام سی e-Taxi و آریزو ۵ برقی به متقاضیان عرضه شدند. اما حال طبق جدیدترین اخبار خودرو، تاکسی‌های برقی علیرغم ارائه تجهیزات و راحتی بیشتر و همچنین بهره‌گیری از تسهیلات بانکی برای خرید با استقبال مناسبی از سوی رانندگان مواجه نبوده و به نظر می‌رسد این طرح تا به الان شکست خورده است.

شکست طرح عرضه تاکسی‌های برقی در کلانشهر تهران؟

تاکسی‌های برقی

در حالی که مدیر طرح خودروهای برقی وزارت ضمن دولت سیزدهم در اوایل سال جاری از تخصیص یارانه ۱۰ هزار یورویی برای متقاضیان خبر داده بود و اظهار داشت که تاکسی برقی با نصف قیمت واقعی در ایران عرضه می‌شود، گمان میشد که در کنار عرضه تعداد قابل توجهی از خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد اقبال بازار به خودروهای برقی وارداتی باشیم.

با این وجود طی مراسمی در سال جاری، تعدادی خودروی برقی از سوی برخی شرکت‌های مونتاژی به سازمان تاکسیرانی تحویل شد. این اقدام در راستای سیاست های وزیر صمت برای برقی سازی ناوگان حمل و نقل صورت گرفته بود و عباس علی آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم همزمان با پیوستن این تاکسی‌ها به ناوگان حمل و نقل تهران اظهار داشت که برقی سازی خودروها یکی از مهم ترین اهداف این وزارتخانه در دولت فعلی است و در راستای تحقق آن، گام‌های مهمی برداشته شده است.

تاکسی‌های برقی

با این وجود حدود هزار دستگاه تاکسی برقی جدید به تهران وارد شده، اما روند جایگزینی آن‌ها به دلیل ناتوانی بسیاری از رانندگان در پرداخت اقساط بالای تسهیلات بانکی خرید تاکسی برقی به کندی پیش می‌رود. طبق اطلاعات بدست آمده مبلغ اقساط ماهانه به بیش از 10 میلیون تومان می‌رسد که برای یک راننده تاکسی عدد بسیار زیادی است.

از سویی دیگر شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، ضمن تاکید بر این که یکی از دلایل عرضه تاکسی‌های برقی، رفع آلودگی هوا در کلان شهر تهران است، معتقد بود که در حال حاضر برای خودروهای برقی که از سوی کرمان موتور عرضه می‌شود، هر راننده باید ماهانه ۱۷ میلیون تومان قسط بپردازد و چنین موضوعی غیر ممکن است. همچنین به گفته وی موضوع ضمانت و تسهیلات صندوق کارآفرینی برطرف شده و راننده تاکسی با ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند تاکسی را خریداری کند اما اگر دولت سهم خود را نپردازد تأمین این تاکسی‌ها قابل تحقق نیست.

آمار تعجب برانگیز تاکسی‌های فرسوده تهران

تاکسی‌های برقی

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، با اشاره به عدم استقبال مردم و رانندگان از خودروهای برقی ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار داشت که در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد اما فقط ۱۵۰ نفر از رانندگان خواهان خرید تاکسی‌های برقی هستند این به معنای آن است که رانندگان حاضر نشده‌اند خودرویی که تماماً قسط است را خریداری کنند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم اکنون در تهران ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که طبق آمارها ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه از این تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیدند. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در خصوص عدم استقبال رانندگان از تاکسی های برقی معتقد است تا زمانی که دولت ماده ۱۲ را عملیاتی نکند راننده تاکسی نمی تواند یک میلیارد پول تاکسی برقی را بدهد و اگر این ماده ۱۲ به نتیجه نرسد بعید است برقی سازی به آسانی به نتیجه برسد.

در آن سوی میدان تاکسی‌داران معتقدند که اگرچه نوسازی ناوگان فرسوده یک اقدام ضروری است، اما باید به وضعیت اقتصادی رانندگان نیز توجه شود. آن‌ها مجبورند برای تأمین هزینه‌های زندگی و تأمین قطعات خودروهای فرسوده، ساعات طولانی کار کنند. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و هزینه‌های بالای زندگی، پرداخت اقساط بالای تسهیلات بانکی برای بسیاری از رانندگان غیرممکن است.

هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای برقی

تاکسی‌های برقی

در کنار قیمت بالای تاکسی‌های برقی، اما اوضاع هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خودروهای برقی چقدر است؟ اگرچه دارندگان این دسته از وسایل نقلیه از رفتن به پمپ بنزین و تعویض روغن معاف هستند، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعداد جایگاه های شارژ خودرو برقی هنوز هم بسیار محدود است. حتی در صورت استفاده از جایگاه شارژ سریع می‌توان گفت که دارندگان باید مدت زمان قابل توجهی در انتظار فول شارژ شدن خودرو برقی خود باشند. سایر مسائل مربوط به خنک کاری باتری و نگهداری از آن نیز به مشکلات افزوده می‌شود.

گفته می شود برای رفع این مشکل، رانندگان تاکسی خواستار ارائه تسهیلاتی با شرایط بهتر هستند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که مدت زمان بازپرداخت تسهیلات طولانی‌تر شود و مبلغ اقساط ماهانه کاهش یابد تا پرداخت آن برای رانندگان آسان‌تر شود. همچنین، ارائه وام‌هایی با نرخ سود کمتر می‌تواند به رانندگان کمک کند تا بتوانند هزینه‌های خرید خودرو را تأمین کنند. در نهایت باید گفت ورود تاکسی‌های برقی به تهران یک گام مهم در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان و مهم تر از همه کاهش مصرف سوخت است.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
میپل رویلان 60S ؛ تاکسی برقی جدید ایران ماجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین چیست؛ آیا باید منتظر افزایش قیمت باشیم؟ ایران خودرو و سایپا حذف سامانه یکپارچه را استارت زده‌اند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*