هوش مصنوعی گوشی اندرویدی

5 قابلیت هوش مصنوعی که همین الان روی گوشی های اندرویدی در دسترس هستند

برای دسترسی به قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی در گوشی های اندرویدی لزوما نیازی به خرید گوشی گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ نیست! در ادامه تعدادی از این ابزارهای AI را معرفی می‌کنیم که در تمامی گوشی‌های اندرویدی قابل دسترسی است.

با اوج گرفتن هوش مصنوعی امروزه عملا هیچ حرفه یا عرصه‌ای باقی نمانده که فناوری‌های مبتنی بر AI به آن نفوذ نکرده باشند! به عنوان مثال، مرورگرهای اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، خودروها و از همه مهم‌تر گوشی‌های موبایل از جمله دستگاه‌ها و سرویس‌های پراستفاده‌ای هستند که هوش مصنوعی نفوذی گسترده در آن‌ها داشته است. در این میان کمپانی‌های بزرگی مثل گوگل از جمله طلایه‌داران استفاده از تکنولوژی‌های بر پایه هوش مصنوعی به شمار می‌روند و با استفاده از آن‌ها پتانسیل‌های فراوانی را در زمینه‌های مختلف شناسایی کرده و مورد استفاده قرار داده‌اند. البته برای مشاهده اثرات کامل هوش مصنوعی و فناوری‌های مبتنی بر آن همچنان باید منتظر ماند. با این وجود حتی همین الان نیز AI حضور بسیار پررنگی در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها دارد.

به جز گوگل، توسعه‌دهندگان شخص ثالث نیز در سال‌های اخیر با موفقیت از قابلیت‌های هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خود استفاده کرده‌اند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به ابزار هوشمند ضبط صدای Otter در کنار اپلیکیشن یادداشت برداری شناخته‌شده Evernote اشاره کرد. در این بین همچنین ابزارهای هوش مصنوعی متعددی نیز در گوشی‌هایی مثل پیکسل 8 پرو گوگل یا گلکسی اس 24 سامسونگ تعبیه شده‌اند که با توانمندی‌های خود کاربری گسترده‌ای را ارائه کرده‌اند.‌ برخی از این اپلیکیشن‌ها بیشتر در معرض دید بوده و قابلیت‌های خود را به‌طور واضح به کاربران ارائه می‌کنند. با این وجود برخی دیگر نیز درون بخش‌های مختلف سیستم عامل تعبیه شده یا به‌صورت مخفی مشغول به فعالیت هستند.

در ادامه سعی داریم به معرفی تعدادی از مهم‌ترین قابلیت‌های هوش مصنوعی گوشی های اندرویدی که همین الان قابل استفاده هستند پرداخته و هریک را به‌طور مختصر بررسی نماییم.

دریافت پیام‌های خلاصه‌شده به کمک هوش مصنوعی در خودرو توسط Android Auto

جدیدترین آپدیت Android Auto، اپلیکیشنی که در واقع نقش رابط میان گوشی اندرویدی و یک خودروی هوشمند را بازی می‌کند، دربرگیرنده قابلیت‌های متعدد هوش مصنوعی است که با رابط کاربری ادغام شده و قابلیت‌هایی جذاب را ارائه می‌دهد.‌ یکی از این قابلیت‌های فوق‌العاده کاربردی، کمک به کاهش حواس‌پرتی راننده از طریق خلاصه کردن پیام‌های دریافتی است.

Android Auto قابلیت

زمانی که در حال رانندگی باشید، Android Auto امکان فعال‌سازی قابلیتی تحت نام Message Summary را به شما خواهد داد که پیام‌های بالاتر از 40 کلمه را خلاصه کرده و نسخه‌ای کوتاه از آن را برایتان به نمایش درمی‌آورد. از این طریق راننده می‌تواند بدون نیاز به مطالعه یک پیام طولانی از مضمون اصلی آن آگاه شود. این قابلیت البته در هر لحظه قابل غیرفعال کردن است.

