حافظه گوشی اندرویدی

ترفندهای کاربردی برای افزایش فضای حافظه گوشی های اندرویدی

اگر حافظه گوشی اندرویدی شما در حال پر شدن است و دنبال راهکاری برای افزایش فضای خالی آن می‌گردید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

گوشی اندرویدی شما احتمالا کاربردی‌ترین و کلیدی‌ترین ابزاری‌ست که به‌طور روزانه مورد استفاده قرار می‌دهید. با این وجود، عملکرد آن تا حد زیادی به حافظه داخلی وابسته است و در صورتی که این حافظه پر شود، تقریبا تمام کارآیی  دستگاه از بین خواهد رفت.

با پر شدن حافظه امکان دانلود اپلیکیشن، ثبت تصاویر جدید یا حتی در شرایط حادتر، برقراری تماس‌های تلفنی از شما سلب خواهد شد. بنابراین لازم است که همواره مراقب میزان حافظه دستگاه خود باشید.

در صورتی که حافظه گوشی اندرویدی شما در حال پر شدن است، می‌توانید از روش‌های مختلفی برای افزایش فضای خالی آن استفاده کنید.

در ادامه این متن به معرفی 10 روش مختلف برای خالی کردن حافظه در گوشی های اندرویدی خواهیم پرداخت. این روش‌ها موارد مختلفی چون حذف اپلیکیشن‌های کم‌استفاده تا انتقال فایل‌ها به فضای ابری را شامل شده و می‌توانند در مدیریت حافظه دستگاه اندرویدی، کمک شایانی به شما کنند.

سیستم عامل Android

چگونه فضای حافظه گوشی اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

اپلیکیشن‌های کم‌استفاده را پاک کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌های خالی کردن حافظه داخلی گوشی‌های اندرویدی، پاک کردن برنامه‌های بلااستفاده است.

برای این کار وارد بخش تنظیمات گوشی خود شوید و زیرمنوی Apps را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید لیستی از تمامی اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی‌تان نصب است را مشاهده فرمایید.

با جستجو در این لیست می‌توانید در صورت وجود اپلیکیشن‌های کم‌استفاده، هرکدام که مایل هستید را حذف کنید. برای حذف کردن اپلیکیشن‌ها کافی‌ست روی آن‌ها ضربه زده و Uninstall را انتخاب کنید.

اپلیکیشن‌ها را به کارت حافظه SD منتقل کنید

اگر یک کارت حافظه SD در اختیار دارید و گوشی شما هم از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، می‌توانید بخشی از داده‌های خود را به کارت حافظه انتقال دهید تا حافظه داخلی گوشی شما خالی شود.

برای انتقال یک اپلیکیشن به کارت حافظه SD باید در بخش تنظیمات گوشی خود، قسمت Apps را انتخاب کرده و بار دیگر، لیستی از تمامی اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه را مشاهده کنید.

در گام بعدی، در لیست موجود جستجو کرده و اپلیکیشنی که مایلید آن را به کارت حافظه منتقل کنید را پیدا کرده و با ضربه زدن بر روی آن، کلید Storage را فشار دهید.

در بخش Storage، بر روی گزینه Change کلیک کرده و سپس کارت حافظه SD را انتخاب کنید.

از این طریق می‌توانید اپلیکیشن خود را به کارت حافظه انتقال دهید.

کش را حذف کنید

حذف کردن کش

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن حافظه گوشی خود را خالی کنید، پاک کردن کش است.

کش، حافظه‌ای موقت است که گوشی اندرویدی شما برخی داده‌های مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف را در آن‌جا نگهداری می‌کند. بنابراین با پاک کردن کش، تمامی اطلاعات موقتی مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف که روی دستگاه شما ذخیره شده است، پاک خواهد شد.

برای پاک کردن کش، وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و بر روی Storage کلیک کنید. در این بخش می‌توانید لیست همه فایل‌های ذخیره شده روی گوشی خود را مشاهده کنید.

با هدایت شدن به انتهای صفحه، وارد قسمت Cache شوید و عبارت Clear Cache را انتخاب کنید. این کار باعث پاک شدن تمامی داده‌های موقت اپلیکیشن‌ها خواهد شد.

در گجت نیوز بخوانید:

چگونه کش گوشی های اندرویدی را خالی کنیم؟

عکس‌ها و ویدیوهای اضافی را پاک کنید

حافظه گوشی اندرویدی

اگر عکس و ویدیوهای زیادی روی حافظه گوشی خود دارید، می‌توانید با پاک کردن آن‌ها فضای زیادی از حافظه گوشی خود را خالی کنید.

