گوشی شیائومی ارزان

گوشی های شیائومی به زودی ارزان تر از قبل خواهند شد

گوشی های شیائومی معمولا به‌خاطر قیمت مناسب و ارزان تر بودن نسبت به محصولات شرکت های دیگر معروف هستند. حالا شرکت چینی قصد دارد با یک استراتژی جالب قیمت گوشی های خود را با پایین‌تر نیز بیاورد.

در سال‌های اخیر شیائومی به‌خوبی توانسته جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند تثبیت کند. جایگاهی که به‌لطف عوامل گوناگونی به‌دست آمده است. هرچند ظاهرا شیائومی به این میزان راضی نیست و می‌خواهد با ساخت گوشی های ارزان تر و باکیفیت‌تر توجه بخش بیشتری از کاربران را به‌خود جلب کند.

رویکرد جاه‌طلبانه شیائومی برای ساخت گوشی های ارزان تر

پوکو

چند سال پیش مدیرعامل شیائومی گفت که آنها مجبور هستند برای پایین‌ آوردن قیمت گوشی های خود در برنامه‌های سیستمی تبلیغات قرار دهند. رویکردی که باعث شده عبارت راه های حذف تبلیغات شیائومی در میان پرتکرارترین جستجوهای خریداران این برند قرار گیرد. هرچند خوشبختانه اینبار قرار نیست شیائومی برای کاهش قیمت گوشی تبلیغات بیشتری را به کاربران تحمیل کند.

بر اساس شایعات منتشر شده شیائومی در حال توسعه یک چیپست بومی است. اینکار هم می‌تواند اتکا آنها به تامین‌کنندگان خارجی را کاهش دهد و هم باعث برتری آنها در یک بازار فوق‌العاده رقابتی شود. ظاهرا شیائومی چیپست جدید خود را بر پایه نود ۴ نانومتری TSMC خواهد ساخت و در آن از مودم 5G شرکت چینی یونیساک استفاده می‌کند. همچنین احتمالا این تراشه در نیمه اول سال 2025 عرضه می‌شود و عملکردی مشابه چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 خواهد داشت.

رویکرد جدید قطعا باعث می‌شود قیمت گوشی های شیائومی ارزان تر شود و این شرکت جایگاه بهتری در بازار به‌دست آورد؛ اما مشکلاتی هم همراه خواهد داشت. نکته مهم اینکه فناوری موردنظر نسبت به آنچه در محصولات شرکت‌های کوالکام و مدیاتک می‌بینیم چند نسل عقب‌تر خواهد بود. شاید برخی کاربران بگویند که با اینکار شیائومی می‌تواند بین قدرت پردازشی و هزینه تعادل برقرار کند، اما نمی‌توان از اهمیت توسعه یک چیپست پرچمدار چشم‌پوشی کرد.

گوشی شیائومی ارزان

البته شیائومی نیز قصد ندارد از این چیپست در گوشی‌های پرچمدار خود استفاده کند و صرفا می‌خواهد گوشی‌های میان‌رده خود را با چیپست اختصاصی در اختیار کاربران قرار دهد. در این‌صورت می‌توان انتظار داشت که این گوشی‌ها عملکردی در حد گلکسی S22 سامسونگ داشته باشند. رویکرد کنونی شیائومی برای بسیاری یادآور تلاش‌های سامسونگ با چیپست‌های اگزینوس است. شرکت‌ کره‌ای نیز بسیار تلاش کرده است تا چیپست‌های اگزینوس را جایگزین نمونه‌های خارجی کند؛ اما نتوانسته در بخش پرچمدار موفق ظاهر شود.

دلایل شیائومی برای اتخاذ رویکرد جدید

تلاش شیائومی برای ساخت چیپست اختصاصی فقط به ساخت گوشی های ارزان تر منجر نخواهد شد. شایعات منتشر شده نشان می‌دهند که شرکت کوالکام قصد دارد مبلغ زیادی را برای تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 4 طلب کند. همین نیز زنگ هشدار را برای بسیاری از شرکت‌ها به‌صدا در آورده تا خیلی به این شرکت آمریکایی وابسته نباشند.

مسئله دوم به افزایش کنترل بر زنجیره تامین و ساخت محصولاتی متفاوت مربوط است. مزیت بسیار مهمی که گوشی‌های آیفون از آن بهره می‌برند. بسیاری از گوشی‌های اندرویدی تا حد زیادی به همدیگر شباهت دارند و همین کار را برای جذب کاربر سخت می‌کند.

ردمی نوت 14 پرو

مسئله سوم به تصویر عمومی کاربران از شیائومی مربوط می‌شود. شرکت‌های چینی در عرصه جهانی به‌عنوان مجموعه‌هایی نوآور شناخته نمی‌شوند و اغلب به‌خاطر کپی‌برداری از شرکت‌های دیگر مورد انتقاد قرار می‌گیرند. هرچند ساخت تراشه اختصاصی می‌تواند این شرکت را به‌‌عنوان یکی از رهبران عرصه تکنولوژی در جهان معرفی کند.

چالش‌های ساخت تراشه اختصاصی

اگرچه ساخت تراشه اختصاصی مزیت‌های زیادی دارد و می‌تواند قیمت گوشی های شیائومی را ارزان تر از گذشته کند، اما نمی‌توان چالش‌های پیش‌رو را نیز نادیده گرفت. هزینه تحقیق و توسعه تراشه فوق‌العاده بالا است و اغلب شرکت‌ها با موانع مختلفی در طول ساخت مواجه می‌شوند. همچنین تاخیرهای پیش‌بینی‌نشده و مشکلات مختلف در زمینه مدیریت گرما و عملکرد تراشه نیز می‌تواند شرکت سازنده را کلافه کند.

گوشی شیائومی ارزان

با همه اینها رویکرد جدید شیائومی نشان می‌دهد که این شرکت دیگر نمی‌خواهد به‌عنوان سازنده گوشی های ارزان در جهان شناخته شود و قصد دارد جایگاه اپل و سامسونگ را تصاحب کند. البته شرکت چینی قصد ندارد در این مسیر روی فناوری‌های آمریکایی قمار کند. با همه این تلاش‌ها بعید به‌نظر می‌رسد شیائومی بتواند خیلی بیشتر از این به فناوری‌های بومی تکیه کند. مخصوصا اینکه دولت‌های غربی رویکرد چندان مثبتی به چین ندارند و قطعا از حضور گسترده یک گوشی موبایل کاملا چینی در دستان شهروندان خود استقبال نخواهند کرد.

به‌نظر شما شیائومی موفق می‌شود با ساخت تراشه اختصاصی جایگاه اول بازار گوشی های هوشمند را به‌دست آورد؟

بیشتر بخوانید:
نمایشگر گوشی جدید شیائومی از ۳ طرف تا می‌شود این گوشی ها آپدیت جدید شیائومی HyperOS 2.0 را دریافت می‌کنند گوشی شیائومی ردمی 14C معرفی شد؛ نمایشگر بزرگ، باتری قدرتمند و دوربین 50 مگاپیکسلی