پوکو F7 شیائومی

موشکافی پوکو F7 شیائومی پیش از عرضه به بازار + مشخصات فنی و قیمت احتمالی

در این مطلب نگاهی به پوکو F7 شیائومی پیش از عرضه به بازار می‌اندازیم و مشخصات فنی و قیمت احتمالی آن را بررسی خواهیم کرد.

اگر از طرفداران سامسونگ و پرچم‌داران اپل راجع به برند شیائومی و کیفیت ساخت محصولات این تولیدکننده چینی سوال بپرسید، بی‌شک پاسخ مطلوبی دریافت نمی‌کنید. کاربرانی که با گوشی‌های بادوام و ثابت شده سامسونگ و آیفون کار کرده‌اند، محصولات پر از نقص نرم افزاری شیائومی را پسند نمی‌کنند.

نگاهی به پوکو F7 شیائومی پیش از عرضه

خواه ناخواه امروز شیائومی و زیربرندهای آن محبوبیت خوبی بین کاربران، به ویژه در کشورهای جهان سومی و در حال توسعه پیدا کرده‌اند و علت عمده آن هم قیمت ارزان همراه با امکانات مطلوب است. کسانی که بودجه خرید پرچم‌داران اپل و میان‌رده‌های نسبتا گران سامسونگ را ندارند، جذب قیمت ارزان و مشخصات کم نظیر محصولات این شرکت می‌شوند.

پوکو یکی از زیربرندهای شیائومی است که طراحی و تولید شبه پرچم‌داران این شرکت را با قیمت مقرون به صرفه به عهده دارد. بسیاری از کاربران با انتخاب گوشی‌های جذاب پوکو در پی اجرای بازی‌های گرافیک سنگین هستند و مجذوب تراشه‌های قدرتمند و قابلیت‌های صفحه نمایش و میزان روشنایی آن می‌شوند.

پس از بررسی کامل پوکو F6 در گجت نیوز و استقبال کم نظیر کاربران، تصمیم گرفته‌ایم به بررسی همه جانبه نسل بعدی این قاتل پرچم‌دار که سری Poco F7 است، بپردازیم. البته میان‌رده شیائومی هنوز به بازار عرضه نشده و اطلاعات به دست آمده حاصل افشاگری‌ها و حتی شایعاتی است که شنیده شده است.

بیشتر بخوانید:

نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی پوکو F6 بدانید

داخل جعبه

پوکو F7 شیائومی - داخل جعبه

محصولات سامسونگ بدون شارژر و قاب و تنها با یک کابل به بازار عرضه می‌شوند اما شیائومی برای ایجاد تفاوت و برتری نسبت به رقیب کره‌ای، تمامی گوشی‌هایش را با جعبه پر راهی بازار می‌کند. شک نداریم که پوکو اف 7 شیائومی هم با پکیج کامل شامل یک آداپتور شارژر، کابل یو اس بی تایپ C و یک قاب سیلیکونی عرضه خواهد شد.

احتمال این که قاتل پرچم‌دار شیائومی با وسایل دیگری به فروش برسد، نزدیک به صفر است ولی به هر حال ممکن است تغییراتی نسبت به قبل از نظر مشخصات داده شود.

طراحی و کیفیت ساخت

پوکو برای به حداقل رساندن هزینه‌های تولید، اهل ولخرجی نیست و متریال اغلب محصولاتش ساده است. تنها گوشی که از این برند با پنل پشتی شیشه‌ای روانه بازار شد، پوکو F4 بود و نسل‌های بعدی یعنی F5 و F6 با پنل پشتی پلاستیکی به فروش رسیدند. البته پنل پلاستیکی دو مدل اخیر نه تنها چالش خاصی ایجاد نمی‌کنند بلکه حتی کیفیت مطلوبی خواهند داشت.

