آیفون 16

آیفون 16 با چه قیمتی به بازار ایران می‌آید؟

پرچم‌داران اپل به زودی رونمایی می‌شوند و همزمان با داغ شدن اخبار خانواده آیفون 16 بد نیست نگاهی به قیمت این گوشی در بازار ایران بیندازیم.

پس از عرضه خانواده آیفون 13 از سوی اپل و ورود پرچم‌داران این شرکت به ایران، بازار داخل میزبان آیفون 14 و آیفون 15 نبود. ممنوعیت واردات آیفون به کشور باعث افزایش قیمت مدل‌های موجود در بازار شد و با اینکه آیفون‌های رجیستر نشده به صورت قاچاق به بازار آمدند اما هیچ گاه نتوانستند مورد استقبال قرار بگیرند زیرا با سد بزرگ رجیستری مواجه شدند.

از زمانی که دولت چهاردهم روی کار آمده و ستار هاشمی، سکان وزارت ارتباطات را بر عهده گرفته، شائبه‌هایی در خصوص امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت به گوش می‌رسد. حتی اگر ستار هاشمی بتواند مجوز واردات آیفون را بگیرد، باز هم قیمت نسخه پایه آیفون 16 سر به فلک می‌کشد.

قیمت آیفون 16 در صورت ورود به کشور چقدر است؟

به تازگی تاریخ رونمایی از خانواده آیفون 16 مشخص شده و به همین دلیل سودجویان بازار شایعاتی مبنی بر واردات محصولات اپل به کشور منتشر کرده‌اند. می‌دانیم که شرکت اپل به رسم هر ساله در شهریور ماه از پرچم‌داران جدید خود رونمایی می‌کند. تا جایی که در جریان هستیم، آیفون 16 در چهار مدل به بازار می‌آید.

آیفون 16

مدل پایه و پلاس دوربین دوگانه عمودی دارند و نسخه‌های پرو و پرو مکس مجهز به لنز جدید شده‌اند. شاید تا چند سال پیش طرفداران اپل در ایران، اخبار آیفون‌ها را دنبال می‌کردند و بی‌صبرانه انتظار ورود آن‌ها را به بازار داشتند اما امسال هیچ کس حوصله دنبال کردن اخبار آیفون 16 را ندارد.

از زمانی که ستار هاشمی روی کار آمده، طرفداران آیفون دو دوسته شده‌اند: گروه اول معتقدند که دولت بعد از آیفون 13، دیگر مجوز واردات به محصولات اپل نمی‌دهد و ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 را گواه ادعای خود می‌دانند. اما گروه دوم باور دارند که با روی کار آمدن وزیر ارتباطات جدید، هنوز کورسوی امیدی برای ازسرگیری واردات وجود دارد.

پیش بینی قیمت آیفون 16

اواخر شهریور ماه سال جاری، خانواده آیفون 16 رونمایی می‌شوند و چند روز بعد به بازار ایران می‌رسند. تجربه ثابت کرده که در روزهای ابتدایی، قیمت پرچم‌داران اپل نجومی است. انتظار داریم اپل به سنت قیمت‌گذاری خود وفادار بماند و نرخ پایه را از 800 دلار آغاز کند.

آیفون 16

اگر الگوی ثابت فوق درست باشد، آیفون 16 پلاس 900 دلار، مدل پرو هزار دلار و نسخه پرو مکس حوالی 1200 دلار قیمت‌گذاری می‌شود. با اعمال تعرفه 96 درصدی گمرک، قیمت نسخه پایه آیفون 16 در ایران، 93 میلیون تومان خواهد بود.

آیفون 16 رجیستر می‌شود؟

پس از گذشت دو سال از عرضه آیفون 14 هنوز با خبری از رجیستری نیست و آیفون 15 نیز به همین بلا دچار شده است. اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، خرید آیفون 16 حتی با نصف قیمت، غیرمنطقی خواهد بود. البته عده‌ای سعی می‌کردند با دور زدن رجیستری، کارآمدی محصولات ممنوعه اپل را اثبات کنند ولی دولت همزمان با برخورد قاطعانه با قاچاق آیفون، نشان داد که باید قید گوشی‌های آیفون را بزنیم.

آیفون 14 و 15 قربانی سیاست‌های نادرست قانون‌گذار شدند و قطع آنتن آن‌ها ضرر و زیان بزرگی به مشتریان زد. البته وزارت صمت و ارتباطات بارها تأکید کردند که قرار نیست فرجی شود و هشدار خرید آیفون‌های قاچاق به خریداران دادند ولی گوش شنوایی نبود.

برای حل مشکل قاچاق محصولات اپل، ابتدا برخورد سخت و جدی با اپراتورهای سیم کارت که خدمات‌دهی می‌کردند، صورت گرفت. سپس آپتل موظف شد کد IMEI گوشی را با سامانه همتا مطابقت دهد و در صورت رجیستر نشدن، آنتن را قطع کند. حرفه‌ای‌های بازار سعی می‌کردند با دور زدن رجیستری و با کمک دانگل‌های TD-LTE و GSM مشکل را برطرف کنند اما سامانه همتا باگ قضیه را یافت.

آیفون 16

شاید تا همین هفته گذشته می‌توانستیم با راهکارهایی از قبیل روشن و خاموش کردن مداوم، استفاده از بکاپ‌گیری و نصب پروفایل، رجیستری را دور بزنیم اما امروز هیچ روشی پاسخگو نیست.

آیا وزیر ارتباطات واردات آیفون را آزاد می‌کند؟

وزیر ارتباطات پس از اخذ رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به رجیستری آیفون‌های قاچاق خاطرنشان کرد که بررسی این موضوع در حیطه وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ستار هاشمی وعده داده این موضوع را تا رسیدن به پاسخ قطعی، پیگیری می‌کند.

اگر از منظر قانون به واردات محصولات اپل نگاه کنیم، هنوز ورود آیفون 14، 15 و 16 به کشور ممنوع و غیرقانونی است. یکی از دلایل مهم عدم واردات آیفون، محدودیت ارزی است. از آنجایی که تغییری در سیاست‌های ارزی کشور مشاهده نمی‌شود، به نظر می‌رسد موضوع واردات منتفی است.

علاوه بر این حتی اگر واردات آزاد شود، تعرفه و هزینه‌های گمرکی پرچم‌داران اپل سر به فلک می‌کشد. تعرفه آیفون 13 به ترتیب 9 و 12 درصد بود. از خرداد امسال، بخشنامه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه تعرفه گمرکی واردات آیفون 96 درصد شود! البته بعدا مشخص شد که تعرفه 96 درصدی در صورتی اعمال می‌شود که ممنوعیت واردات برداشته شود.

در گجت نیوز بخوانید:
تمامی مشخصات دوربین خانواده آیفون ۱۶ افشا شد این شما و این اولین تصاویر و اطلاعات رسمی آیفون ۱۶ + عکس اپل برای تولید آیفون ۱۶ دست به دامن چینی‌ها شد! افشاگران درمورد ظرفیت باتری آیفون ۱۶ خبرهای بدی دارند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*