آبله میمونی

آیا واقعا بیماری آبله میمونی به ایران وارد شده است؟

بابک عشرتی از شناسایی موارد ابتلا به بیماری آبله میمونی در پاکستان خبر داد و به توضیحاتی درخصوص این ویروس پرداخت.

آبله میمونی از جمله بیماری‌های عفونی است که می‌تواند در بدن برخی از انسان‌ها و حیوانات بثورات جلدی از خود بروز دهد. مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری تب، سردرد و دردهای ماهیچه‌ای و احساس خستگی است.

بیماری آبله میمونی وارد ایران شده است؟

آبله میمونی

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی چند مورد مبتلا به ویروس آبله میمونی در پاکستان خبر داد و گفت: تا کنون مواردی در ایران شناسایی و گزارش نشده است.

عشرتی به بیان علائم این بیماری پرداخت و اظهار کرد: علائم آبله میمونی در ابتدا تب و بدن درد است که با گذشت چند روز به تدریج لکه‌های قرمز رنگ بر روی بدن ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: این لکه‌های قرمز رنگ ابتدا بر روی صورت و بعد به روی گردن و دست‌ها ظاهر می‌شود و سپس این ضایعات پوستی، ظاهری همچون تاول آبله مرغان به خود می‌گیرند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ویژگی‌های ظاهری این بیماری پرداخت و گفت: اندازه بثورات جلدی آبله میمونی از تاول‌های آبله مرغان بیشتر بوده و می‌تواند در ناحیه غدد لنفاوی گردن نیز متورم شوند.

راه انتقال این بیماری از چه طریقی است؟

آبله میمونی

بابک عشرتی اشاره‌ای به راه‌های انتقال این بیماری کرد و افزود: آبله میمونی از طریق تماس پوست با پوست انتقال می‌یابد و اگر ترشحات ضایعات تاولی با پوست فرد تماسی داشته باشد، امکان انتقال این بیماری وجود دارد.

وی درخصوص درمان این ویروس جدید اظهار کرد: درحال حاضر درمان خاصی برای این ویروس وجود ندارد و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند و یا بیماری زمینه‌ای دارند، شاید دچار فرم شدید آبله شوند و کمتر از یک از درصد از مبتلایان به این بیماری ممکن است فوت شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران به راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی جدا کردن بیماران از افراد سالم به ویژه در زمان ظاهر شدن ضایعات پوستی و حفظ فاصله افراد است.

عشرتی درخصوص عامل انتشار این بیماری یادآور شد: موج قبلی این بیماری حدود دو سال قبل وارد کشورهای آسیایی و آفریقایی شد و در ایران نیز یک مورد گزارش کردیم اما موج جدید برای کشورهای آفریقایی بوده و تنها سه مورد ابتلا به این بیماری در پاکستان گزارش شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درخصوص افزایش مراقبت‌های بهداشتی در ایران از زمان انتشار این ویروس خاطر نشان کرد: به کلیه پایگاه‌های مراقبت مرزی در کل کشور درمورد گزارش موارد ابتلا به این ویروس هشدارهای لازمه را داده‌ایم.

توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین

آبله

بابک عشرتی به زائران اربعین هشدار داد: زائران می‌بایست علاوه بر رعایت بهداشت فردی، دست‌های خود را مداوم با آب و صابون شسته و درصورت قرارگیری در ازدحام جمعیت ماسک همراه خود داشته باشند.

وی تاکید کرد: چنانچه زائران افرادی با علائمی همچون ضایعات تاولی در بدن و یا صورت دیدند، فورا از او فاصله گرفته و در مجامع شلوغ حاضر نشوند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به ساخت کیت تشخیص دهنده آبله میمونی‌‌، افزود: بهترین راه برای تشخیص این بیماری، از روی علامت‌های ظاهر شده بر بدن فرد است و ارسال آزمایش به انستیتو پاستور زمان بر خواهد بود.

عشرتی به توضیحاتی درمورد واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس پرداخت و ادامه داد: هنوز واکسن مشخصی برای این بیماری ساخته نشده است.

وی در پایان به نمونه‌های گزارش شده، اشاره کرد و گفت: موارد مبتلا به این ویروس بین 18 تا 48 سال داشته‌اند و ممکن است افرادی که بالاتر از 48 سال هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار بگیرند.

پیشینه خبر:
با یک دوز از دارو جدید ایدز، ویروس HIV تا 10 هزار برابر ضعیف می‌شود هوش مصنوعی جدید گوگل از روی صدای سرفه بیماری شما را تشخیص می‌دهد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*