به هر حال اگر پنل پشتی از جنس شیشه باشد، ظاهر لوکس و جذاب‌تری به گوشی می‌دهد و حس خوشایندی به کاربران منتقل می‌کند. بعضی از کاربران ترجیح می‌دهند که پنل پشت از پلاستیک باشد زیرا داغ شدن گوشی را نسبت به شیشه کمتر بروز می‌دهد و در برابر ضربه مقاومت بیشتری خواهد داشت.

پوکو F7 شیائومی

شاید استفاده از پلاستیک در پنل پشتی مزیت به حساب آید اما فریم‌ها ماجرای متفاوتی دارند. سری F همواره فریم پلاستیکی داشته‌اند و این احتمال که پوکو اف 7 فریم آلومینیومی داشته باشد، دور از ذهن است. البته از آن جایی که امروزه اغلب پرچم‌داران ارزان قیمت با ترکیبی از آلومینیوم و شیشه راهی بازار می‌شوند، می‌توان امیدوار بود که پوکو اف 7 چنین وضعیتی داشته باشد.

حاشیه‌های صفحه در پوکو F4 بزرگ بود و به همین خاطر این گوشی بزرگ به نظر می‌رسید. این در حالی است که اندازه صفحه نمایش مثل دو نسل قبلی‌‌اش همان 6.67 اینچ بود. حواشی زیاد صفحه باعث شد پنل جلویی پوشش 86.6 درصدی داشته باشد و ابعاد گوشی با این ترکیب به 163.2 در 76 در 7.7 رسید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی پوکو F6 پرو بدانید

پوکو F5 با کمی ظرافت بیشتر به بازار آمد و حاشیه‌های صفحه کمتر شد. پنل جلویی با کمی افزایش، پوشش 89 درصدی داشت و بدین ترتیب ابعاد گوشی به 161.1 در 75 در 7.9 رسید. (طول گوشی حدود 2.1 میلی متر کمتر شد)

شیائومی سعی کرد قاتل پرچم‌دار بعدی خود را با حاشیه‌های کمتر راهی بازار کند و نتیجه شد نمایشگری با پوشش 89.8 درصدی! پوکو F6 با ابعاد 160.5 در 74.5 در 8 میلی متر نسبت به دو نسل قبلی عملکرد بهتری داشت.

پوکو F7 شیائومی

با نگاهی به سه مدل پیشین میان‌رده‌های پوکو، انتظار نداریم که پوکو F7 حواشی صفحه کمتری داشته باشد و همین که بتواند پوشش 89 تا 90 درصدی از خود نشان دهد، مطلوب است. همچنین این احتمال وجود دارد که پوکو اف 7 از نظر صفحه نمایش و ابعاد کلی شباهت‌های زیادی با اف 6 داشته باشد.

در میان تمامی نسل‌های سری F می‌توان گفت قطعا F6 بهترین کیفیت ساخت را تا به این لحظه داشته چرا که مجهز به گواهی IP64 شده و در برابر گرد و غبار به صورت کامل مقاوم است. البته این قاتل پرچم‌دار تنها در برابر پاشش مستقیم آب مقاوم بوده و به نظر می‌رسد اگر پوکو F7 بخواهد به رقابت با پرچم‌داران بپردازد، باید حداقل از گواهی IP67 برخوردار باشد در غیر این صورت ارزش خرید کمتری پیدا می‌کند.

محافظ صفحه نمایش یکی از نقاط قوتی است که پوکو هر سال روی ارتقا و بهبود آن کار می‌کند. پوکو F4 و F5 مجهز به گوریلا گلس 5 بودند که به نظر قدیمی می‌رسید ولی پوکو F6 به گوریلا گلس ویکتوس ارتقا یافت. باید خوش شانس باشیم که شیائومی برای پوکو اف 7 از گوریلا گلس پلاس یا ویکتوس 2 استفاده کند و الا باید به همان مدل استاندارد ویکتوس اکتفا کنیم.

