یکی از بحثهای اصلی بازیسازان این است که آیا کاربران حاضرند برای بازیهای فریمیوم * پول خرج کنند و آیا این دسته از کاربران چگونه پول خود را خرج میکنند و خریدهای درون بازی را با چه ترتیبی انجام میدهند؟ آنالیز جدیدی از موسسهی تحقیقاتی Swrve قرار است به این پرسشها پاسخ دهد.
نهاد تحقیقاتی Swrve که در زمینهی بازار و اقتصاد مربوط به محصولات موبایل فعالیت میکند، به تازگی بررسی جالبی دربارهی دنیای بازیها و پرداختهای درون برنامهای انجام داده است که نتیجهی این تحقیقات، واقعیتهای جالبی را نشان میدهد. جالب است بدانید که براساس این تحقیقات، تنها ۰.۱۹ درصد از گیمرهای موبایل، حدود نصف درآمد کمپانیهای بازی سازی را تشکیل میدهند و نصف دیگر درآمد از طریق ۹۹.۸۱ درصد باقی ماندهی گیمرها تامین میشود!
Swrve میگوید که تا پایان سال ۲۰۱۶ انتظار میرود که سقف درآمد مربوط به خریدهای درون برنامهای بازیها به بیش از ۱.۹ میلیارد دلار برسد و کمتر از ۱ درصد گیمرها، به تنهایی نصف این مبلغ یعنی حدود ۹۰۰ میلیون تومان آن را پرداخت خواهند کرد. طبق این آنالیز، این موضوع به یکی از رفتارهای رایج گیمرها بستگی دارد و آن هم انجام خرید در روز اول نصب بازی است.
طبق این رفتار، حدود ۵۹ درصد اولین خریدهای درون برنامهای، در روز اول بعد از نصب بازی انجام میشود. به عبارت دیگر خریدهای روز اول، حدود ۵۵.۵ درصد کل درآمد بازی را تشکیل میدهند. بدین ترتیب اگر توسعه دهندهی بازی به دنبال کسب درآمد است، مجاب کردن گیمرها برای انجام خرید در همان روز اول نصب بسیار حیاتی است.
طبق تحقیقات حدود ۵۶ درصد از این افرادی که خرید اول را انجام داده اند، طی دو هفتهی بعدی نیز حداقل یک خرید دیگر خواهند داشت و این موضوع باز هم بر اهمیت خریدهای روز اول میافزاید. Swrve ادامه میدهد که بخش زیادی از درآمد بازیهای فریمیوم در همان روز اول تامین میشود و اگر گیمر در روز اول خریدی نداشته باشد، تا ۷۲ ساعت آینده شانس انجام یک خرید درون برنامهای بسیار کاهش مییابد.
روند کسب درآمد به این صورت است که حدود ۵۰ درصد کل درآمد در روز اول، حدود ۱۴ درصد درآمد در روز دوم و ۴.۵ درصد درآمد در روز سوم بدست میآید و روزهای دیگر نیز تا پایان عمر بازی بر روی آن دیوایس به ترتیب درآمدهای بسیار ناچیزی را ثبت خواهند کرد. بنابراین حدود ۷۰ درصد درآمد کل بازی در سه روز اول بعد از نصب، نصیب توسعه دهنده میشود و این ۷۰ درصد را تنها ۰.۱۹ درصد گیمرها تامین میکنند!
تنها ۱.۹ درصد گیمرها در طول ماه، یک خرید درون برنامهای خواهند داشت
همچنین در انتهای نتایج آمده است که تنها ۱.۹ درصد گیمرها در طول ماه، یک خرید درون برنامهای خواهند داشت و این به معنای آن است که بخش عظیمی از کاربران بازیهای فریمیوم به هیچ وجه درآمدی را به حساب توسعه دهندهی آن بازیها واریز نمیکنند! آن ۱.۹ درصدی که هم خرید انجام میدهند، ماهانه به طور متوسط ۲۴.۶۶ دلار را هزینه میکنند؛ به طور متوسط ۱.۸ خرید در ماه که هر خرید به طور متوسط ۱۳.۸۲ دلار درآمد نصیب توسعه دهنده میکند.
بازیهای فریمیوم
بازیهایفریمیوم بازیهایی هستند که نه فری (رایگان) هستند و نه پریمیوم (پولی) هستند. در واقع این بازیها ابتدا برای دانلود کردن، رایگان هستند و برای پیشرفت در بازی گیمر باید پول خرج کند؛ بنابراین این بازیها به صورت ترکیبی و فریمیوم نامیده میشوند.