برند زیرمجموعه تحت مالکیت تویوتا

تمام برندهایی که تویوتا در حال حاضر تحت مالکیت دارد

تویوتا به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی دنیا شرکت های زیادی را تحت مالکیت دارد. در ادامه چند برند زیرمجموعه تویوتا را معرفی می‌کنیم.

شهرت تویوتا، خودروساز نامدار ژاپنی، به وسعت کل دنیا است؛ از خاورمیانه تا آمریکا. این شرکت در دهه 30 میلادی یا به عبارتی دیگر، نزدیک به 90 سال قبل تاسیس شد و به سرعت با تولید انواع و اقسام خودروهای بادوام و باکیفیت پله‌های ترقی در صنعت خودرو را طی کرد. حالا تویوتا بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی سراسر دنیا از نظر حجم فروش به حساب می‌آید. بر اساس جدیدترین اخبار خودرو خارجی، آن‌ها فقط در سال 2023 با رشد 7.2 درصدی بیش از 11 میلیون دستگاه خودرو به فروش رساندند.

برندهای تحت مالکیت تویوتا

خودروسازانی در این مقیاس مثل گروه فولکس واگن زیرمجموعه‌های متعددی دارند که حتی خود آن‌ها جزو شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا هستند. تویوتا هم از این قاعده مستثی نیست و چندین شرکت را تحت مالکیت دارد که رسماً به‌عنوان زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند. در ادامه با چند برند زیرمجموعه تویوتا آشنا شوید.

لکسوس

لکسوس، زیرمجموعه تویوتا اواخر دهه 80 میلادی تاسیس شد و به سرعت به یکی از بازیگران برجسته در عرصه خودرو لوکس تبدیل شد. در واقع وقتی امروزه صحبت از خودروسازان لوکس به میان می‌آید، لکسوس یکی از نام‌های پرتکرار در کنار مرسدس بنز، بی ام و، جنسیس و… است. لکسوس با ترکیب امضای تویوتا با المان‌های لوکس در سطح جهانی شهرت پیدا کرده است و امروزه محصولات آن در بیش از 90 کشور دنیا عرضه می‌شوند. جدیدترین آمار و ارقام هم از دوام و سطح بالای کیفیت محصولات این برند حکایت دارند؛ لکسوس و تویوتا در کنار هم بین قابل اعتمادترین برندهای خودرو در سال 2023 جا داشته‌اند.

لکسوس برند زیرمجموعه تحت مالکیت تویوتا

تویوتا بقیه برندهای زیرمجموعه خود را بعد از تاسیس خریده، ولی خودش لکسوس را پایه‌گذاری کرده است. در سال 1983 «ایجی تویودا» (Eiji Toyoda)، رئیس وقت هیئت مدیره تویوتا، جلسه‌ای محرمانه موضوع با محوریت ورود به بازار خودرو لوکس برگزار کرد. در پی آن فرایند تحقیق و توسعه آغاز و به تاسیس برند لکسوس و عرضه لکسوس LS منتهی شد. این خودرو در 1990، اولین سال عرضه خود به بازار، در زمینه فروش چند هزار دستگاه فراتر از انتظارات ظاهر شد و حدود 60 هزار دستگاه به فروش رساند. حالا در سال 2024 این خودروساز ژاپنی کماکان جای پای محکمی در بازار ماشین‌های لوکس دارد.

دایهاتسو

دایهاتسو که در گذشته با نام «هاتسودوکی سیزو» (Hatsudoki Seizo) شناخته می‌شد، یکی از خودروسازان قدیمی ژاپنی است. این شرکت که در سال 1951 بنا نهاده شد، به تولید خودروهای «کی» (Kei) شهرت داشت؛ خودروهایی مختص به ژاپن که ابعاد خیلی کوچکی دارند، ولی در همان حال مجاز به تردد در خیابان‌ها هستند. دایهاتسو بعد از آن اقدام به تولید چندین شاسی بلند فول سایز و ون کرد و بازار خود را گسترده‌تر کرد. با این حال، این خودروساز حالا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا عمدتاً در ژاپن، اندونزی و مالزی فعالیت می‌کند.

