ربات چت chatgpt

هوش مصنوعی ChatGPT چیست؛ از نحوه کار تا هر آنچه که باید بدانید

چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT مدتی است که در فضای مجازی، گرد و خاک زیادی برپا کرده است. اما چت جی پی تی چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

چت‌بات پر سر و صدای ChatGPT، یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌شود و قادر به انجام مکالمات انسان‌گونه و پاسخ به سوالات است. این ربات خلاق در فعالیت‌هایی نظیر نگارش ایمیل، مقاله و کدنویسی کاربرد دارد و از آنجاکه در مرحله آزمایش به‌سر می‌برد، فعلا استفاده از آن برای عموم رایگان است.

چت‌بات ChatGPT در تاریخ 30 توامبر 2022 (9 آذر) توسط یک شرکت تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی به‌نام OpenAI راه‌اندازی شد. این شرکت هم‌چنین سابقه توسعه سیستم تشخیص خودکار گفتار Whisper و ابزار مولد هنر مبتنی بر AI به‌نام DALL2 را در کارنامه خود دارد.

ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران OpenAI، پیش از ترک این شرکت مدعی شده بود که ChatGPT در حد ترسناکی خوب و دقیق عمل می‌کند. سام آلتمن، رئیس فعلی شرکت نیز با انتشار توییتی عنوان کرد این چت‌بات در پنج روز اول پس از راه‌اندازی، یک میلیون کاربر را جذب خود کرده است.

نحوه دسترسی و استفاده از ChatGPT

هوش مصنوعی chatgpt

شما می‌تواند به‌سادگی با مراجعه به وب‌سایت chat.openai.com و ایجاد یک حساب کاربری OpenAI، به این چت‌بات دسترسی پیدا کنید. سپس با ورود به سیستم قادر خواهید بود با پرسشی ساده، گفتگو با ChatGPT را آغاز کنید. از آنجاکه این چت‌بات هنوز در مرحله تحقیقاتی است، استفاده از آن رایگان بوده و می‌توانید بدون محدودیت هر تعداد سوالی که می‌خواهید را بپرسید.

به‌دلیل هیاهویی که قابلیت‌های پیشرفته این ابزار ایجاد کرده است، افراد زیادی برای استفاده از آن هجوم آورده‌اند. از آنجاکه این وب‌سایت تنها با استفاده از یک سرور کار می‌کند، در صورت مراجعه عده‌ای پرشمار، قادر به پردازش درخواست‌ها نخواهد بود. بنابراین بهتر است در زمانی که افراد کم‌تری حضور دارند، وارد وب‌سایت شوید.

این چت‌بات علاوه بر پاسخگویی به سوالات ساده، طیف وسیعی از عملکردهای مختلف نظیر نگارش مقاله، توصیف هنر با جزئیات زیاد، ایجاد اعلان‌های هنری AI، انجام مکالمات فلسفی و قابلیت کدنویسی را ارائه می‌دهد.

به‌نقل از OpenAI، چت‌بات ChatGPT مدل زبان را با استفاده از یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) آموخته است. مربیان هوش مصنوعی با در اختیار قرار دادن مکالماتی به این مدل، در دو نقش کاربر و دستیار هوش مصنوعی ظاهر شده‌اند.

تفاوت بین ChatGPT و موتور جستجو در چیست؟

هوش مصنوعی chatgpt

ChatGPT یک مدل زبان قدرتمند به‌شمار می‌رود که با هدف برقراری مکالمه مستقیم با کاربر ساخته شده است. از سوی دیگر، موتور جستجو وظیفه فهرست کردن صفحات اینترنت را برعهده دارد تا به کاربر در یافتن اطلاعات مورد نظرش کمک کند. از سوی دیگر، چت‌بات ChatGPT فاقد امکان جستجوی اطلاعات در اینترنت بوده و از داده‌هایی که آموخته برای پاسخ به سوالات استفاده می‌کند.

علی‌رغم شگفتی‌های فراوان، ChatGPT هنوز به تکامل نرسیده است. محدودیت‌های این چت‌بات شامل ناتوانی در پاسخ به سوالاتی است که به روشی خاص بیان می‌شوند، در این صورت نیاز به بازنویسی پرسش ورودی وجود دارد. محدودیت بزرگ‌تر، فقدان کیفیت در پاسخ‌های ارسالی است که گاهی اوقات قابل قبول بوده، اما در سایر مواقع بیش از حد عامیانه و حتی نادرست است.

در نهایت، دیگر نقص موجود این است که به‌جای درخواست توضیح در مورد سوالات مبهم، ربات تنها به حدس معنای پرسش اکتفا می‌کند که می‌تواند منجر به پاسخ‌های ناخواسته به سوالات شود. این مشکل باعث شد تا وب‌گاه پرسش و پاسخ برنامه‌نویسی Stackoverflow، به‌طور موقت پاسخ‌های ارسال شده توسط ChatGPT را مسدود کند.

