تصاویر دنیای زیر آب

شگفت‌انگیزترین تصاویر دنیای زیر آب از لنز دوربین عکاسان

در اینجا تصاویر حیرت‌انگیز و دیدنی از دنیای زیر آب را آورده‌ایم که تا به حال ندیده‌اید. دنیای رنگارنگ و شگفت‌انگیزی که از دید عکاسان دور نمانده است.

عکاسی زیر آب می‌تواند زیبایی سحرآمیز دنیای آبزیان را به خوبی ثبت کند. این بخش از دنیای پیرامون ما معمولا از دیده پنهان است و عکاسی یکی از بهترین روش‌های برای ثبت و نمایش آن شناخته می‌شود. عکس‌های برنده مسابقات مختلف نه تنها نشان دهنده میزان مهارت عکاسان هستند، بلکه می‌توانند تنوع چشمگیر موجودات آبزی را نشان دهند.

هر ساله عکاسان زیادی با تصاویر زیبا از دنیای زیر آب هنر خود را به نمایش می‌گذارند. 9 عکس برتر امسال را در ادامه مشاهده کنید. قبلا هم زیباترین تصاویر دنیای زیر آب در سال جدید را منتشر کرده بودیم. در ادامه با برخی از خارق العاده‌ترین تصاویر برتر این حوزه آشنا می‌شوید که برنده مهم‌ترین جوایز در مسابقات عکاسی شده‌اند. با گجت نیوز همراه شوید تا داستان اختصاصی هرکدام از این تصاویر را برای شما بازگو کنیم.

1. کوسه لیمویی در گرگ و میش

تصاویر دنیای زیر آب

رودولف گینگارد با عکس بی نظیر کوسه لیمویی که از اعماق گراند باهاما به سمت سطح آب می‌رفت، توانست برنده جایگاه سوم در بخش زاویه عریض مسابقه عکاسی طبیعت شود. این عکس زیبا که در نور گرگ و میش به ثبت رسیده، یک کوسه لیمویی را نشان می‌دهد که به سطح آب اقیانوس بالا آمده است. این تصویر جذاب با محوریت شکست نور، کوسه را زیر آب و گرگ و میش را بالاتر از سطح اقیانوس به نمایش می‌گذارد. رودولف توانسته به کمک پدیده‌های طبیعی یک عکس دراماتیک، تاثیرگذار و فراموش نشدنی بگیرد.

2. اختاپوس مادر و حفاظت از تخم‌ها

تصاویر دنیای زیر آب

عکس خانم کت ژو تحت عنوان «اختاپوس مادر» توانست در بخش ماکرو رقابت عکاسی دنیای زیر آب به نام «هنر اقیانوس» برنده شود. کت این عکس را در سواحل وست پالم فلوریدا به ثبت رساند و در آن یک اختاپوس ریف کاراییبی را به نمایش گذاشت که از تخم‌های خود محافظت می‌کرد. این تصویر که در نگاه اول زیبا به نظر می‌رسد، درواقع حقیقتی تلخ درون خود دارد. اختاپوس مادر در حال نگهداری از تخم‌ها دیگر قادر به تغذیه نیست و مدت کوتاهی پس از به دنیا آمدن فرزندانش خواهد مرد.

3. اسکلت نهنگ زیر یخ

تصاویر دنیای زیر آب

یک عکاس دیگر به نام الکس داوسون با ثبت تصویر اسکلت یک نهنگ در بستر اقیانوس منطقه گرینلند موفق شد عنوان عکاس برتر دنیای زیر آب را در سال 2024 کسب کند. او تصویر دهشتناک مقابل را در آب‌های یخ زده گرینلند به ثبت رساند تا نشان دهد که اسکلت این نهنگ به مدت طولانی در منطقه باقی مانده است. تضاد رنگ روشن اسکلت با بستر تیره اقیانوس به خوبی می‌تواند تاثیرگذاری تصویر را افزایش دهد و همچنین نشانه‌ای از چرخه مرگ و زندگی در طبیعت باشد.

4. پرتره انتزاعی اسب دریایی در دنیای زیر آب

تصاویر دنیای زیر آب

تالیا گریس با پرتره زیبایی از یک اسب دریایی توانست برنده بخش ماکرو در مسابقه عکاسی شود. او تصویر مقابل را در Bare Island سیدنی به ثبت رساند و موفق شد با نمایش رنگ زیبای اطراف چشمان اسب دریایی و همچنین تضاد آن با مرجان‌های پیرامونش تصویری خارق العاده به جهانیان نشان دهد. تمام جزئیات به ثبت رسیده در این تصویر به کمک هم آمده‌اند تا زیبایی چنین موجود کوچکی را بهتر به نمایش بگذارند.

5. دسته ماهی‌ها در کنار قایق غرق شده

تصاویر دنیای زیر آب

فابی فرگوناسی با تصویر گله ماهی‌ها در بندر رسیفی واقع در برزیل توانست برنده بخش کشتی‌های غرق شده رقابت عکاسی دنیای زیر آب شود. این گله ماهی‌ها در کنار هم به شکل عجیبی شبیه به بادبان کشتی به نظر می‌رسند و به همین خاطر عنصر بی نظیری به تصویر اضافه کرده‌اند. کشتی درون تصویر هم در سال 2017 غرق شده و منظره دریایی جالب توجهی را در این منطقه به وجود آورده است.