پوکو F7 شیائومی

خوشبختانه وزن تمامی میان‌رده‌های استاندارد پوکو از F4 به بعد کمتر از 200 گرم بوده و بیشترین وزنی که دیده‌ایم به اف 4 مربوط می‌شود. پوکو اف 6 هم با 179 گرم وزن، سبک ترین محصول پوکو تا این لحظه به شمار می‌رود. با این اوصاف شبه پرچم‌دار جدید پوکو قطعا وزنش کمتر از 200 گرم است مگر اینکه اندازه و حجم باتری آن افزایش یابد که در این صورت باید انتظار وزن 180 تا 200 گرمی داشته باشیم.

صفحه نمایش و روشنایی

  • پنل 6.67 اینچی AMOLED با نرخ تازه سازی 120 هرتز
  • رزولوشن 1220P با چگالی 446 پیکسل بر هر اینچ
  • نسبت پنل به بخش جلو 89.9 درصد
  • حداکثر روشنایی 3000 نیت
  • پشتیبانی از استانداردهای دالبی ویژن و HDR10+
  • پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس

پنل نمایشگر پوکو F7 از نوع OLED است اما هنوز مشخص نشده مجهز به چه فناوری می‌شود. از آنجایی که این محصول در حد و اندازه پرچم‌داران سامسونگ و اپل نیست، نباید انتظار فناوری LTPO OLED داشته باشیم ولی شیائومی می‌تواند در واپسین لحظات رونمایی، طرفدارانش را با ارائه چنین قابلیتی شگفت زده کند.

پوکو F7 شیائومی

به نظر می‌رسد باید کار را با همان پنل AMOLED آغاز کنیم و قید فناوری‌های پیشرفته صفحه نمایش را بزنیم. احتمالا نمایشگر پوکو اف 7 وضوح 1220P با نرخ تازه سازی 120 هرتز خواهد داشت و از قابلیت‌های جذابی نظیر دالبی ویژن و HDR10+ بهره می‌برد. در خصوص وضعیت روشنایی این گوشی می‌توان به سه نسل قبلی اشاره کرد:

  • پوکو F4: حداکثر روشنایی 1300 نیت
  • پوکو F5: حداکثر روشنایی 1000 نیت
  • پوکو F6: حداکثر روشنایی 2400 نیت

با توجه به اعداد و ارقام فوق می‌توان به این نتیجه رسید که پوکو F7 بیشینه روشنایی 3000 نیت داشته باشد. به هر حال این عدد هر چه باشد، باید اعتراف کنیم که پوکو محصولات خود را با روشنایی قابل قبولی عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه سامسونگ گلکسی A54 با پوکو F5 شیائومی

باتری و فناوری شارژ

  • باتری 5500 میلی آمپر ساعتی
  • شارژر 90 واتی

شاید صحبت راجع به کیفیت ساخت، نمایشگر، سخت افزار و دوربین‌ها کار راحتی باشد اما قطعا پیش‌بینی وضعیت باتری پوکو F7 دشوار و ناممکن است. پوکو اف 4 در پنل پشتی خود از یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد اما در دو مدل بعدی با اندکی ارتقا باتری‌های 5000 میلی آمپر ساعتی برای F5 و F6 در نظر گرفته شد.

پوکو F7 شیائومی

برخی منابع مدعی هستند که اف 7 نسخه ارتقایافته ردمی توربو 4 است که در صورت صحت این خبر، باید انتظار یک باتری 5500 میلی آمپر ساعتی داشته باشیم. همچنین یکسری شایعات به تازگی منتشر شده که نشان می‌دهد شیائومی تصمیم گرفته برای نسل جدید محصولات خود از باتری 6000 میلی آمپر استفاده کند ولی به نظر نمی‌رسد پوکو F7 چنین شانسی داشته باشد و احتمالا همان 5500 میلی آمپر ساعتی گزینه مطلوبی است.