مدیران این وب‌سایت نوشتند:

علاوه بر اینکه پاسخ‌های ارائه شده توسط ChatGPT اغلب نادرست هستند، بلکه بسیاری از آنها در نگاه اول به‌طرز گمراه‌کننده‌ای صحیح به‌نظر می‌رسند و می‌توانند کاربر را به اشتباه بیاندازند.

طبق استدلال منتقدان، این ابزار تنها در صورت قرارگیری منظم کلمات می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند، اما قادر به درک مفهوم یا عباراتی که بیان می‌شوند، نیستند. اگرچه برخی افراد از هوش مصنوعی ChatGPT برای عملکردهای پیچیده نظیر نوشتن کد یا حتی بدافزارها استفاده می‌کنند، شما می‌توانید از این ابزار برای فعالیت‌های ساده‌تر مانند مکالمه‌ای دوستانه بهره ببرید.

به‌عنوان مثال، می‌توانید گفتگوی خود را با پرسش «من گرسنه هستم، چه غذایی باید بگیرم؟» یا «فکر می‌کنی پس از مرگ چه اتفاقی می‌افتد؟» مطرح کنید. در هر صورت، ChatGPT مطمئنا پاسخی برای شما خواهد داشت.

آیا باید از توسعه هوش مصنوعی ChatGPT نگران باشیم؟

چت بات

جایگزینی یا تحلیل رفتن هوش انسانی توسط چت‌بات‌های هوش مصنوعی، باعث نگرانی برخی از مردم شده است. برای مثال، این ربات چت می‌تواند در عرض چند ثانیه مقاله‌ای در مورد هر موضوعی را نوشته و به‌طور بالقوه نیاز به نویسنده انسانی را از بین می‌برد. ChatGPT هم‌چنین قادر است یک مقاله کامل را ظرف چند ثانیه به رشته تحریر درآورده و تقلب را برای دانش‌آموزان ساده‌تر کند. این امر موجب شده تا برخی از مدارس، دسترسی به این ابزار را ممنوع کنند.

نگرانی دیگر در مورد این چت‌بات هوش مصنوعی، انتشار احتمالی اطلاعات نادرست است. از آنجاکه این ربات به اینترنت متصل نیست، ممکن است داده‌های به اشتراک گذاشته شده، اشتباه باشند، چنانکه خود ربات می‌گوید:

پاسخ‌های من نباید مبنایی برای صحت‌سنجی باشند. کاربران باید اطلاعاتی که از من یا دیگر منابع دریافت می‌کنند را با دقت مطالعه و سپس از درستی آن مطمئن شوند.

این چت‌بات هم‌چنین اشاره دارد که ChatGPT گاهی اوقات پاسخ‌هایی به ظاهر معقول، اما نادرست و بی‌معنی را ارسال می‌کند.

چت‌بات هوش مصنوعی؛ پدیده‌ای سودمند یا مخرب؟

ربات

هوش مصنوعی ChatGPT ابزاری با پتانسیل‌های فراوان است که می‌تواند زندگی مردم را آسان‌تر کرده و به‌عنوان جایگزینی برای کارهای خسته‌کننده روزمره مانند نوشتن ایمیل یا وب‌گردی برای یافتن پاسخ عمل کند. بااین‌حال، انبوهی از جزئیات فنی وجود دارند که باید پیش از عرضه نهایی این سرویس، برای جلوگیری از پیامدهای منفی مانند انتشار اطلاعات نادرست، مشخص شوند. به‌طور کلی، مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای دست‌یابی به عملکرد ایده‌آل، به آموزش و تنظیمات دقیق متکی هستند.

اما آیا این بدان معنی است که هوش مصنوعی، جهان را به تسخیر خود درآورده است؟ اگرچه فعلا چنین به‌نظر نمی‌رسد، اما OpenAI بر این باور است که دست‌یابی به هوش شبه‌انسانی در AI چندان دور نیست. آلتمن در پاسخ به اظهارنظر ماسک در مورد هوش مصنوعی بسیار قوی، در توییتی نوشت:

من موافقم که با پیشرفت هوش مصنوعی، به محدوده خطرناکی نزدیک شده‌ایم که می‌تواند امنیت سایبری را تهدید کند. بنابراین پس از توسعه هوش مصنوعی عمومی (AGI) طی دهه آینده، باید خطرات احتمالی این فناوری را جدی بگیریم. هم‌چنین باید دقت کنیم که این سیستم‌ها را بر مبنای چه ارزش‌هایی تنظیم می‌کنیم که به‌طور قطع به یکی از بحث‌های جدی در سال‌های آینده تبدیل خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام برای ایران کار نکرد خواهشا بگید چیکا کنم

  2. اینا به کجا دارن میرسن بعد ما برای ثبت نام داخلش حتی باید از هزار خان بگذریم بلخره تونستم ثبت نام کنم با هویت یک قزاقستانی

  3. یه دلیل بیارید که انسان خودش و مغزش ربات نیست