هوش مصنوعی گوشی هوشمند

3 دلیل محکم که نشان می‌دهد هوش مصنوعی به زودی دنیای گوشی‌های هوشمند را متحول خواهد کرد

فکر می‌کنید هوش مصنوعی چگونه می‌تواند صنعت گوشی های هوشمند را در آینده متحول کند؟ در این جا به معرفی سه زمینه مختلف تاثیرگذاری AI در آینده گوشی های هوشمند خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی با سرعتی بسیار بالا در حال تغییر سبک زندگی ما و بهبود باورنکردنی جنبه‌های مختلف آن است. در این میان گوشی های هوشمند از جمله گجت هایی هستند که بیشترین تاثیرات را از هوش مصنوعی و پیشرفت‌های آن می‌پذیرند.

به همین جهت امروز قصد داریم به معرفی زمینه‌های مهمی از دنیای گوشی های هوشمند بپردازیم که هوش مصنوعی در آینده به تغییر آن‌ها خواهد پرداخت.

هوش مصنوعی چگونه دنیای گوشی های هوشمند را تغییر خواهد داد؟

عمر باتری و بهینه‌سازی مصرف انرژی

هوش مصنوعی گوشی هوشمند

باتری یکی از مهم‌ترین اجزای گوشی های هوشمند است که اهمیت فراوانی در عملکرد روزانه و کاربری آن دارد.‌

علیرغم پیشرفت‌های فراوانی که در زمینه‌های مختلف طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند انجام شده، بهینه‌سازی مصرف انرژی باتری گوشی‌های هوشمند هنوز نیازمند پیشرفت‌های زیادی است.

شارژدهی باتری گوشی های می‌تواند در گذر زمان و بسته به عواملی مثل دما، چرخه شارژ و الگوی مصرف کاربر ضعیف‌تر شود. علیرغم این که در صورت ضعیف شدن باتری عملا راهی برای بهبود آن نیست؛ اما استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند باعث کنترل و بهینه‌سازی مصرف شارژ باتری گوشی های هوشمند شود.

در این زمینه، AI می‌تواند با پیش‌بینی عمر مفید باتری، بهینه‌سازی تنظیمات انرژی گوشی بسته به چگونگی مصرف و کاهش مصرف انرژی از طریق مدیریت هوشمند فعالیت‌های پس‌زمینه به بهینه‌سازی مصرف باتری کمکی چشمگیر کند.

به‌عنوان مثال‌هایی در این زمینه می‌توان به تکنولوژی شارژ تطبیقی شیائومی یا سیستم حفاظت هوشمند شارژهای فوق سریع SuperVOOC وان پلاس و اوپو اشاره کرد.

وان پلاس 11

این فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قادرند ضمن افزایش سی درصدی مقاومت باتری، عمر بلندمدت آن را به اندازه 40 درصد ارتقا داده و باعث مصرف انرژی بهینه‌تر شوند.

دستیار صوتی

دستیار هوشمند صوتی ابزاری فوق‌العاده برای تعامل با گوشی از طریق زبان طبیعی به شمار می‌رود.

دستیارهای هوشمند از فناوری‌هایی نظیر تشخیص صدا، پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی برای درک کردن و پاسخ به فرامین انسان‌ها استفاده می‌کنند و از این طریق قادرند مجموعه گسترده‌ای از درخواست‌های کاربران را پاسخ دهند.

مثلا برقراری تماس، ارسال پیام، پخش موزیک، چک کردن آب و هوا، تنظیم آلارم و برخی امور دیگر از جمله این کارها به شمار می‌روند.

دستیار صوتی هوشمند

البته دستیاران صوتی گوشی های هوشمند هنوز با کمبودهای فراوانی در زمینه‌های مختلف روبرو هستند و هوش مصنوعی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های بزرگی در این زمینه باشد.

دستیارهای صوتی هنوز در بخش تشخیص زبان، خصوصا لهجه‌های مختلف دچار نواقص زیادی هستند. علاوه بر این، کاربری آن‌ها در مقایسه با تعاملات مبتنی با لمس صفحه نمایش بسیار محدودتر است و مساله امنیت اطلاعات آن‌ها نیز به دلیل ذخیره حجم گسترده‌ای از اطلاعات کاربران توسط آن‌ها موضوعی بسیار بحث‌برانگیز است.