در صورت بهره‌وری از باتری 5500 میلی آمپری، فناوری شارژ سریع 90 وات خواهد بود که مناسب کاربران است. انتظار نداریم که شیائومی برای پرچم‌دار بعدی پوکو ولخرجی کند و از شارژر 120 واتی بهره بگیرد.

ساختار دوربین

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال
  • فیلم برداری 4K با نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه یا شاید هم 8K
  • دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی
  • دوربین سومی وجود ندارد
  • دوربین سلفی 16 یا 20 مگاپیکسلی
  • فیلم برداری سلفی با رزولوشن 1080P

شیائومی برای محصولات قبلی خود از سنسورهای 64 مگاپیکسلی استفاده می‌کرد اما مدتی است که تغییر رویه داده و از ماژول‌های 50 مگاپیکسلی بهره می‌گیرد. در کنار دوربین اصلی هم از یک دوربین فوق عریض و ماکرو کمک می‌گرفت اما پوکو F6 با تغییرات زیادی به بازار آمد. دوربین اصلی 50 مگاپیکسل و سنسور ماکرو حذف گردید.

پوکو F7 شیائومی

انتظار می‌رود شیائومی از سنسور 50 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و یک سنسور 8 مگاپیکسلی برای فوق عریض استفاده کند. همچنین اگر منتظر تله فوتو هستید باید بگوییم احتمالش کمتر از 20 درصد است.

کیفیت فیلم برداری پوکو F6 به خاطر حضور تراشه اسنپدراگون 8s نسل 3 مطلوب بود و این پرچم‌دار می‌توانست رزولوشن 4K را با نرخ 60 فریم بر ثانیه ارائه دهد. از آنجایی که احتمال می‌دهیم پوکو F7 مجهز به تراشه اسنپدراگون 8s نسل 4 یا اسنپدراگون 8 نسل 3 شود، می‌توان امید داشت با وضوح 8K فیلم برداری کند.

به احتمال زیاد دوربین سلفی 16 یا 20 مگاپیکسلی است و امکان فیلم برداری با رزولوشن 1080P خواهد داشت. متاسفانه تمام محصولات پوکو تا امروز مجهز به دوربین سلفی با قابلیت فیلم برداری 4K نداشته‌اند و بعید به نظر می‌رسد که پوکو اف 7 از چنین قابلیتی بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو F6 پرو با گلکسی S24 ؛ جدال یک میان رده با پرچم‌دار

سخت افزار و نرم افزار

نرم افزار

شلختگی و نداشتن نظم نرم افزاری بین گوشی‌های میان‌رده سری X شیائومی آزاردهنده است اما محصولات پوکو از این عادت بد مصون خواهند بود. برای مثال شیائومی X6 پرو را با اندروید 14 راهی بازار کرد حال آن که نسخه استاندارد همین گوشی را با اندروید 13 فرستاد.

خوشبختانه سری F همواره نظم نرم افزاری داشته و نسل قبلی که سری F6 باشد با اندروید 14 به بازار آمدند. با این اوصاف پرچم‌دار جدید پوکو با اندروید 15 و رابط کاربری HyperOS به فروش می‌رسد. همچنین انتظار داریم رابط نرم افزاری تا سه سال آپدیت شود و تا چهار سال به‌روزرسانی امنیتی داشته باشیم.

پوکو F7 شیائومی

سخت افزار

  • اسنپدراگون 8s نسل 4 یا اسنپدراگون 8 نسل 3
  • 12/256 یا 12/512 گیگابایت حافظه و رم

شیائومی می‌تواند برای پوکو اف 7 آتش بازی زیادی به پا کند. هم می‌توانیم انتظار پردازنده بالارده کوالکام یعنی اسنپدراگون 8s نسل 4 را داشته باشیم و هم اسنپدراگون 8 نسل 4! البته تراشه دومی هنوز از سوی کوالکام عرضه نشده و اگر تا پیش از رونمایی پرچم‌دار پوکو به بازار عرضه شود، احتمال ورود با این چیپست قوت می‌گیرد. در غیر این صورت می‌توان انتظار همان اسنپدراگون 8 نسل 3 داشته باشیم.

