فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تشخیص چهره به معنای شناسایی و تایید هویت فرد بر اساس ویژگی‌های چهره‌ی او است. از تشخیص چهره برای یافتن فرد در تصاویر، فایل‌های ویدئویی و همچنین به صورت ویدئوهای بلادرنگ استفاده می‌شود.

تشخیص چهره زیرمجموعه‌ای از امنیت بیومتریک است. روش های بیومتریک دیگری مانند تشخیص صدا، اثر انگشت، شناسایی عنبیه و شبکیه‌ی چشم نیز وجود دارند. فناوری تشخیص چهره بیشتر برای امنیت و اعمال قانون استفاده می‌شود.

فناوری تشخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از مردم با فناوری تشخیص چهره از طریق FaceID مورد استفاده برای باز کردن قفل آیفون آشنا هستند (البته این تنها یکی از کاربردهای تشخیص چهره است). به طور معمول، تشخیص چهره برای تعیین هویت یک فرد به پایگاه داده عظیمی از عکس‌ها متکی نیست. این تشخیص به سادگی یک فرد را به‌عنوان تنها مالک دستگاه شناسایی و شناسایی می‌کند، در حالی که دسترسی به دیگران را محدود می‌کند. در ادامه به بررسی فرایند تشخیص و شناسایی چهره می‌پردازیم و مراحل آن را بررسی می‌کنیم:

تشخیص چهره

دوربین چهره‌ی فرد یا افراد را در تصویر تشخیص می‌دهد.

تحلیل چهره

در گام بعدی، چهره‌ی تشخیص داده شده در تصویر یا ویدئو مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. فاصله‌ی بین چشم‌ها، عمق حدقه‌های چشم، فاصله‌ی پیشانی تا چانه، شکل استخوان‌های گونه و شکل لب، گوش‌ها و چانه‌ها همگی از جمله مواردی هستند که برای شناسایی چهره‌ی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تبدیل تصویر به داده

فرآیند تبدیل چهره، اطلاعات آنالوگ (یک چهره) را به مجموعه‌ای از اطلاعات دیجیتال (داده‌ها) بر اساس ویژگی‌های چهره فرد تبدیل می‌کند. تجزیه و تحلیل صورت شما اساساً به یک فرمول ریاضی تبدیل شده است. این کد عددی اثر چهره نامیده می‌شود همان‌طور که اثر انگشت برای افراد وجود دارد، اثر چهره هم وجود دارد. همچنین همانطور که اثر انگشت هر فردی منحصر به فرد است، ویژگی‌های چهره‌ی هر فردی نیز منحصر به فرد است.

یافتن تطبیق

سپس چهره شما با پایگاه داده‌ی سایر چهره‌های شناخته شده مقایسه می‌شود تا شناسایی انجام شود. به طور مثال در یک اداره، پایگاه داده‌ای از چهره‌ی افراد وجود دارد که نام و هویت آن‌ها مشخص است. اگر فردی از مقابل دوربین عبور کند و چهره‌ی او در تصویر مشخص باشد، این چهره با چهره‌ی موجود در پایگاه داده‌ی اداره مقایسه می‌گردد و سپس در صورت وجود انطباق، هویت فرد مشخص می‌شود.

مزایای تشخیص چهره چیست؟

  • از جمله مزایای تشخیص چهره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سرعت بالا
  • دقت بالا
  • بدون نیاز به تماس (مناسب در زمان همه‌گیری)
  • توانایی ثبت چهره‌ی چند فرد به طور همزمان

کاربردهای تشخیص چهره چیست؟

تشخیص چهره کاربردهای بسیار زیاد و متنوعی دارد و به صورت نرم افزار تشخیص چهره، دستگاه تشخیص چهره و API ارائه می‌شود. هر جا که نیاز باشد تا هویت فرد تایید شود می‌توان از تشخیص چهره استفاده کرد. در ادامه به تعدادی از کاربردهای تشخیص چهره می‌پردازیم.

باز کردن قفل گوشی های هوشمند

گوشی‌های مختلف، از تشخیص چهره برای باز کردن قفل دستگاه استفاده می‌کنند. این فناوری روشی قدرتمند برای محافظت از داده‌های شخصی ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که در صورت دزدیده شدن تلفن، داده‌های حساس غیرقابل دسترس باقی می‌مانند. اپل ادعا می‌کند که احتمال باز کردن قفل گوشی توسط یک چهره تصادفی حدود یک در 1 میلیون است.

ثبت تخلف

متصدیان ثبت تخلف از تشخیص چهره برای کمک به شناسایی مجرمان و جنایت‌ها استفاده می‌کنند. با کمک این فناوری می‌توان چهره‌ی افراد مجرم را در میان انبوهی از تصاویر مورد جستجو قرار داد. یافتن فردی که قصد دارد در میان انبوهی از جمعیت خود را پنهان کند یکی از مثال‌های ثبت تخلف است.

فرودگاه‌ها و مرزها

در فرودگاه‌ها و مرزها برای شناسایی افراد و تایید هویت آن‌ها می توان از سیستم‌های تشخیص چهره استفاده کرد. در این فرایند تصویری از فرد گرفته می‌شود و با تصویر مدارک او مقایسه می‌شود تا هویت او اثبات شود.

یافتن افراد گم شده

تشخیص چهره می‌تواند برای یافتن افراد گمشده و قربانیان قاچاق انسان استفاده شود. فرض کنید افراد گمشده به یک پایگاه داده اضافه شده‌اند. در این صورت، مجری قانون می‌تواند به محض شناسایی افراد مفقود (چه در یک فرودگاه، فروشگاه یا سایر مکان‌های عمومی) اقدامات لازم را انجام دهد.

بهبود تجربه‌های خرده فروشی

در خرده فروشی‌ها، برای بهبود تجربه‌ی خریداران می‌توان از تشخیص چهره استفاده کرد. به این صورت که فرد قصد پرداخت خرید خود را داشته باشد می‌توان به راحتی با استفاده از تشخیص چهره، هویت او را تشخیص داد و مبلغ را از حساب او کم کرد.

یافتن مجرمان خرده فروشی‌ها

تشخیص چهره برای شناسایی زمانی که دزدان شناخته شده مغازه، مجرمان خرده فروشی سازمان یافته یا افرادی با سابقه کلاهبرداری وارد فروشگاه می‌شوند استفاده می‌شود. عکس‌های افراد را می‌توان با پایگاه داده‌های اطلاعاتی بزرگ مجرمان تطبیق داد تا در صورت ورود خریدارانی که به‌طور بالقوه تهدیدی به فروشگاه وارد می‌شوند، هشدارهایی به متصدیان فروشگاه داده شود.

حضور و غیاب کارمندان

حضور غیاب کارمندان در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد. اما امروزه استفاده از کارت‌ها، اثر انگشت و تشخیص چهره این کار را ساده‌تر کرده است. تشخیص چهره یکی از جدیدترین روش‌ها برای حضور و غیاب محسوب می‌شود. استفاده از تشخیص چهره هم سرعت بالا و هم دقت بالایی دارد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*