بهترین خواننده جهان

شاید باور نکنید اما اکثر ما می‌توانیم بهترین خواننده جهان شویم!

اغلب اینگونه تصور می‌کنیم که افرادی همچون ادل، لیدی گاگا یا تیلور سویفت با استعداد فو‌ق‌العاده عجیب و خاصی در زمینه موسیقی متولد شده‌اند؛ اما یافته‌های علمی ثابت می‌کند که افراد زیادی توانایی تبدیل شدن به بهترین خواننده جهان را دارند.

حتما برای شما نیز پیش آمده که یک آهنگ محبوب را توی ذهن خود بخوانید یا اینکه آن را آرام زمزمه کنید. هرچند در همان لحظه‌ای که صدای خود را می‌شنوید، با خود می‌گویید که چقدر خواننده اصلی عملکرد بهتری دارد. در واقع تصور می‌کنید که اگر قرار باشد روزی جای خواننده اصلی بخوانید حتما آهنگ را خراب می‌کنید. گرچه پژوهش جدید منتشر شده در اخبار علمی چیز دیگری را نشان می‌دهد. ظاهرا همه ما می‌توانیم همچون بهترین خواننده های جهان ظاهر شویم.

اکثر افراد استعداد و توانایی کافی برای تبدیل شدن به بهترین خواننده جهان را دارند

بهترین خواننده جهان

همیشه Perfect Pitch به‌عنوان یکی از معیارهای توانایی افراد برای خواننده شدن معرفی می‌شود. پیچ به‌معنی نواک یا زیرو‌بمی صدا است و اجازه درجه‌بندی صداها را می‌دهد. پیچ پرفکت به‌معنی توانایی فرد برای بازتولید یک نوت موسیقی در دفعه اول بدون داشتن مرجع گفته می‌شود. پیشتر تصور می‌شد که کمتر از ۱ نفر در میان هر ۱۰ هزار انسان چنین توانایی خاصی را دارد. گرچه گویا آمار پیشین چندان درست نیست.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا تصمیم گرفتند ظرفیت افراد برای تبدیل شدن به بهترین خواننده  جهان را بررسی کنند. آنها از شرکت‌کنندگان در یک مسابقه کارائوکه (۳۰ نفر) درخواست کردند که هروقت یک آهنگ به ذهنشان می‌رسد، صدای خود را ضبط کنند. این آزمایش برای مدت دو هفته ادامه پیدا کرد. در پایان هیچکدام از شرکت‌کنندگان تصور نمی‌کردند که توانسته باشند آهنگ را کاملا دقیق بخوانند.

نتایج نشان داد که ۴۴.۷ درصد از افراد هیچگونه اشتباهی در هنگام خواندن آهنگ نداشتند. درصد خطای باقیمانده افراد نیز در حد یک نیم‌پرده (کوچکترین فاصله در موسیقی) بود. در واقع ذهن شرکت‌کنندگان توانسته بود جزئیات موسیقی را با دقت بسیار بالایی ثبت کند؛ اما افراد داور خوبی برای ارزیابی توانایی‌ها و استعدادهایشان نبودند.

بهترین خواننده جهان

به‌باور دانشمندان نحوه عملکرد مغز در به‌خاطر سپردن خاطرات عادی با خاطرات موسیقی کاملا فرق دارد. به‌صورتی که فرد می‌تواند حتی جزئی‌ترین بخش‌های موسیقی را پس از گذشت زمان طولانی به‌خاطر آورد. همچنین پژوهشگران باور دارند که صدای آواز خواندن افراد معمولا بسیار بهتر از چیزی است که خودشان تصور می‌کنند.

البته نتایج پژوهش اشاره شده به این معنی نیست که هرکسی می‌تواند با کمترین تلاش عنوان بهترین خواننده جهان را از آن خود کند، بلکه بسیاری از افراد ظرفیت و توانایی‌های پنهان زیادی در زمینه موسیقی دارند. این در حالی است که گروه زیادی با وجود داشتن علاقه، صرفا با این باور که توانایی و استعداد لازم را ندارند حتی تلاش نمی‌کنند.

پیشتر نیز بررسی DNA بتهوون نشان داده بود که یکی از مطرح‌ترین آهنگسازان تاریخ بشر از نظر استعداد موسیقی چندان تفاوت زیادی با افراد عادی نداشته است. با همه اینها برخی افراد نتایج منتشر شده را چندان معتبر نمی‌دانند. در طول پژوهش از افراد خواسته شده بود که وقتی آهنگ خاصی یادشان آمد، آن را ضبط کنند. طبیعتا آهنگی به ذهن افراد خطور می‌کند که بارها و بارها آن را شنیده باشند. شاید هم بارها در گذشته آن را تمرین کرده‌اند. در این حالت نمی‌توان از پیچ پرفکت در اکثر افراد صحبت کرد.

به‌نظر شما آیا علم می‌تواند توانایی و استعداد موسیقی افراد را بررسی کند؟

بیشتر بخوانید:
با هوش مصنوعی صوتی ادوبی، دستورات متنی بدهید و موسیقی تحویل بگیرید دانشمندان یک تار عنکبوت را به موسیقی ترجمه کردند؛ نتیجه شگفت انگیز است بررسی دی ان ای بتهوون، رازهای جذابی را فاش کرده است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*