برای حذف کردن عکس‌ها یا ویدیوها لازم است وارد اپلیکیشن گالری گوشی خود شوید تا به لیست تمامی تصاویر و ویدیوهای حاضر روی حافظه گوشی‌تان دسترسی داشته باشید.

سپس در لیست به جستجو پرداخته و تصاویر یا ویدیوهایی که مایل به حذفشان هستید را انتخاب کنید. پس از انتخاب تمامی تصاویر مد نظرتان می‌توانید با فشردن کلید سطل آشغال، تصویر یا ویدیوی مربوطه را انتخاب کنید.

از یک اپلیکیشن فایل منیجر روی گوشی خود استفاده کنید

اگر مایلید به اطلاعات موجود روی حافظه گوشی‌تان دسترسی بهتری داشته باشید، می‌توانید از یک اپلیکیشن فایل منیجر روی گوشی استفاده کنید.

اپلیکیشن فایل منیجر به شما اجازه می‌دهد که لیست کاملی از تمام اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاهتان را مشاهده کرده و در صورت تمایل، هرکدام که نیاز نداشتید را حذف کنید.

با جستجویی ساده در فروشگاه گوگل پلی می‌توانید لیست کاملی از فایل منیجرهای کارآمد و پرامکاناتی را برای گوشی اندرویدی خود پیدا کنید که مدیریت حافظه دستگاه را به بهترین شکل بر عهده خواهند گرفت.

از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به ES File Explorer، Astro File Manager و FX File Explorer اشاره کرد.

از یک سرویس ابری برای ذخیره اطلاعات کمک بگیرید

سرویس‌های ابری، گزینه‌های مطمئنی برای نگهداری فایل‌هایی به شمار می‌روند که نه آنقدر مهم هستند که روی حافظه گوشی نگهداری شوند و نه آن‌قدر بی‌اهمیت هستند که قصد حذف کردنشان را داشته باشیم.

سرویس‌های ابری مثل گوگل درایو یا دراپ باکس امکان ذخیره فایل‌های به‌صورت آنلاین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

انتقال فایل‌های مهم گوشی به فضای ابری می‌تواند بخش زیادی از حافظه دستگاه را خالی کند.

اپلیکیشن‌های سیستمی را غیرفعال کنید

حافظه گوشی اندرویدی

برخی کمپانی‌های گوشی‌ساز اندرویدی به‌طور پیش‌فرض اپلیکیشن‌هایی را بر روی گوشی‌های مختلف خود نصب می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها به هیچ وجه قابل حذف کردن نیستند. با این وجود می‌توان با حذف کردن آن‌ها بخشی از حافظه دستگاه را خالی کرد.

برای غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های سیستمی می‌توانید وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و بر روی زیرمنوی Apps کلیک کنید.

در این قسمت می‌توانید لیستی از تمامی اپلیکیشن‌هایی که بر روی دستگاه شما نصب شده‌اند را مشاهده کنید.

با جابجا شدن در این لیست می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که مایل به غیرفعال کردنشان هستید را انتخاب کرده و پس از ضربه زدن بر روی آن‌ها، گزینه Disable را بفشارید.

گوشی خود را ریست فکتوری کنید

حافظه گوشی اندرویدی

اگر تمامی روش‌های گفته شده در بالا را امتحان کرده‌اید و هنوز نتوانسته‌اید فضای کافی روی گوشی خود را خالی کنید، می‌توانید گوشی خود را ریست فکتوری نمایید.

این کار باعث می‌شود که تمامی داده‌های موجود روی گوشی پاک شود. بنابراین پیش از انجام آن مطمئن شوید که از تمامی داده‌های مهم خود بکاپ گرفته‌اید.

برای بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه می‌توانید وارد منوی تنظیمات گوشی شده و بر روی قسمت System ضربه بزنید تا تمام تنظیمات سیستمی گوشی نمایش داده شود.

در این بخش، لازم است وارد قسمت Reset شوید و بر روی گزینه Factory Data Reset کلیک کنید.

انجام این کار باعث نمایش پیام اخطار جدیدی می‌شود که نیازمند تاییدیه شماست. با فشردن عبارت Reset Phone می‌توانید تغییرات ایجاد شده را تایید نمایید.

همچنین بخوانید:

آموزش ریست کردن گوشی اندرویدی و پاک سازی اطلاعات شخصی

از یک اپلیکیشن مدیریت حافظه شخص ثالث استفاده کنید

اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که به شما برای خالی کردن حافظه گوشی‌تان کمک می‌کنند.‌ این اپلیکیشن‌ها دستگاه را به‌طور کامل اسکن کرده و با شناسایی اپلیکیشن‌های بلااستفاده یا فایل‌های اضافی به شما کمک می‌کنند با حذف کردن آن‌ها فضای حافظه گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید.