علاوه بر خلاصه کردن پیام‌های دریافتی، هوش مصنوعی در Android Auto فرآیند پاسخ‌دهی به پیام‌ها حین رانندگی را نیز ساده‌تر کرده است. این اپلیکیشن قادر است تعدادی پاسخ‌های کوتاه بسته به محتوای پیام دریافتی آماده کرده و در اختیار شما قرار دهد. از این طریق شما قادر خواهید بود با پاسخ‌دهی سریع به پیام‌ها از دشواری‌های فرآیندهایی چون دیکته کردن متن پیام و ارسال فرامین صوتی مختلف دور بمانید.

ساخت تصاویر پس‌زمینه منحصربفرد در گوشی های اندرویدی به کمک هوش مصنوعی

اندروید 14 قابلیت‌های فراوانی را در اختیار کاربران این سیستم عامل قرار داد. با این وجود یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های این بروزرسانی اندروید اضافه شدن قابلیت انتخاب تصویر پس‌زمینه برای صفحه اصلی و لاک اسکرین دستگاه از طریق هوش مصنوعی بود.

به این ترتیب گوشی های مجهز به اندروید 14 اکنون ابزار خاصی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد در اختیار دارند که می‌توانند از طریق آن تصاویر پس‌زمینه‌ای با تم دلخواه و بر اساس سلیقه شخصی‌شان در اختیار داشته باشند. این ابزار تحت نام «Create a Wallpaper» در بخش «Wallpaper and Style Settings» در اندروید قابل دسترسی است و کاربران می‌توانند با دسترسی به آن با انتخاب یکی از تم‌های پیش‌فرض و یا کلیدواژه‌ها به کمک هوش مصنوعی تصویری را برای پس‌زمینه گوشی‌شان بسازند.

هوش مصنوعی گوشی اندرویدی

پس از ساخت تصویر پس‌زمینه توسط هوش مصنوعی کاربران همچنان توانایی آن را خواهند داشت که با دستکاری پارامترهای مختلف ورودی، تصویر خروجی را تا حد امکان به سلیقه خود نزدیک کنند.‌ علاوه بر این، می‌توان در این ابزار همچنین کنترل کامل جزئیات تصویر را به خود AI سپرد تا یک تصویر فوق‌العاده خلاقانه و غیرقابل انتظار را به عنوان خروجی دریافت کرد!

ارائه توضیحات کامل در خصوص یک تصویر از طریق هوش مصنوعی

اپلیکیشن Google Lookout یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای این سیستم عامل برای کاربران دارای محدودیت‌های بینایی است. این اپلیکیشن با استفاده گسترده از قابلیت‌های مختلف گوشی اندرویدی روش‌هایی جدید و کاربردی برای تعامل با گوشی و محیط اطراف را در اختیار این افراد قرار می‌دهد. این ابزار محبوب به‌تازگی با هوش مصنوعی ادغام شده و با تکیه بر آن قابلیت‌های دسترسی‌پذیری جدیدی را ارائه می‌کند که کاربری آن برای افراد کم‌بینا یا نابینا را گسترش می‌دهد.

توضیحات تصاویر Android

Lookout اکنون قادر است از طریق هوش مصنوعی به‌طور خودکار توضیحی نوشتاری را در خصوص هر تصویر مشاهده شده در مرورگر اینترنت یا پیام‌های دریافتی ارائه کند. به ادعای گوگل، این قابلیت به‌طور خاص برای افراد دارای محدودیت‌های بینایی طراحی شده و باعث می‌شود این افراد بتوانند به درک مناسبی از محتوای تصویر نمایش داده شده دست پیدا کنند.

البته این قابلیت جدید Google Lookout بدون همکاری با دیگر سرویس جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Talkback چندان کاربردی نخواهد بود! اپلیکیشن Talkback همان‌طور که از نامش پیداست، توضیحاتی که از طریق هوش مصنوعی به تصاویر افزوده می‌شود را با صدای بلند برای کاربر قرائت می‌کند. دقیقا همانند Lookout، سرویس Talkback نیز به‌طور کامل با تمامی محتوای نشان داده شده در اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها و دیگر موارد سازگار است.