تکنولوژی‌های جدیدتر هوش مصنوعی قادرند با استفاده از پردازش لهجه‌های حرفه‌ای‌تری مانند ChatGPT عملکرد دستیاران صوتی را ارتقا دهند.‌ این دسته سیستم‌های هوش مصنوعی قادرند پاسخ‌هایی دقیق‌تر، واقعی‌تر و باورپذیرتر را به درخواست‌ها کاربران داده و بر اساس محتوا و ویژگی‌های مختلف کاربر، نیازهای او را جواب دهند.

به کمک این فناوری‌ها، دستیارهای صوتی قادر خواهند بود با یاد گرفتن از فیدبک‌های کاربر در سناریوهای مختلف، پاسخ‌های مناسب‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تری را به سئوالات کاربر بدهند.

در این زمینه، تعبیه سیستم هوش مصنوعی ChatGPT در موتور جستجوی مایکروسافت بینگ نمونه‌ای قابل توجه به شمار می‌رود.

این سیستم هوش مصنوعی پیشرفته هم بر روی اندروید و هم iOS در دسترس بوده و رقیب مستقیم سیری و دستیار گوگل به شمار می‌رود.

دوربین گوشی های هوشمند

هوش مصنوعی گوشی هوشمند

دوربین نیز یکی دیگر از زمینه‌های مهمی است که هوش مصنوعی می‌تواند از آن طریق به پیشرفت گوشی های هوشمند در آینده کمک کند.‌ به کمک هوش مصنوعی، گوشی‌های هوشمند قادر خواهند بود علیرغم در اختیار داشتن سخت افزارهای ضعیف‌تر، تصاویری ثبت کنند که کیفیت آن‌ها با دوربین‌های DSLR قابل رقابت خواهد بود.

AI می‌تواند با تشخیص صحنه و موقعیت تصویربرداری، سایر تنظیمات دوربین را بسته به موقعیت تنظیم کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند با در نظر گرفتن مشخصات دیگری مثل شرایط نور محیطی، بهترین تصویر ممکن را ثبت کرده و تنظیمات آن را به مناسب‌ترین شکل ممکن تغییر دهد.

همچنین، تشخیص سوژه نیز یکی دیگر از قابلیت‌های منحصربفرد هوش مصنوعی برای دوربین گوشی های هوشمند است که می‌تواند تشخیص سوژه از پس‌زمینه را به‌طور قابل توجهی تسهیل کرده و دقت و کیفیت اعمال افکت‌هایی نظیر بوکه برای تصاویر پرتره را ارتقا دهد.

بعلاوه، AI همچنین می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مختلف تصویربرداری محاسباتی مثل HDR، سوپر رزولوشن یا بهینه‌سازی‌های مختلف تصاویر در نور کم، به بهبود کیفیت تصویر کمک شایانی کند.

در این زمینه، تکنولوژی فوق‌العاده دوربین گوشی پرچمدار ویوو X90 که مبتنی بر هوش مصنوعی است، مثالی مناسب به شمار می‌رود!

هوش مصنوعی گوشی هوشمند

این گوشی به جدیدترین تراشه‌های پردازش سیگنال تصویری کمپانی ویوو موسوم به Vivo V2 مجهز است و بهترین افکت‌های تصویر را در سریع‌ترین زمان ممکن اعمال می‌کند.

البته بخش بسیار مهمی از عملکرد فوق‌العاده دوربین ویوو ایکس 90 هم به دلیل همکاری این کمپانی با برند خوشنام زایس است که بهینه‌سازی‌های فوق‌العاده‌ای را بر روی حسگر IMX این گوشی انجام داده است.

جمع بندی

به‌طور خلاصه باید به این نکته اشاره کنیم که هوش مصنوعی در آینده صنعت گوشی های هوشمند تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

بهبود عمر باتری، بهینه‌سازی مصرف انرژی و قابلیت‌های منحصربفرد دستیار هوش مصنوعی از جمله موارد مهم اثر AI در آینده این صنعت است که منجر به ساخت محصولاتی قدرتمندتر، هوشمندتر و کاربرپسندتر در آینده خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*