تعدادی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های شخص ثالث مخصوص مدیریت حافظه عبارتند از:

  • CCleaner
  • SD Maid
  • Clean Master
  • DU Speed Booster

از یک اپلیکیشن ریکاوری داده استفاده کنید

ریکاوری داده

اگر به‌طور تصادفی بخشی از داده‌های مهم گوشی خود را پاک کردید، می‌توانید از برخی اپلیکیشن‌های مخصوص ریکاوری داده برای بازگردانی آن‌ها استفاده کنید.

فروشگاه گوگل پلی دربرگیرنده تعدادی از بهترین اپلیکیشن‌های ریکاوری داده برای اندروید است. تعدادی از این اپلیکیشن‌ها عبارتند از:

  • Disk Digger
  • EaseUS MobiSaver for Android
  • Recuva

با استفاده از روش‌های بالا قاعدتا باید قادر به حذف بخش زیادی از داده‌های غیرضروری گوشی و خالی کردن بخش بزرگی از حافظه گوشی خود باشید.

ترفندهایی که به خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی شما کمک بسیاری خواهند کرد

حتما پوشه دانلودها (Downloads) در گوشی خود را چک کنید.

این پوشه معمولا انباری از فایل‌هایی‌ست که به هر دلیلی، دیگر به آن‌ها نیاز ندارید. پس از مشاهده محتوای این پوشه می‌توانید فایل‌ها را به‌صورت تک تک پاک کنید یا پوشه را به‌طور کامل حذف نمایید.

دنبال فایل‌های بزرگ و حجیم بگردید

اگر تعداد زیادی فایل روی گوشی خود دارید، می‌توانید آن‌ها را بر اساس اندازه مرتب کنید. از این طریق می‌توانید فایل‌های بیش از حد حجیم را بررسی کرده و در صورت حذف هریک، فضای زیادی از حافظه گوشی خود را خالی کنید.

همچنین اگر در خصوص حذف کردن هریک از اپلیکیشن‌های خود مردد هستید، می‌توانید از طریق یک اپلیکیشن فایل منیجر، فضای اشغال شده توسط آن اپلیکیشن را مشاهده کنید.

از یک اپلیکیشن فایل منیجر برای شناسایی فایل‌های تکراری استفاده کنید

حافظه گوشی اندرویدی

فایل‌های تکراری، خصوصا در بخش دانلودها، مساله بسیار پرتکراری بوده و می‌تواند باعث اشغال حجم زیادی از حافظه گوشی شما شود. یک اپلیکیشن فایل منیجر می‌تواند با حذف فایل‌های تکراری، به خالی کردن حافظه گوشی شما کمک بسیاری کند.

فعالیت‌های پس زمینه را غیرفعال کنید.

اپلیکیشن‌های پس‌زمینه، حتی زمانی که شما از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، فعال بوده و بخشی از حافظه و منابع دستگاه را به خود اختصاص می‌دهند. شما می‌توانید با غیرفعال کردن فعالیت‌های پس‌زمینه، هم حافظه گوشی‌تان را خالی کنید و هم از مصرف بی‌رویه شارژ باتری آن جلوگیری نمایید.

گوشی خود را بروز نگه دارید

آپدیت گوشی

بروزرسانی‌های نرم افزاری عموما دربرگیرنده بهینه‌سازی‌هایی برای عملکرد دستگاه بوده و با رفع باگ‌های دستگاه، عملکرد آن را ارتقا می‌دهند.

از اپلیکیشن‌های فشرده‌سازی داده‌ها استفاده کنید

اپلیکیشن‌های مخصوص فشرده‌سازی داده‌ها می‌توانند بدون افت کیفیت داده‌ها، حجمشان را کاهش دهند. استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌تواند به‌راحتی حجم فایل‌های گوشی شما (خصوصا عکس‌ها یا ویدیوها) را کاهش دهد.

از اپلیکیشن‌های به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها استفاده کنید

اپلیکیشن‌های به‌اشتراک‌گذاری مثل ShareIt یا Xender بدون مصرف دیتای گوشی، امکان ارسال فایل‌های مختلف بین دو دستگاه را فراهم می‌کنند.‌

این روش می‌تواند برای خالی کردن حافظه گوشی شما بسیار موثر باشد و ارسال اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف را نیز به سریعترین شکل ممکن امکان‌پذیر کند.