هزینه شارژ خودرو برقی

هر بار شارژ خودرو برقی در ایران چقدر هزینه دارد؟

در این مطلب با نگاهی به هزینه شارژ خودرو برقی در ایران به مقایسه هزینه آن با سایر خودروهای بنزینی می‌پردازیم.

با توجه به واردات و عرضه خودروهای برقی در کشورمان و پیشرفت انکارناپذیر استفاده از این دسته خودروها در سرتاسر جهان، سوالی که برای خیلی از مردم پیش می‌آید، در وهله ایجاد زیرساخت‌ها و ایستگاه‌های شارژ و در وهله دوم هزینه شارژ خودرو برقی است. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به بررسی این موضوع می‌پردازیم و در نهایت اعلام می‌کنیم که آیا خرید یک خودرو الکتریکی توجیه‌پذیر است یا خیر.

هزینه شارژ باتری خودرو برقی در ایران

شارژ خودرو برقی

در مقام مقایسه، خودرو تمام برقی اسکای ول ET5 را به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروهای تمام الکتریکی این روزها مورد بررسی قرار می‌دهیم. این خودرو از یک باتری ۷۲ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد. در حال حاضر جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی که در کلان‌شهرها ساخته شده‌اند، طبق تعرفه سال ۱۴۰۲ به‌ازای شارژ هر کیلووات هزینه ۲۰۰ تومان را دریافت می‌کنند. با عنایت به این آمار، هزینه شارژ کامل اسکای ول ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود که با توجه به برد ۵۲۰ کیلومتری این خودرو برقی، به‌ازای هر صد کیلومتر پیمایش، ۲ هزار و ۸۸۰ تومان هزینه شارژ را در پی خواهد داشت. یک خودرو تمام بنزینی با این مبلغ، کمتر از ۲ لیتر بنزین سهمیه‌ای دریافت می‌کند.

همچنین هزینه شارژ این خودرو با برق خانگی و در ساعات اوج مصرف انرژی، به‌ازای هر کیلووات ۴۰۰ تومان اعلام شده است. هزینه شارژ کامل یک خودرو ۷۲ کیلووات‌ساعتی مانند ET5 با برق خانگی ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان است که به‌ازای صد کیلومتر پیمایش مسیر، ۵ هزار و ۷۶۰ تومان هزینه شارژ در پی خواهد داشت. این مبلغ نیز کمتر از ۴ لیتر بهترین سهمیه‌ای در اختیار یک خودرو بنزینی قرار می‌دهد.

بنا به اعلام مدیران شرکت توزیع نیروی برق ایران، تعرفه شارژ برای خودروهای برقی در سال ۱۴۰۳ به‌ازای هر کیلووات ۵۴۷ تومان خواهد بود. بدین ترتیب هزینه شارژ کامل یک خودرو با ظرفیت باتری ۷۲ کیلوواتی، ۳۹ هزار تومان خواهد بود. این یعنی به‌ازای طی کردن هر صد کیلومتر پیمایش، حدود ۷ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه شارژ خودرو برقی خواهد بود که این میزان نیز برابر است با ۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای.

شارژ خودرو برقی

شاید خودروهای بنزینی زیادی وجود داشته باشند که به‌صورت ترکیبی مصرف سوخت ۵ الی ۶ لیتر در هر صد کیلومتر را ارائه دهند؛ اما نباید فراموش کنیم که در مقابل خودروهای برقی از نظر توان پیشرانه، گشتاور و شتاب حرفی برای گفتن نخواهند داشت. علاوه بر این موضوع، مسئولان نیز قول مساعدی برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز مانند افزایش ایستگاه‌های شارژ برای فراگیر شدن استفاده از خودروهای برقی داده‌اند.

در نهایت با توجه به رشد بی‌بدیل استفاده از خودروهای برقی در سرتاسر جهان، علاوه بر جنبه‌های مثبت آن بر کاهش آلودگی هوا و بهبود اوضاع محیط زیست، می‌توان کم‌هزینه بودن شارژ این خودروها و عملکرد بهتر آنها را نیز مد نظر قرار داد و با خیال راحت‌تری به فکر جایگزینی خودروهای بنزینی با برقی بود.

همچنین بخوانید:
معرفی ۷ خودرو برقی جدیدی که روانه خیابان‌های ایران شده‌اند خودرو برقی جدید کرمان موتور به ناوگان تاکسیرانی رسید + عکس