ارائه توضیحات دقیق و آنی در خصوص محیط اطراف

دیگر قابلیت پایه‌ای گوشی های اندرویدی که اخیرا با استفاده از هوش مصنوعی به سطحی جدید ارتقا یافته، ارائه توضیحات در خصوص مکان‌های مختلف از طریق اپلیکیشن نقشه گوگل است. این قابلیت البته با بهره‌گیری از قابلیت‌های واقعیت افزوده و Talkback در اندروید تجربه‌ای بسیار بدیع و جذاب ارائه می‌کند.

هوش مصنوعی گوشی اندرویدی

اپلیکیشن نقشه اکنون به‌طور گسترده‌ای با سرویس لنز اندروید ادغام شده؛ به‌طوری که تنها با یک بار فشردن ساده کلید Lens می‌توان با استفاده از دوربین هر نقطه در محیط اطراف را شناسایی کرد و از طریق ترکیب هوش مصنوعی و واقعیت افزوده به اطلاعاتی بسیار کاربردی در خصوص آن دسترسی پیدا کرد! به این ترتیب می‌توان فقط با یک نگاه نام مکان‌های مورد نظر، امتیاز آن‌ها و دیگر اطلاعات مرتبط را مشاهده کرد و از باز یا بسته بودن آن‌ها آگاه شد. این قابلیت‌ها همچنین از طریق Talkback به‌صورت گفتاری قابل ارائه خواهند بود.

این قابلیت بسیار کاربردی و دوست‌داشتنی مبتنی بر AI همچنین به کاربران امکان می‌دهد که مکان مورد نظر خود، مثلا یک آرایشگاه یا رستوران را در محیط جستجو کنند و اطلاعات مختص به این مکان را از طریق نقشه و Lens دریافت کنند. این قابلیت خصوصا برای افرادی که در کلان‌شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند بسیار پرکاربرد بوده و امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر را به آن‌ها می‌دهد.

تبدیل کردن تصاویر به اموجی از طریق هوش مصنوعی

ارسال پیام‌های متنی یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود. با این وجود سیستم عامل اندروید به‌تازگی توانسته با استفاده از هوش مصنوعی و ابزار منحصربفرد ساخت اموجی، ارسال پیام را به سطح بالاتری ارتقا دهد. این ابزار که با نام Photomoji شناخته می‌شود، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی قادر است هر تصویری را به‌سرعت به یک اموجی تبدیل کند تا کاربران در شرایط مختلف گزینه‌هایی عالی برای پاسخ‌گویی به پیام‌های متنی داشته باشند.

تبدیل عکس به ایموجی AI

تنها کاری که برای ساخت اموجی از یک تصویر باید انجام داد، کلیک کردن روی یک پیام، انتخاب گزینه «Create» و سپس انتخاب تصویری است که مایل به ساخت اموجی از آن هستیم! این قابلیت البته بهترین عملکرد خود را در تبدیل سوژه‌های شناخته‌شده و قابل تشخیص مثل انسان‌ها و حیوانات ارائه می‌دهد؛ اما در دیگر شرایط نیز عملکردی قابل قبول دارد. فوتوموجی با استفاده از هوش مصنوعی قادر به شناسایی تصاویر و جدا کردن سوژه از پس‌زمینه است. در گام بعدی، این اپلیکیشن تصویر ورودی را به یک اموجی یا استیکر که به‌راحتی در پیام‌های متنی قابل ارسال است تبدیل می‌کند.

هوش مصنوعی به کار رفته در ابزار Photomoji باعث می‌شود فرآیند ساخت و ارسال ایموجی‌ها بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از روش‌های دیگر مثل ساخت دستی ایموجی از تصاویر گالری باشد. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که از اموجی و استیکر زیاد استفاده می‌کنید، فوتوموجی ابزار فوق‌العاده کلیدی برای شماست.

در گجت نیوز بخوانید:
پروژه هوش مصنوعی شیائومی برای گوشی‌ها؛ واقعیت یا بازار گرمی رسانه‌ها؟ ۳ دلیل محکم که نشان می‌دهد هوش مصنوعی به زودی دنیای گوشی‌های هوشمند را متحول خواهد کرد اعتراض بیلی آیلیش و ۲۰۰ هنرمند مشهور: هوش مصنوعی ما را از نان خوردن می‌اندازد