تاکسی برقی

تاکسی برقی با نصف قیمت واقعی در ایران عرضه می‌شود

طبق اعلام مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، تاکسی برقی با نصف قیمت واقعی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

به‌نظر می‌رسد که طرح جایگزینی ناوگان تاکسیرانی کشور در ابتدای سال ۱۴۰۳ با رشد قابل توجهی همراه بوده است و طبق آخرین اخبار خودرو داخلی تا سه ماه آینده شمار خودروهای برقی که به‌عنوان تاکسی در کشور به کار گرفته می‌شوند به حدود ۱۰ هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

تخصیص یارانه ۱۰ هزار یورویی برای متقاضیان تاکسی برقی

طبق اعلام مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن و تجارت، برقراری جریان تامین خودروها، ایجاد زیرساخت و تامین برق آنها با استمرار و تلاش نهادهای ذی‌ربط ادامه دارد و خودروهای برقی که قرار است به‌عنوان تاکسی مورد استفاده قرار بگیرند در مرحله صدور پلاک «ت» قرار دارند و در صورت صدور این پلاک‌ها دست‌کم ۳۰۰۰ خودرو آماده است تا به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور وارد شود. البته این امر مشروط به این است که تاکسیرانی‌های سراسر کشور نیز برای واگذاری این خودروها با بستن قرارداد وارد عمل شوند.

تاکسی برقی

حسن کریمی سنجری افزود:

در صورت تحقق این دو امر و با توجه به این‌که خودروهای برقی در حال حمل به گمرکات و در شرف ترخیص هستند، این انتظار وجود دارد که در سه ماه آینده تعداد این خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به ۸ هزار تا ۱۰ هزار دستگاه افزایش یابد.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت با اشاره به این‌که فروش این خودروها به ناوگان تاکسیرانی باید با تخصیص یارانه صورت بگیرد و بر اساس آنچه در ماده ۱۲ آمده برای هر خودرو ۱۰ هزار و ۴۳۲ یورو یارانه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد که این یارانه از منابع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوختی تامین می‌شود که در پی جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بنزینی به دست می‌آید.

وی تصریح کرد:

دولت اکنون بر گاز و بنزین یارانه پرداخت می‌کند و منابع حاصل از رده خارج شدن خودروهایی که این دو سوخت را می‌سوزانند به رانندگانی تعلق می‌گیرد که خودروهای برقی را می‌خرند. قانون صراحت دارد که بنا بر مصوبه نوسازی ناوگان شهری چون خودروهای برقی به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور می‌انجامد تسهیلات مرتبط با آن به‌صورت بلاعوض پرداخت شود؛ زیرا این خودروها برای دولت سودآور است و به کاهش واردات بنزین یا افزایش صادرات این سوخت می‌انجامد.

طبق اعلام کریمی سنجری رقم یاد شده که به‌عنوان تسهیلات به راننده خودروهای برقی داده می‌شود، در صورتی که پرداخت شود حکم یک تخفیف را دارد. خودروهای برقی که به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شوند کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند که برابر با رقمی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و با توجه به یارانه‌ای که قرار است پرداخت شود در واقع خریدار کنونی تاکسی برقی آن را با نصف قیمت واقعی خریداری می‌کند. وی همچنین با اشاره به تامین زیرساخت‌های مربوط به شارژ تاکسی‌های برقی عنوان کرد که همزمان با افزایش واردات خودروهای برقی در ماه‌های پیش رو ایجاد ایستگاه‌های شارژ نیز در شهرهای سراسر کشور توسعه می‌یابد.

همچنین بخوانید:
هر بار شارژ خودرو برقی در ایران چقدر هزینه دارد؟ طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده تهران با تاکسی‌های برقی کرمان موتور

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*