رم مجازی گوشی

رم مجازی گوشی چیست و چه تاثیری روی عملکرد آن دارد؟

احتمالا با عبارت رم مجازی در گوشی های موبایل اندرویدی آشنایی دارید. این حافظه چیست و آیا می‌تواند جایگزینی واقعی برای رم فیزیکی باشد یا خیر؟

احتمالا بسیاری از شما عبارت‌هایی مثل «رم مجازی»، «رم اضافی» یا «رم پلاس» را هنگام توصیف برخی گوشی های اندرویدی شنیده‌اید که ادعا می‌شود قادرند بدون نیاز به ارتقای دستگاه میزان رم آن را افزایش دهند. این حافظه البته به هیچ وجه به یک رم فیزیکی اشاره ندارد؛ بلکه در واقع تکنیکی نرم افزاری است که با استفاده از حربه‌هایی حافظه داخلی را در نقش رم جا می‌زند. به عبارت دیگر، رم مجازی در حقیقت حافظه‌ای موقتی است که برای ذخیره‌سازی داده‌های کم‌اهمیت‌تر در گوشی‌تان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ظرفیت اضافی Ram

با این وجود قضیه به این سادگی که گمان می‌کنید نیست و رم مجازی ریزه‌کاری‌هایی دارد که بد نیست با آن‌ها آشنا شوید.

رم مجازی یا رم اضافی در گوشی های موبایل چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، منظور از رم مجازی نه یک حافظه فیزیکی بلکه روشی نرم افزاری است. زمانی که شما یک اپلیکیشن را باز می‌کنید، داده‌های مربوط به آن از حافظه داخلی به حافظه بسیار سریع‌تر رم رفته تا دسترسی به آن‌ها سریع‌تر شود. به همین دلیل است که گوشی‌های با رم بالاتر سریع‌تر اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کرده و مالتی تسکینگ بهتری دارند.

رم مجازی گوشی

در این بین رم مجازی بخشی از حافظه داخلی گوشی شما را به‌عنوان رم شبیه‌سازی کرده و آن را به فضایی موقتی برای ذخیره داده‌های کم‌اهمیت‌تر برنامه‌های در حال اجرا تبدیل می‌کند. البته طبیعتا سرعت این بخش از حافظه داخلی گوشی به اندازه رم نیست؛ اما باعث می‌شود اپلیکیشن‌های مختلف هنگام مالتی تسکینگ نیاز کمتری به انتقال تمام داده‌های‌شان به رم داشته باشند و به همین جهت سرعت اجرای آن‌ها افزایش پیدا کند.

رم مجازی در چه شرایطی مفید خواهد بود؟

در اکثر گوشی‌های اندرویدی قابلیت رم مجازی به‌طور پیش‌فرض فعال بوده و کاربران می‌توانند اندازه حافظه‌ای که در دسترس رم مجازی قرار می‌گیرد را تنظیم کنند. این حافظه در اصل نقش فضای استندبای برای برنامه‌هایی که اهمیت کمتری دارند را ایفا کرده و از بستن کامل آن‌ها هنگامی که حافظه رم پر می‌شود جلوگیری می‌کند.

افزایش حافظه اندروید

سیستم عامل اندروید به‌طور خودکار اپلیکیشن‌هایی که به‌تازگی باز شده‌اند را در حافظه رم نگهداری می‌کند تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر شود. زمانی که این حافظه رم پر شود، دستگاه باید تصمیم بگیرد که کدام اپلیکیشن‌ها را ببندد. در این بین حافظه رم مجازی نقش یک فضای جدید را بازی می‌کند که اپلیکیشن‌های کم‌کاربردتر به‌جای بسته شدن کامل به آن‌جا منتقل می‌شوند تا اجرای مجدد آن‌ها سریع‌تر انجام شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که رم مجازی قرار نیست معجزه کند و تاثیر خیره‌کننده‌ای روی عملکرد گوشی شما داشته باشد؛ زیرا سرعت آن به‌مراتب پایین‌تر از حافظه رم است و ممکن است نتواند تاثیر چندانی در ارتقای عملکرد مالتی تسکینگ یا افزایش سرعت حین اجرای اپلیکیشن‌های سنگین داشته باشد.

حافظه Virtual Ram چه محدودیت‌هایی دارد؟

علیرغم آن که رم مجازی در گوشی می‌تواند در بسیاری مواقع مفید واقع شود، اما پیش از استفاده از آن باید با محدودیت‌هایش آشنا شوید. این حافظه به هیچ عنوان نمی‌تواند جای رم را در گوشی‌های موبایل بگیرد؛ زیرا تنها به‌عنوان یک فضای موقتی ایفای نقش کرده و اپلیکیشن‌ها قادر به اجرا شدن از روی آن نیستند.

حافظه اضافی Ram

از سوی دیگر به دلیل آن که ظرفیت حافظه داخلی بسیار کمتر از حافظه رم است، اختصاص دادن فضای بیش از اندازه به رم مجازی نه تنها باعث افزایش سرعت نمی‌شود؛ بلکه عملکرد دستگاه را نیز خصوصا حین اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین تا حدی کاهش می‌دهد.‌ دلیل آن است که جابجا شدن داده‌ها بین حافظه داخلی و رم باعث افت چشمگیر نرخ فریم در بازی‌ها و مشاهده لگ در اپلیکیشن‌ها خواهد شد.

علاوه بر این، اختصاص دادن بخشی از فضای داخلی به رم مجازی ضمن آن که باعث می‌شود فضای کمتری برای ذخیره‌کردن داده‌ها و اطلاعات در اختیار داشته باشید، به حافظه داخلی نیز فشار بیشتری وارد کرده و عمر آن را کاهش می‌دهد.

از چه طریق دیگری می‌توان سرعت گوشی‌های اندرویدی را افزایش داد؟

رم مجازی گوشی

به‌جز استفاده از رم مجازی، روش‌های متعدد دیگری نیز وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها سرعت گوشی‌های اندرویدی را افزایش داد. برخی از این روش به‌صورت خلاصه عبارتند از:

  • بستن برنامه‌هایی که استفاده چندانی ندارند
  • حذف اپلیکیشن‌های بلااستفاده و کم‌کاربرد
  • محدود کردن فعالیت پس‌زمینه اپلیکیشن‌های مختلف
  • پاک کردن کش اپلیکیشن‌های مختلف
  • غیرفعال کردن قابلیت‌های اضافی اندروید مثل والپیپرهای زنده، تم‌های انیمیشنی یا ویجت‌ها
  • تنظیم سرعت انیمیشن‌ها
  • اولویت‌بندی به برخی اپلیکیشن‌ها برای اجرای سریع‌تر
  • آپدیت کردن دائمی گوشی
  • استفاده از لانچرهای سبک و سریع
  • استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص افزایش حافظه
  • ریستارت کردن دوره‌ای گوشی

اگر کاربر گوشی های سامسونگ هستید می‌توانید آموزش افزایش حافظه رم سامسونگ را در گجت نیوز مطالعه کنید

در گجت نیوز بخوانید:
۸ کاربرد مفید برای فلش های قدیمی؛ از کلید دیجیتال تا افزایش حافظه رم ترفندهای کاربردی برای افزایش فضای حافظه گوشی های اندرویدی آیا پر شدن حافظه داخلی گوشی باعث افزایش وزن آن می‌شود؟ با این ترفند رم گوشی خود را چند برابر کنید؛ آموزش فعال‌سازی رم مجازی در اندروید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*