پوکو F7 شیائومی

سال گذشته پوکو F6 پرو با تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 رونمایی شد که از نظر گرافیکی ضعیف تر از تراشه 8s نسل 3 است. اگر این چرخه تکرار شود، باید اف 7 را با اسنپدراگون 8s نسل 4 و مدل پرو این پرچم‌دار را با اسنپدراگون 7 پلاس نسل 4 ببینیم.

نماینده پوکو با حداکثر حافظه داخلی 512 گیگابایت و حداکثر رم 12 گیگابایت عرضه خواهد شد و احتمالا نسخه 8 گیگابایتی به دست فراموشی سپرده می‌شود. از طرف دیگر بعید است که پوکو دست روی حافظه رم 16 گیگابایتی بگذارد ولی این میزان رم برای مدل پرو منطقی است.

قیمت

پوکو F7 هنوز رونمایی و عرضه نشده؛ بنابراین قیمت مشخصی ندارد و باید براساس بهای مدل‌های قبلی به یک جمع‌بندی و پیش بینی قیمت رسید. بیایید ببینیم که شیائومی برای نسل‌های قبلی چه قیمت گذاری کرده است:

  • پوکو F4 مدل 6/128 گیگابایتی: 360 دلار
  • پوکو F4 مدل 8/128 گیگابایتی: 385 دلار
  • پوکو F4 مدل 8/256 گیگابایتی: 435 دلار
  • پوکو F5 مدل 8/256 گیگابایتی: 379 دلار
  • پوکو F5 مدل 12/256 گیگابایتی: 429 دلار
  • پوکو F6 مدل 8/256 گیگابایتی: 380 دلار
  • پوکو F6 مدل 12/512 گیگابایتی: 430 دلار

با توجه به قیمت نسل‌های پیشین پوکو می‌توان گفت قیمت این پرچم‌دار کمتر از 500 و بیشتر از 450 دلار خواهد بود. در صورتی که مدل 16 گیگابایت رم به بازار عرضه شود، می‌توان احتمال داد که قیمت این مدل از 500 دلار بیشتر باشد.

پوکو F7 شیائومی

تاریخ رونمایی و عرضه

پوکو F4 سال 2022 و در 23 ژوئن رونمایی شد و 4 روز بعد به بازار آمد. تاریخ رونمایی و عرضه پوکو F5 نیز به 9 مه 2023 باز می‌گردد و نسل بعدی که F6 است، 23 مه امسال معرفی گردید. با توجه به تاریخ رونمایی‌های شیائومی که اواخر بهار و اوایل تابستان است، می‌توان نتیجه گرفت که پوکو F7 همین حوالی رونمایی می‌شود.

کلام آخر

در مجموع به نظر می‌رسد رقابت بین پوکو F6 با F7 چندان محسوس و قابل توجه نخواهد بود. شیائومی عمده تغییرات خود را باید برای مدل پرو کنار بگذارد و اگر دست خود را با مدل استاندارد رو کند، دیگر چیزی برای اف 7 پرو باقی نمی‌ماند.

طرفداران این برند یقینا منتظر رونمایی از پرچم‌دار نسل جدید شیائومی هستند و باید دید چه زمانی انتظارها به پایان می‌رسد. آنچه انتظار داریم این گوشی جذاب داشته باشد عبارتنداز: پردازنده قوی، نمایشگر باکیفیت، شارژر سریع و باتری پرظرفیت.

در گجت نیوز بخوانید:
گوشی تکنو Phantom Ultimate 2 معرفی شد؛ به نسل جدید موبایل‌های هوشمند سلام کنید گوشی های شیائومی به زودی ارزان تر از قبل خواهند شد این گوشی مخصوص پرنسس ها و باربی هاست کمبود ارز واردات گوشی، موبایل فروشان را در آستانه تعطیلی قرار داده است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*