بینی،‌ آینه سلامتی

بینی شما،‌ آینه‌ای از سلامتی شما است!

آیا تا به حال به بینی خود به عنوان یک ابزار تشخیص سلامتی فکر کرده‌اید؟ تغییرات کوچک در این عضو می‌تواند نشانه‌ یک سری بیماری باشد.

بینی، یک عضو برجسته که نزدیک به چشم قرار دارد، می‌تواند در دید ما اختلال ایجاد کند؛ اما سیستم عصبی به طور هوشمندانه آن را فیلتر کرده و نادیده می‌گیرد. با این حال، اگر تصمیم به دیدن آن داشته باشید، می‌توانید آن را مشاهده کنید. کافی است یکی از چشم‌های خود را ببندید یا به سمت چپ، راست یا پایین نگاه کنید.

اگرچه مغز تلاش می‌کند تا بینی دید شما را مختل نکند، اما نباید آن را نادیده بگیرید. بینی هم مانند سایر قسمت‌های بدن، آینه‌ای از سلامتی شما است و معاینه آن می‌تواند به تشخیص بیماری‌های پوستی و داخلی کمک کند.

بینی، تنها یک عضو برای تنفس نیست. این عضو کوچک، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره سلامت کلی بدن به ما بدهد. براساس تحقیقاتی که در حوزه پزشکی و سلامت انجام شده، تغییرات پوستی در بینی، از جمله قرمزی، پوسته‌ پوسته شدن و جوش‌ها، می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های داخلی مانند روزاسه یا اختلالات پوستی مانند اگزما باشند.

علائم خطرناک روی بینی

در این مقاله، به بررسی ارتباط بین سلامت بینی و سایر قسمت‌های بدن می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا از طریق مراقبت از پوست بینی، به سلامت خود کمک کنید. در ادامه با مشکلاتی که می‌توانند پوست بینی را شما را تحت تاثیر قرار دهند، آشنا شوید.

آکنه

آکنه یکی از بیماری‌های پوستی رایج است که اغلب بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست مسدود شده و با روغن‌های طبیعی پوست ترکیب می‌شوند.

سر سیاه و سر سفید دو نوع آکنه هستند. سر سیاه‌ها مانند پلاگ‌های تیره هستند، در حالی که سر سفیدها زمانی تشکیل می‌شوند که منافذ پوست کاملاً بسته شوند. همچنین آکنه می‌تواند به جوش‌های بزرگتر تبدیل شود که ممکن است عفونی، ملتهب و چرکی شوند. حتی ممکن است جای زخم این جوش‌ها روی پوست شما باقی بماند.

بینی،‌ آینه سلامتی

آکنه رزاسه بیماری دیگری است که باعث قرمزی و التهاب پوست، عمدتا در بینی و گونه‌ها می‌شود. این بیماری در حال حاضر درمان قطعی ندارد، اما می‌توان آن را مدیریت کرد. افرادی که به رزاسه مبتلا هستند ممکن است جوش‌هایی شبیه آکنه و همچنین رگ‌های خونی قابل مشاهده‌ای در بینی و گونه‌های خود داشته باشند.

در برخی موارد، آکنه Roscea می‌تواند باعث بزرگ شدن و ضخیم شدن پوست بینی شود. این بیماری به عنوان رینوفیما شناخته می‌شود و می‌تواند ظاهر فرد را تغییر دهد و عزت نفس او را کاهش دهد.

هر دو نوع آکنه معمولی و رزاسه با عوامل خطر و بیماری‌های مختلف مرتبط هستند، اما برخی ارتباطات قوی‌تر از برخی دیگر هستند. به عنوان مثال، این آکنه ممکن است با فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و آرتروز روماتوئید مرتبط باشد.

سارکوئیدوز

سارکوئیدوز یک بیماری التهابی است که می‌تواند هر بخشی از بدن را درگیر کند، اما معمولاً ریه‌ها و گره‌های لنفاوی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری باعث ایجاد لکه‌های آبی یا بنفش روی پوست می‌شود، به خصوص در قسمت‌هایی از بدن که پوست آن خنک‌تر است.

بیماری سارکوئیدوز می‌تواند اندام‌های مختلف بدن از جمله گوش‌ها، انگشتان دست و پا و حتی بینی را درگیر کند و سلامتی شما را به خطر بیندازد. هنگامی که این بیماری بر بینی تأثیر می‌گذارد، به آن لوپوس پرنیو گفته می‌شود. با این حال، این نام‌گذاری کمی گمراه‌کننده است زیرا این بیماری با بیماری خودایمنی لوپوس متفاوت است.

بینی،‌ آینه سلامتی

لوپوس معمولی یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های سالم خود حمله می‌کند. نام «لوپوس» از کلمه لاتین به معنای «گرگ» گرفته شده است. این نام به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که مردم تصور می‌کردند مشکلات پوستی مرتبط با این بیماری شبیه گاز یک گرگ هستند.

هنگامی که فردی به بیماری لوپوس مبتلا می‌شود، ممکن است بر روی پوست خود بثورات پروانه‌ای یا مالار را مشاهده کند. این بثورات به شکل پروانه‌ای از گونه‌ها تا پل بینی گسترش می‌یابد. این بثورات می‌تواند بسیار شبیه به بیماری روزاسه باشد. به همین دلیل، لوپوس را به عنوان «تقلیدگر بزرگ» می‌شناسند، زیرا علائم آن می‌تواند با بسیاری از بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود.

سندروم تروفیک تریژمینال

سندرم تروفیک تریژمینال یک بیماری نادر است که به دلیل آسیب به عصب سه قلو ایجاد می‌شود. این عصب هم به ما کمک می‌کند جویدن را کنترل کنیم و هم احساس را به صورت منتقل می‌کند. وقتی شاخه‌های کوچکتر این عصب آسیب می‌بینند، حس پوست اطراف بینی دچار مشکل می‌شود. این حس در اطراف بینی به شما هشدار می‌دهد که سلامتی شما در خطر است.

بینی،‌ آینه سلامتی

بیمار ممکن است احساس کند که پوست این ناحیه بی‌حس، سوزن‌سوزن یا گزگز می‌شود. این تغییرات در حس ممکن است باعث ایجاد احساس ناخوشایندی و میل به چیدن یا خراشیدن پوست شوند. آسیب ناشی از خراشیدن می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌هایی اطراف سوراخ‌های بینی شود. این زخم‌ها ممکن است عفونت کنند و بهبود آن‌ها دشوار باشد.

سندرم تروفیک تریژمینال با اختلال چیدن پوست، یا درماتیلومانیا، متفاوت است. در اختلال چیدن پوست، فرد به دلیل یک اجبار روانشناختی احساس می‌کند که باید پوست خود را بچیند. اما در این سندرم میل به چیدن پوست بیشتر به دلیل احساس ناخوشایندی در پوست و تغییرات حسی است.

در گجت نیوز بخوانید:
انقلاب در تشخیص سرطان مغز با یک آزمایش خون جدید بررسی انواع سردرد و دلایل ایجاد آنها با یک دوز از دارو جدید ایدز، ویروس HIV تا 10 هزار برابر ضعیف می‌شود عفونت ام پاکس یا آبله میمون قابل مقایسه با کرونا نیست رنگ زبان شما خبر از سلامت بدن شما می‌دهد؛ اما چگونه؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*