پاول دورف

همکاری پاول دورف با مراکز امنیت سایبری جمهوری آذربایجان فاش شد

پاول دورف، موسس پیام‌رسان تلگرام که مدتی پیش در فرانسه دستگیر شده بود، قبل از سفر به این کشور از مراکز سایبری کشور جمهوری آذربایجان بازدید کرده است.

در چند روز اخیر خبر دستگیری پاول دورف در هنگام پیاده شدن از هواپیمای شخصی خود در کشور فرانسه به سر تیتر و نقل محافل خبری تبدیل شده است. اما در حالی که بسیاری از رسانه ها و کانال های تلگرامی سفری وی به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان را یک تفریح ساده می‌دانستند، مشخص شده که وی از مراکز امنیت سایبری این کشور بازدید کرده است.

بازدید پاول دورف از مراکز امنیت سایبری توسعه یافته با مشارکت اسرائیل!

پاول دورف

موسس تلگرام در آخرین فعالیت کاری خود پیش از سفر به فرانسه از مرکز امنیت سایبری دولت کشور جمهوری آذربایجان بازدید کاری داشته است. این مرکز در ماه مارس سال 2023 با همکاری موسسه فناوری رژیم صهیونیستی موسوم به تخنیون و وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان تاسیس شده بود.

موسسه فناوری اسراییل که در سال 1912 یعنی 35 سال قبل از شکل‌گیری اسرائیل تاسیس شده، قدیمی ترین دانشگاه این رژیم است که برای تأمین نیازهای نظامی سازمان ملی هگانا که برای تاسیس اسرائیل تلاش می‌کرد و نیز تهیه وسائلی که برای ادامه مبارزه ضروری بود، راه حل‌های علمی ارائه می‌داد. دانشکده علوم کامپیوتر این دانشگاه تحقیقاتی معمولا در میان 20 دانشکده کامپیوتر برتر جهان قرار دارد.

خنیون در تاسیس و هدایت مرکز امنیت سایبری باکو که دوروف نیز از بازدید کاری داشته، نقش موثری داشته و قرار است در سه سال آینده بیش از هزار نفر در این مرکز آموزش های مربوط به امنیت سایبری را از عوامل امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دریافت کنند.

پاول دورف

گفتنی است که حمایت مالی از مرکز امنیت سایبری باکو بر عهده گروه شرکت های هلدینگ پاشا است که متعلق به خانواده پاشایف ها در جمهوری آذربایجان است. این هدلینگ متعلق به مهربان علیف همسر الهام علیف است که بخش زیادی از قدرت سیاسی و اقتصادی را در این کشور در دست دارد و شرکت‌های صهیونیستی و انگلیسی مهم ترین شرکای تجاری آن هستند.

در جریان افتتاح مرکز امنیت سایبری باکو، سرهنگ علی نقی اف رئیس سازمان امنیت دولتی جمهوری آذربایجان، رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل، گابی اشکنازی وزیر سابق امور خارجه رژیم صهیونیستی و نماینده مؤسسه فناوری تخنیون رژیم صهیونیستی، بواز گولانی معاون اجرایی رئیس جمهور و مدیرعامل مرکز تخنیون و نمایندگان سفارت اسرائیل و غیره شرکت داشتند.

پیش از تاسیس این مرکز و در زمستان سال 1400بود که وزیر توسعه دیجیتال و امور حمل و نقل جمهوری آذربایجان از برنامه ریزی باکو برای جلوگیری از رسیدن امواج شبکه های تلویزیونی و رادیویی ایران به این کشور خبر داده بود.

همچنین بخوانید:
اتهامات سنگین موسس تلگرام از زبان دادستانی پاریس؛ از مشارکت در انتشار محتوای پدوفیلی تا تجارت مواد مخدر توکن داگز در صرافی‌ها لیست شد + قیمت لحظه‌ای