6. نهنگ خاکستری و ارتباط ماورایی در دنیای زیر آب

تصاویر دنیای زیر آب

تصویر پیش رو از چهره یک نهنگ خاکستری که در بندر ماگدالنا مکزیکو به ثبت رسیده، توانست توجه زیادی را در بخش عکاسی پرتره به خود جلب کند. عکاس این تصویر به نام رافائل فرناندز کابالرو از درون قایق این عکس را به ثبت رساند تا نوعی ارتباط را میان بیننده و نهنگ خاکستری غول پیکر القا کند. آب‌های آرام و چشمان پر از آرامش این نهنگ باعث شده تصویر پیش رو آرام‌بخش و در عین حال فریبنده شود.

7. دلفین‌های آتلانتیک در باهاما

تصاویر دنیای زیر آب

رامونا بکا با ثبت تصویر جالبی از یک گله دلفین برنده جایگاه دوم در بخش زاویه عریض رقابت عکاسی شد. این گله از دلفین‌های متعلق به اقیانوس اطلس در باهاما شنا می‌کردند که توسط دوربین شکار شدند. همین تصویر ثابت هم می‌تواند به خوبی طبیعت پویا و آکروباتیک دلفین‌ها را نشان دهد. رنگ آبی اقیانوس در کنار حرکات زیبای دلفین‌ها حس آزادی و شادی را به وجود آورده است تا تصویر را ماندگار کند.

8. خارپشت بنفش در میان ستاره‌های دریایی

تصاویر دنیای زیر آب

جنی استاک با عکس زیبایی از یک خارپشت دریایی بنفش که در میان ستاره‌های دریایی احاطه شده موفق شد برنده بخش ماکرو در مسابقه عکاسی British Waters شود. او این تصویر را در نزدیکی اوبان اسکاتلند از دنیای زیر آب ثبت کرد و تضاد میان رنگ بنفش خارپشت را در دستان ظریف ستاره‌های دریایی به نمایش گذاشت. این عکس زیبا به خوبی زندگی رنگارنگ در آب‌های بریتانیا را نشان می‌دهد.

9. حمله اختاپوس در آنیلاو

تصاویر دنیای زیر آب

تصویر دنیس کرپوز تحت عنوان «حمله اختاپوس» برنده بخش Blackwater در رقابت عکاسی «هنر اقیانوس» شد. کرپوز این عکس را در خلال غواصی آب‌های آنیلاو کشور فیلیپین به ثبت رسانده بود تا یک اختاپوس گرسنه را در حال شکار میگوی مانتیس نشان دهد. رویارویی دراماتیک این دو آبزی می‌تواند ماهیت رفتار درنده و صیادگونه را در میان موجودات اعماق دنیای زیر آب به نمایش بگذارد.

چرا عکاسی از دنیای زیر آب جالب است؟

تصاویر دنیای زیر آب

آنچه عکاسی از دنیای زیر آب را فریبنده کرده، درواقع فرصت انسان برای اکتشاف و ثبت لحظات از دنیایی است که می‌توان آن را ماورای دنیای خاکی دانست. لحظه‌ای تصور کنید که در حال غواصی میان آب‌های درخشان راجا آمپات کشور اندونزی یا آرکیپلاژ در کشور مکزیک هستید و می‌توانید نهنگ‌ها، کوسه‌ها و سفره‌ماهی‌های غول پیکر را اطراف خود ببینید. رقص زیبای نور در آب، جلوه‌های بصری خیره کننده‌ای ایجاد کرده و می‌تواند هر عکسی که ثبت می‌کنید را به یک شاهکار تبدیل کند.

درباره مسابقه عکاسی دنیای زیر آب چه می‌دانید؟

تصاویر دنیای زیر آب

مسابقه مشهور UPY یا عکاس سال دنیای زیر آب یکی از معروف‌ترین رقابت‌های عکاسی با موضوع ثبت تصاویر از طبیعت زیر آب شناخته می‌شود. این مسابقه در سال 1965 برای اولین بار برگزار شد و حالا سالانه در لندن به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هر سال عکاسان بسیاری از سرتاسر جهان در بخش‌های گوناگون آن شامل زاویه عریض، ماکرو، کشتی‌های غرق شده، رفتار و پرتره شرکت می‌کنند. جمعی از صاحب‌نظران معتبر عکاسی هم به داوری تصاویر دریافت شده می‌نشینند که در میان آن‌ها می‌توانیم به عکاسان مشهور دنیا از جمله الکس موستارد و پیتر رولاندز اشاره کنیم. در آخر از برندگان هر بخش این رقابت به خاطر ثبت زیبایی دنیای آبزیان قدردانی می‌شود.

از دست ندهید:
خیره‌کننده‌‌ترین تصاویر سیاه و سفید از حیات وحش در سال ۲۰۲۴ تصاویر منتخب مسابقه عکاسی زیر آب ۲۰۲۳ خیره کننده‌ترین تصاویر سال ۲۰۲۳ از دنیای زیر آب

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*