ساخت و ساز در ماه

فضانوردان ناسا در حال ساختن ملات سیمانی برای ساخت و ساز روی ماه هستند

ناسا پروژه بازگشت به ماه و حضور دائمی در قمر زمین را با جدیت دنبال می‌کند. به همین‌خاطر فضانوردان اکنون در حال ساخت ملات سیمانی برای ساخت و ساز سکونتگاه در ماه هستند.

فضانوردان هنوز نتوانسته‌اند به ماه بازگردند؛ اما این باعث نمی‌شود که خود را برای حضور مجدد در قمر زمین آماده نکنند. با توجه به گزارش‌های منتشر شده در اخبار نجوم ناسا می‌خواهد با برنامه آرتمیس در سال ۲۰۲۶ به ماه بازگردد. هرچند اینبار ناسا قصد ندارد ماجرا را با انجام چند آزمایش محدود علمی و برداشتن مقداری از خاک ماه سر هم آورد، بلکه هدف ساخت و ساز روی ماه و بلندپروازی‌های بیشتر در عرصه فضا است.

گام‌های اولیه ناسا برای ساخت و ساز در ماه 

ساخت و ساز در ماه

فضانوردان ماموریت آرتمیس 3 ابتدا باید یک پایگاه موقت را در ماه بسازند و سپس در مراحل بعدی سراغ ساخت و ساز پایگاه دائمی در کره بی‌جان بروند. هرچند که ساخت یک پایگاه در ماه با زمین ابدا قابل مقایسه نیست. به همین‌خاطر فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال آزمایش کردن روش‌های مختلف درست کردن ملات در فضا هستند.

ناسا و شرکای بین‌المللی آن در تلاش هستند تا روشی اقتصادی را برای ساخت ماهواره در فضا و همچنین ساخت سکونتگاهی برای فضانوردان در ماه پیدا کنند. به‌منظور کاهش هزینه‌ها یک گزینه استفاده از محیط بی‌وزنی و ترکیب کردن خاک ماه با دیگر مواد لازم است تا بتن محکمی برای ساخت سکونتگاه در ماه آماده شود. یکی از فضانوردان ناسا به‌نام متیو دومینیک این ایده را امتحان کرده است.

او  مقداری از خاک ماه را با برخی مواد دیگر و یک محلول مایع ترکیب کرد. ناسا هنوز در مورد سایر ترکیبات اظهار نظر نکرده است. سپس ترکیب نهایی را در دو بسته قرار داد و یک بسته حاوی آب داغ را نیز بین آن دو گذاشت. دومینیک هر سه بسته را درون یک ظرف عایق حرارتی گذاشت تا ۸ ساعت بگذرد. ترکیب نهایی سپس در دمای محیطی ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار می‌گیرد. در مرحله آخر نیز فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس آنها را به زمین باز می گرداند.

ساخت و ساز در ماه

این آزمایش تنها یکی از تلاش‌های ناسا برای مستحکم‌کردن بتن با استفاده از ترکیبات گوناگون و خاک ماه است. هدف از اینکار فقط ساخت و ساز مستحکم در ماه نیست، بلکه ناسا می‌خواهد گزینه‌های جایگزین برای سیمان را نیز پیدا کند. مخصوصا اینکه فرآیند تولید سیمان به انرژی و مواد اولیه زیادی نیاز دارد و باعث آزادسازی میزان زیادی کربن‌دی‌اکسید می‌شود.

علاوه بر اینها مهندسان ناسا نگران هستند که هنگام درست کردن بتن در ماه با مشکلاتی همجون ایجاد حباب‌های هوا و شکننده بودن نتیجه نهایی مواجه شوند. تلاش‌های ناسا برای ساخت و ساز در ماه به‌خوبی نشان می‌دهد که اولویت این سازمان فضایی صرفا رفتن به قمر زمین و حضور گسترده در اخبار علمی نیست. آنها مي‌خواهند راهی اقتصادی و پایدار را برای حضور دائمی در ماه پیدا کنند.

پیشتر نیز گزارشی منتشر شده بود که می‌توان از خون انسان یا نشاسته سیب‌زمینی برای ساخت بتن فوق‌العاده مستحکم در ماه استفاده کرد؛ اما فعلا مشخص نیست ناسا از چه ترکیباتی در آزمایش‌های خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:
کشف یک غار بزرگ با عمق ۱۰۰ متر در کره ماه؛ سکونتگاهی مناسب برای بشر چینی ها موفق به انتقال خاک ماه به زمین شدند دانشمندان می‌خواهند برای ساخت و ساز در مریخ از سیب زمینی استفاده کنند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*