دایهاتسو برند زیرمجموعه تحت مالکیت تویوتا

ارتباط بین تویوتا و دایهاتسو به دهه 60 میلادی بر می‌گردد. این دو خودروساز ژاپنی در سال 1967 با یکدیگر قرارداد همکاری امضا کردند و تویوتا هم بخشی از سهام آن را خرید. زمان گذشت تا نهایتاً در دهه 90 میلادی تویوتا تصمیم به خرید سهام بیشتر از این شرکت گرفت. به‌طور دقیق‌تر، سهم تویوتا از دایهاتسو در سال 1995 به 33.4 درصد رسید و در سال 1998 هم تویوتا با کسب سهم عمده 51.2 درصدی، به‌صورت قانونی مالک برند دایهاتسو شد. نهایتاً در سال 2016 تویوتا حتی پا را یک قدم فراتر گذاشت و با خرید کل سهم باقی‌مانده از دایهاتسو، مالکیت کامل این شرکت را به دست آورد.

هینو موتورز

هینو موتورز کمتر به خودروهای سواری خود شناخته می‌شود و از زمان تاسیسش در سال 1942 در حوزه خودروهای تجاری، موتورهای دیزل و حمل‌ونقل عمومی نامی برای خود دست و پا کرده است. این شرکت از اواخر دهه 40 میلادی به بعد قدم‌های چشمگیری در حوزه حمل بار و حمل‌ونقل عمومی برداشته، ولی به‌جز این خودروهای سواری شناخته‌شده‌ای نظیر هینو رنو 4CV و هینو کونتسا را در کارنامه خود دارد. با این حال، خصوصاً از زمانی که تحت مالکیت تویوتا در آمده، خودروهای سواری در اولویت آن نبوده‌اند.

هینو برند زیرمجموعه تحت مالکیت تویوتا

برند هینو هم در همان بازه‌ای که ارتباط دایهاتسو با تویوتا شکل گرفت، وارد مسیر الحاق به تویوتا شد. برند هینو و تویوتا در اواسط دهه 60 میلادی همکاری با یکدیگر را آغاز کردند و بعد از گذشت چند دهه، در سال 2001 تویوتا با خرید بخش عمده سهام این شرکت، مالکیت آن را در اختیار گرفت. سال گذشته میلادی هم تویوتا و دایملر تراک تفاهم‌نامه‌ای را جهت ادغام هینو و میتسوبیشی فوسو در یک شرکت هلدینگ سهامی عام با سرمایه‌گذاری یکسان امضا کردند. در صورت نهایی‌سازی این قرارداد، برند هینو از مالکیت تویوتا خارج می‌شود.

سایر شرکت‌های مرتبط

شرکت‌هایی که معرفی شدند، همه تحت مالکیت تویوتا هستند یا به عبارتی دیگر، این خودروساز ژاپنی بخش عمده سهام آن را در اختیار دارد. با وجود این، تویوتا در خودروسازان دیگری هم سرمایه‌گذاری کرده و سهم خریده است و در پی آن، در سطوح مختلف با آن‌ها ارتباط دارد؛ از مبادله منابع و تکنولوژی تا شراکت در تولید محصولات.

سوبارو

سوبارو هم یکی از خودروسازانی است که تویوتا در آن سهم دارد. تویوتا در سال 2019 سهم خود در این شرکت را از 16.9 تا 20 درصد افزایش داد، ولی اعلام کرد که برنامه‌ای برای تبدیل آن به زیرمجموعه خود ندارد. تویوتا حتی دارای سهم 5.1 درصدی در مزدا، سهم 4.94 درصدی در سوزوکی و سهم 4.6 درصدی در ایسوزو است. باید منتظر ماند و دید که تویوتا در آینده با خریداری سهم بیشتر از این شرکت‌ها دست کم یکی از آن‌ها را تحت مالکیت خود در می‌آورد یا خیر. در هر صورت، آنچه بدون شک توجه را به خود جلب می‌کند، تعهد تویوتا به سرمایه‌گذاری در خودروسازان مطرح ژاپنی است.

در گجت نیوز بخوانید:
شکایت جمعی از تویوتا؛ خودروساز بزرگ ژاپنی به دادگاه کشیده می‌شود این تویوتا یاریس یک شاهکار مهندسی است؛ ۱۰۰۰ اسب بخار خروجی از موتور ۱.۶ لیتری! مرسدس میباخ SL مدل 2026 معرفی شد؛ نمایان‌گر اوج زرق‌وبرق آلمانی‌ها کادیلاک با این کانسپت جدید تبحر خود در ساخت سوپرکار را به رخ می‌کشد تسلا سایبرتراک با این نسخه ویژه آماده ورود به میدان نبرد است + عکس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*